Anmeldelse (re-anmeldelse): Charlie og Chokoladefabrikken, Østre Gasværk Teater (Aarhus Teater og Østerbro Teater)
Af Julie Vad B. Madsen
I en verden af slik tager Østre Gasværk Teater os med til deres opsætning af Roald Dahls historie om Charlie og Chokoladefabrikken, som er en hyldest til fantasien og forestillingsevnen.
Forestillingens handling følger filmen og bogen, men det kommer alligevel lidt til at føles som om, at der er tale om to forskellige historier i første og anden akt. I første akt befinder vi os i ”den virkelige verden”, hvor vi følger de forskellige karakterens jagt på en guldbillet, så de kan se chokoladefabrikken. Det er en grå verden af containere, som viser de fattige kår, som den gode og betænksomme Charlie er vokset op under. Anden akt foregår i chokoladefabrikken. Her er containerne ryddet, og der er skruet op for farverne, når vi bevæger os igennem rum efter rum, og ser hvordan børnene et efter et dummer sig, så Charlie til sidst er alene tilbage.
Det kræver en kreativ og fantasifuld scenografi at få en eventyrforestilling til at komme til live, hvilket instruktør Rune David Grue, scenograf Palle Steen Christensen og kostumedesigner Karin Gille klarer rigtig godt. Der er kreative og visuelle løsninger, så man får lyst til at gå på scenen og selv smage de spiselige sliktræer, eller kaste et papirfly og se det flyve i lige linje gennem luften, eller forsvinde ind i en computerskærm.
Men på trods af det, så kræver det stadig fantasy at se slikverdenen foran sig. Det tog lidt tid, før man fangede, chokoladefloden, chokoladespringvandet og Wonkas idemixer. Dette kunne også ses ved, at flere børn blandt publikum stillede spørgsmål til deres forældre. De store farverige baggrundstæpper, som skulle skabe rammerne om fabrikken, virkede i stedet, som en tilfældig sammensat gruppe af farverige billeder. Der var pyramider, bjerge, skulpturer og en enkelt gummiand, og her manglede selv jeg, den klarer kobling til, hvorfor netop disse billeder skulle udgøre fabrikken.
Alt i alt formår Østre Gasværk at bringe magien i historien til live, ved at skrue helt op for sære effekter. De får lavet Oompa-loompaerne, så man får indtrykket af, at de er små væsner. Vi får lov at opleve krystalelevatoren bringe Charlie og Wonka op under taget, den ene af karaktererne suges op i et stort rør, den anden pustes op som en stor badebold, et egern kommer fræsende ind på scenen i en elektrisk bil, et barn suges ind i TV, og bliver bagefter taget ud af skærmen, hvor han er krympe til dukkestørrelse, mens et andet af børnene bliver revet i fire stykker.
Magien bliver også vagt til live, af et dygtigt cast. Kurt Ravn er genial i rollen som bedstefar Joe, som han giver både charme og varme. Hele stykket igennem leverer han den ene overdrevne historiske fortælling, med sig selv i hovedrollen, efter den anden, så salens voksne må grine gang på gang. Det er især disse velleverede historier, som tilføjer forestillingen voksenhumor, og gør forestillingen god for både børn og voksne.
Carsten Svendsen leverer en overbevisende excentrisk Willy Wonka, som flot tager styringen i anden akt, og naturligt får forestillingen centreret omkring ham. Kasper Leisner spiller flot og humoristisk, den stramme russiske rigmand, som er blød som smør, hver gang hans temperamentsfulde datter Veruca spillet af Sophie Marie Jeppesen, kalder.
Rollen som Charlie Bucket er krævende, da han stort set er på scenen hele tiden, og har mere dialog og sang end de fleste, samtidig med, at han indgår i mange dansenumre. Rollen bliver delt mellem Bertram Hasforth Klem og Bertram Jarkilde, og Bertram mere end lever op til det store ansvar. Denne eftermiddags Bertram tilføjer Charlie en optimisme og en gennemgribende godhed, som når de bagerste rækker
Østre Gasværk har et fantastisk scenerum op mod den høje kuppel, og man havde valgt at inddrage hele rummet, hvilket tilføjede flere niveauforskellige og gjorde scenen bred. Koreografien af Roine Söderlundh brugte hele scenen, så de medvirkende måtte haste fra den ene side til den anden. Jeg var heldig at sidde midtfor, men var man placeret ude i siden, var der langt over til den anden side, for at se hvad der foregik.
Forestillingen bringer menneskernes dårlige karaktertræk op og viser børn, at der er konsekvenser, hvis man ikke er et godt menneske. Vi ser, at fråseri leder til, at det ene barn havner i chokoladefloden, og blive lavet til chokolade. Vi ser, at griskhed leder til, at et andet barn, som altid vil have sin vilje, ender med at blive revet i stykker af egern. Et tredje barn er hovmodig, hun har meget store tanker om sig selv. Hun ender med at svulme op, så hendes opblæste indre passer med hendes ydre. Det sidste barn er doven, han vil ikke arbejde for noget, men snyder sig til en guldbillet og til at komme på TV, og ender med at skrumpe til dukkestørrelse.
De fire børn udviser dermed hver en dødssynd, mens Charlie, der intet har, er god og ærlig, og bekymre sig om andre, og derfor ender med den største præmie af dem alle. Historien har derfor en del den kan lære børn, hvis de formår at se forbi alt det eventyrlige, som de dårlige karaktertræk er pakket ind i.
Aarhus Teater og Østerbro Teater leverer på Østre Gasværk en solid eventyrforestilling, hvor man er godt underholdt fra start til slut. Forestillingen er lang, men det mærker man ikke som voksen, når man sidder i salen. Den kan dog være for lang for de mindste.
Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, 2100 København Ø
Spilleperiode: 11. februar-3. april 2022
Set den 12. februar 2022
Fotos: Miklos Szabo
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Carsten Svendsen, Kurt Ravn, Kasper Leisner, Rikke Bilde, Bertram Hasforth Klem/Bertram Jarkilde, Christian Collenburg, Dina Lorentzen, Teresa Sølvsteen, Katrine Skovbo, Kimmie Liv Sennova, Mathias Flint, Matthew One Bailey, Nanna Rossen, Ashok Pramanik, Peter Oliver Hansen, Regitze Glenthøj, Sphie marie Jeppesen, Max-Emil Nissen og Conny Thur
Manuskript: David Greig
Musik: Mark Shaiman
Sange: Scott Wittmann, Marc Shaiman, Leslie Bricusse og Anthony Newley
Instruktør: Rune David Grue
Scenograf: Palle Steen Christensen
Kostumer: Karin Gille
Kapelmester: Henrik Svenning, Susanne Vibæk Svanekier
Koreografi: Roine Söderlundh
Oversættelse: Mathias Flint
Musikalsk arrangør: Niels Søren Hansen
Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod