Anmeldelse: Pagten, Aarhus Teater

Af Anne Sophie Parsons

Dette års juleforestilling for hele familien på Aarhus Teater, Pagten, er et medrivende eventyr med tindrende snekrystaller, charmerende nisser og varmende venskaber, der alt sammen understreger vigtigheden i at indgå i fællesskaber og at være tro mod sig selv – trods fare og tvivl, man måtte møde på sin vej.

I Pagten følger man drengen Malte i 6.A. på Thyregod Skole. Han er klassens mobbeoffer. En dag finder han dog ud af, at han er udvalgt af nisserne til at optø menneskenes hjerter; sammen med nisserne Lyda og Gibbus kæmpe mod den uhyggelige isheks Iselin ved at finde Pagten, som i sin tid blev skabt mellem nissepigen Saia og ingen mindre en Danmarks helt egen salmedigter, N.F.S. Grundtvig. Herefter følger tre svære magiske prøver, hvor Malte må bevise sit værd og redde den glade og dejlige jul.

Dramatisering af Hanne Lund Joensen og Line Paulsen, samt iscenesættelse også af sidstnævnte, går gnidningsløst hånd i hånd og resulterer i en opsætning, som holder publikums opmærksomhed fra start til slut. TV-julekalenderen fra 2009, som er blevet kondenseret og omsat til en model på omkring to timer, fungerer overraskende godt og formår at præsentere de givende altomsiggribende og universelle tematikker – venskab, troen på magi og sig selv samt fællesskab – på en lettilgængelige måde i sin lineære opbygning.

Med skrappende hoodieklædte ravne, der som et andet græsk kor oplyser karakterne omkring vigtig information for at lade plottet fremskride og Mathilde Passer i rollen som den syngende loftsnisse, der behjælpeligt leder publikum sikkert igennem forestillingens indhold i de to akter, tages de mindste i hånden på bedste pædagogisk manér.

Castet står stærkt, både som individuelle skuespillere og som interagerende ensemble. Frederik Mansø i hovedrollen som Malte fremstår lille, svag og opslugt i sin store, tyngende parka-frakke, mens Anna Marschner er nissepigen Lyda ind til benet, og ligeledes balancerer Nanna Bøttcher rollen som sympatisk, velmenende mor, som ubevidst gør livet mere surt for sønnen på skolen på bedste vis. I rollen som isheksen Iselin, giver Marie Marschner sig hen som ond overjordisk is-diva til overbevisende effekt, mens Magnus Juhl Andersen, Clara Manley, Nanna Elisabeth Eide ses i rollerne som de uselvstændige og prepubetære klassekammerater til god underholdning igennem deres efterabende replikker og gestikuleringer.

Især Lasse Steen Jensen giver en imponerende præstation i rollen som tyrannen Rune, der intimiderer alle omkring sig, samt Hanin Georgis som outsideren Viji, der ligesom Malte udstødes af klassefællesskabet ved sit udseende. Fremfor at være en passiv nikkedukke, skal det vise sig, at hun tager revanche mod isheksen Iselin og slutter sig til Maltes jagt på Pagten som allieret ven.

Scenografi og kostumedesign af David Gehrt er et stort, sammenflettet element, der giver Pagten sin æstetiske flamme. En centreret kulisse, som drejes for at skabe forskellige baggrundstæpper for klasselokalet, skolescenen og nissernes værksted fungerer optimalt i forhold til plottets progression.

Ligeledes inkorporeres forfatteren Grundtvigs indflydelse i løbet af scenerne fra først færd; mejslet ind over skolens scene, står digterens citat til åndelig påmindelse: ”Mennesket er ingen Abekat, bestemt til først at efterabe de andre Dyr, og siden sig selv til Verdens Ende” – ordene ræsonnerer videre igennem Pagtens handlingsforløb, hvor selvstændighed, mod og fællesskab alt sammen sættes på prøve, og Grundtvigs princip omkring næstekærlighed fungerer som moralsk ledestjerne. Lysdesign af Anders Kjems og lyddesign af Lars Gaarde støtter sideløbende organisk op omkring nisseuniversets visuelle side, som udspiller sig på scenen.

Pagten er dette års satsning i forhold til den store familieforestilling – og børn samt deres forældre udgjorde også naturligt langt størstedelen af publikum til premieren.   Indlevelse og publikumsengagement var derfor også på dagsorden, og var let at spore i de yngste igennem deres energiske udbrud og kommentarer til udfoldelserne på de skrå brædder. 

Pagten er en charmerende og inddragende forestilling, som aktiverer de små igennem fællessang og passende humor, mens forældre kan nyde det visuelle univers og  fremadskridende plot, som minder om magiens magt. Forestillingen indrammer historien om at være venlig samt at kunne tro på sig selv og hinanden på pædagogisk vis for børnene, som forældre senere kan bringe op som ligetil samtaleemne i hjemmets trygge rammer i løbet af den søde juletid, hvilket kun gør Pagten et besøg værd, for både gamle såvel som unge.

Aarhus Teater, Store Scene, Pagten, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 14. november-21. december 2019

Set den 14. november 2019

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1920/pagten/

Fotos: Emilia Therese

Medvirkende: Frederik Mansø, Anne Plauborg, Marie Marschner, Mathilde Passer, Nanna Bøttcher, Anna-Sofie Fredslund, Anders Baggesen, Christian Hetland, Jacob Madsen Kvols, Hanin Georgis, Lasse Steen Jensen, Magnus Juhl Andersen, Clara Manley, Nanna Elisabeth Eide og Anne Laybourn

Af: Maya Ilsøe

Dramatiseret af: Hanne Lund Joensen og Line Paulsen

Iscenesættelse: Line Paulsen

Scenografi og kostumedesign: David Gehrt

Komponist: Aslak Hartberg

Lysdesign: Anders Kjems

Lyddesign: Lars Gaarde

Varighed: Ca. 2 timer og 5 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Revisoren, Nørrebro Teater

Af Eva Gudmand   ”Det er ikke godt! Det er ganske enkelt dårligt nyt ...

Anmeldelse: Riget, Det Kongelige Teater

Af Ea Melissa Christiansen   Tæppet hæves. En tåge spreder sig henover scenen og ...

Anmeldelse: Under Gud, over loven, Teater Grob (Von Baden)

Af Christian Skovgaard Hansen   Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også forestillingen, ...