Anmeldelse: Pennevenner, Tivoli (Tivoli & Christopher Entertainment)
Af Christian Skovgaard Hansen
Pennevenner er personer, der ofte skriver til hinanden. I dag foregår det nok oftest via mail, men tilbage i 1970’erne, hvor Pennevenner er henlagt til, var det via gammeldags brev, der skulle sendes med posten, og hvor svarene ofte lod vente på sig.
Lisbeth og Jørgen er netop pennevenner. Lisbeth er oprindeligt fra Danmark, men er på grund af kærligheden flyttet til USA, og Jørgen bør hjemme i Danmark. Efterhånden som handlingen skrider frem finder vi ud, at de to har en hel til fælles, og at engang faktisk så hinanden. Lisbeth forelskede sig dog i en amerikansk soldat, og Jørgen tog på ferie, så det løb ud i sandet, og de gled fra hinanden. Mange år efter skriver Lisbeth til Jørgen, og Jørgen svarer. Brevene ledsages af kassettebånd med datidens musik, og et brev bliver til mange.
Snart opstår behovet for at se hinanden fysisk igen, og pludselig står Jørgen i Minnesota i Lisbeths stue, hvilket bringer hende noget ud af fatningen. Lisbeth har en søn – og som handlingen skrider frem tager den en drejning, hvor ligheder spiller en rolle…
Annette Heick har fået idéen til forestillingen, og Jesper Malmose har skrevet manuskriptet. Det er overordnet en fin kærlighedshistorie, og der er mange både søde og kvikke kommentarer i brevene. Men den er også lidt banal og forudsigelig, ligesom slutningen nok er lidt vel designet, hvilket er historiens største svaghed. Det kunne muligvis have været løst ved en strammere instruktion, omend Jan Hertz’ ”sceniske overblik” dog holder noget sammen på historien. Men med den rette behandling kunne forestillingen have stået knivskarpt!
Historien holdes dog sammen af tankerne om at være fremmed i udlandet og ikke mindst af indholdet i brevene, som faktisk har nogen substans, når tidens store emner i både Danmark og USA diskuteres i dem. Det er tiden for både Vietnamkrigen, energikrise og deraf bilfrie søndage, den frie abort og den teknologiske udvikling er i skred, når William (Bill) Gates er med til at stifte Microsoft.
Annette Heick spiller også den kvindelige hovedrolle, mens Caspar Philipson spiller manden, og hans søn Silas Philipson spiller Lisbeths søn Peter. Ligheden mellem de to gange Philipson forstærker naturligt handlingen og ikke mindst slutningen. Både Annette Heick og Caspar Philipson spiller deres roller overbevisende og med en sød gnist, mens Silas Philipson særligt har et fornemt klaverspil.
Det, som virkelig holder sammen på forestillingen, er dog de mange indlagt 1970’er-hits, hvor vi både får hits fra starten og slutningen og fra begge sider fra Atlanten. Både Heick og Philipson senior kan synge. Højdepunktet er, når Philipson senior synger Eric Carmens ”All by myself” med en sjæl og stemme, så taget i Glassalen nærmest letter. De to komplementeres af Tivolis Husorkester.
Pennevenner er en fin lille sag, som har noget på hjerte, om end det måske ikke er helt nok. Den har bestemt potentiale til mere. Den reddes dog hjem særligt af Heick og Philipson seniors fine sangstemmer. Det er en lille tidslomme, hvor 1970’erne vækkes til live igen. Der er ingen tvivl om, at man går glad ud af teatersalen, og man har fået en række af datidens store hits på hjernen – også selvom man ikke nødvendigvis er fra den tid.
Tivoli & Christopher Entertainment
Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3, København V
Spilleperiode: 14.-23. september 2023
Forestillingen drager herefter på turné rundt i landet
Set den 14. september 2023
Fotos: Camilla Winther/Tivoli
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.tivoli.dk/da/kultur-og-program/teater/2023/pennevenner
Medvirkende: Annette Heick, Caspar Phillipson, Silas Phillipson og Tivolis Husorkester
Idé og koncept: Annette Heick
Manuskript: Jesper Malmose
Arrangementer: Peter Jensen og Alice Carreri
Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod