Anmeldelse: Pigen med bomberne, Mungo Park (Teatret st.tv. og Mungo Park)

Af Christian Skovgaard Hansen

Se dig omkring i gadebilledet. Se hvem du møder – måske en ung pige med hestehale og skoletaske. Hun ser tilforladelig ud, men er hun nu også det? I Pigen med bomberne berøres emner, som vi alle i et eller andet omfang er bange for; emner som vi kan støde på i hverdagen.

Teatret st.tv. og Mungo Park er sammen med instruktør og dramatiker Tue Biering aktuelle med forestillingen Pigen med bomberne. Forestillingen taget sit udgangspunkt i den virkelige sag om Kundby-pigen, der blev idømt 8 års fængsel for planlægning af terror i form af to bombeaktioner. Men den er – heldigvis – meget mere end blot fortællingen om hende. Den sætter i stedet fokus på det at blive radikaliseret og ikke mindst på vores – forældrenes og ikke mindst samfundets syn – på hendes handlinger; det kunne i princippet være hvilken som helst anden historie om radikalisering og terror.

Den samfundskritiske instruktør Tue Biering er kendt for sin anderledes tilgang til tingene, og han tager her fat om spørgsmålene: ”Hvem?”, ”Hvordan?”, ”Hvorfor?” og ikke mindst ”Hvorfor ikke?” i forhold vores forestilling om radikalisering og terror. Han nedbryder vores forestilling om, hvordan tingene er – vi får her selv lov at opleve det og følge både pigens og omgivelsernes tanker. Vi skal tænke selv!

”Pigen” er her en ægte pige med skoletaske, og hun spilles af forskellige unge teenagepiger, og vi starter med at få oplyst, at ”pigerne er ægte, mens resten er fiktion”. Det er altså ikke selve ”pigen”, som vi stifter bekendtskab med, men det er hende som symbol på de unge mennesker, der generelt radikaliseres. Pigerne er forskellige og alligevel så ens – det er piger, som man ser i gadebilledet hele tiden. Vi får derfor syn for, at det netop kan være den helt almindelige person, og at der ikke nødvendigvis er tale om et ”monster” af den ene eller anden art. Interessant og effektiv idé.

Disse piger suppleres af Nana Morks fra Mungo Park og Betina Grove og Marianne Søndergaard fra Teatret st.tv. De tre kvinder er både de voksne og omgivelserne, der som forskellige typer kredser om sagen, som vi dermed får belyst fra flere forskellige vinkler og med forskellige kommentarer. Kløgtigt nok lægges der ikke vægt på, hvad der er rigtigt og forkert her – men alene på, hvilke kommentarer der har været. Familieliv, medier, ”kloge hoveder” og samfundet behandles her. Spørgsmålet er, om der ikke er mere end én skurk og ét offer, og det hele præsenteres på en sober måde uden at forfalde til alle klichéerne om skyld, at være synd for etc.

Scenen er i øvrigt tom, og Simone Bartholins scenografi er næsten nøgen. Pigerne med skoletaskerne og enkelte stærke rekvisitter er eneste virkemidler. Vi har derfor fokus på fortællingen og ikke på en masse effekter til at give ”action”.

Slutningen er overraskende og som ”teater i teatret”. I princippet kunne der sidde en ”pige” i salen også denne eftermiddag. Det kommer dog til at virke som lidt for meget, lidt langtrukken og som et ”ugebladsgys”. Det er unødvendigt. Vi har fattet pointen, og spørgsmålene er blevet stillet, så vi kan gå og gruble over dem. Den samlede forestilling havde været mere stringent uden denne del, og den ville have stået klarere og mere interessant.

Forestillingen fremstiller en masse handlinger, skræmmebilleder, beskyldninger og forsvar. Der kastes nogle – og nok også for mange – bolde op i luften, som ikke alle gribes eller sendes videre, men som blot falder til jorden. Det hele bliver derfor også lettere diffust.

Trods det er Pigen med bomberne tankevækkende, og den stiller de rette – og de til tider ubehagelige – spørgsmål, men uden nødvendigvis at give os svarene. Vi må selv tænke og diskutere – og selv tage fat, hvis vi skal ændre, forhindre eller forandre denne verden.

Teatret st.tv. og Mungo Park

Mungo Park, Fritz Hansensvej 23, 3450 Allerød

Spilleperiode: 2.-12. oktober 2019

Set den 12. oktober 2019

Fotos: Cathrine Zorn

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Betina Grove, Marianne Søndergaard og Nana Morks samt pigerne

Instruktør og dramatiker: Tue Biering

Scenograf: Simone Bartholin

Lyddesigner: Janus Jensen

Casting og koordinering af medvirkende piger: Annika Taylor

Varighed: Ca. 1 time og 20 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse (re-anmeldelse): Kong Arthur, Moesgaard Museum (Det Kongelige Teater)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard Allerede inden forestillingen begynder, og publikum er i færd med ...

Anmeldelse: Ronja Røverdatter, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Som årets familieforestilling har Aalborg Teater kastet sig over ...

Anmeldelse: Højskolesangbogen, Det Kongelige Teater

Af Kathrine Fremming Der er et yndigt land. Men er det så yndigt? Teaterkoncerten ...

Anmeldelse: ONE 2.0, Dansekapellet (Uppercut Danseteater)

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Uppercut Danseteater genopsætter ’ONE’ fra 2012, nu ...

Anmeldelse: Den komiske tragedie, Kulturmarkt

Af Signe Birk Backs   ”MODIGT” er det første ord, der står der med ...