Anmeldelse: Oh Happy Day, Folketeatret

Anmeldelse: Oh Happy Day, Folketeatret

Af Nanna Hanquist Johnsen og Line Rolighed

Oh Happy Day er en powerful feel-good-forestilling. Den er varm og forløsende, og man hygger sig i selskab med de skæve og alligevel utroligt almindelige karakterer i provinsen, når de tager udfordringen om at starte et gospelkor i den lille by op. De hjælpes på vej med at finde melodien af den amerikanske Pastor Moses Jackson, som bringer lidt tiltrængt ”faith, hope and love” og mindst passion til den lokale kirke, hvor ugens højdepunkt er den medbragte sandkage.

Forestillingen Oh Happy Day er teaterversionen af Hella Joofs film fra 2004, og den humoristiske, varme og kærlige tone fra filmen er videreført i teaterversionen – både i replikkerne, hvor man vil kunne genkende mange ikoniske linjer, men også i skildringen af provinsbeboerne og deres drømme og problemer. Ved første øjekast virker karakterne i stykket en anelse overkarikeret, men stykket igennem får de lov til at vokse, når fx præstens strikse kone pludselig spiller trommer som om hendes liv afhang af det. Denne udvikling gør karaktererne mere ægte. Deres følelser og personligheder er lette at aflæse og genkende, hvilket er med til at gøre stykket lettilgængeligt og tryg underholdning. Her bør desuden tildeles ros for kostumerne, der i høj grad er med til at fremhæve karakterernes personlighed.

Marie Mondrup er absolut nuttet i rollen som den usikre provinsfrue Hannah, som hun præsenterer med overbevisende timing og kropssprog, når hun står og gemmer sig med hænderne i lommerne i sin lange strikcardigan. Men karakteren Hannah havde ikke stået så stærkt, hvis ikke det havde været for den impulsive og højtråbende veninde Grethe, som spilles af Ulla Vejby, som kontrast. Deres sammenspil fungerer rigtigt godt på grund af måden de skiftevis kører dynamikken i stykket op og ned i tempo og intensitet.

Samtlige medvirkende i stykket fortjener faktisk ros, fordi her er der ingen der går halvt ind i deres rolle, og de bidrager alle hver især til at fuldende og menneskeliggøre det lille provinsfællesskab.

Castet af skuespillere harmonerer aldeles godt sammen, og særligt bør Marie Mondrup og Christopher Læssø fremhæves for deres solostykker, men generelt har stykket mange stærke stemmer med. De musikalske indslag er af høj kvalitet og er helt essentielle for stykkets succes. Noget af dét, der er imponerende, er skuespillernes evne til at bruge musikken som en del af fortællingen og dialoger, men at de samtidig også formår at hæve niveauet til fremragende gospelsammensætninger, der blæser publikum bagover i sæderne. Her spiller det også en væsentlig rolle, at der til stykket er livemusik, hvor de velspillende musikere af og til også dukker op på scenen, og tager publikum med igennem både klassiske gospelnumre, men også mere overraskende numre af blandt andet Beatles, Amy Winehouse og Simon and Garfunkel.

Der er smæk på musik og skuespil, og derfor er det også velvalgt, at Sisse Gerd Jørgensens scenografi er holdt simpel og fleksibel i form af store paneler af lyst træ, som åbner og lukker for større og mindre afdelingen på scenen. Netop fordi karakterne er meget forskellige og derigennem fylder en del i fremtoning, er det utroligt velvalgt, og de mange skift mellem fuld scene og tredelt scenerum, kører gnidningsfrit og skaber både dynamik og afveksling som suppleres med en afbalanceret lysbesætning, der understøtter fortællingens stemningsskift.

Særligt første halvdel af stykket inden pausen står stærkt, mens anden halvdel, hvor handlingen får en mere alvorlig tone, er en lidt mere flad oplevelse. Det er nemlig særligt i de humoristiske og varme elementer i stykket at forestillingen har sine styrker, hvorimod skildringen af den ulykkelige kærlighed og pastor Jacksons alkoholproblemer pakkes lidt for meget ind i feel-good-formatet til, at den del af karaktererne fremstår ægte nok, til at det for alvor kan mærkes på tilskuerrækkerne. Her blev vi i højere grad draget af karakternes verden i første halvdel, hvor opbygningen af karaktererne og plottet fungerer rigtigt, mens anden halvdel til tider blev lidt dialogtung, og man i øjeblikke kom til at sidde og længes efter endnu mere af den humor og skønne gospel, som blev præsenteret i første halvdel. Stykket løfter sig dog igen til sidst i en stor finale, hvor særligt det musikalske element igen forbløffer.

Et vigtigt budskab i forestillingen er, at man skal turde – og netop det, at Rolf Heim i sin iscenesættelse af stykket selv har turdet at tilføje nyt giver teaterversion sit eget liv, hvilket løfter forestillingen til at være levende i sig selv. Transformationen fra filmen til scenen er vellykket, netop fordi den bevarer budskabet om at turde at prøve noget nyt, og selv lever op til rollen, ved at Rolf Heim har turdet prøve nye løsninger af i praksis.

Oh Happy Day er alt i alt en skøn og hjertevarm aften i teatret, hvor særligt genkendelsen af karakterne og deres dilemmaer giver smil på læben. Vi må forholde os til eksistentielle kriser – herunder en tur på plastikmesse i Frankfurt versus det store amerikanske gospeleventyr i Harlem. Det er samtidig en reminder til os alle sammen om at give vores drømme og ambitioner liv – det være sig at genoptage en busrute, besøge børnebørnene i Jylland eller sy lilla gospelkjoler. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at vi forlod Folketeatret rørte, dansende og syngende: ”This little light of mine, I’m gonna let it shine”.

Folketeatret, Store Scene, Nørregade 39, 1165 København K

Spilleperiode: 30. marts 2022-8. maj 2022

Set den 1. april 2022

Medvirkende: Marie Mondrup, Ulla Vejby, Christopher Læssø, Troels Malling, Tom Jensen, Jesper Riefenstahl, Mathias Sprogøe Fletting, Kristian Boland, Kristine Yde, Signe Krærup Dahl og Jacob Moth-Paulsen
Efter filmen Oh Happy Day af Hella Joof, Lotte Andersen og Jannik Johansen

Instruktion: Rolf Heim
Bearbejdelse: Rolf Heim