Anmeldelse (re-anmeldelse): La Traviata, Det Kongelige Teater

Anmeldelse (re-anmeldelse): La Traviata, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Libiamo, alle læsere derude! Det italienske ord, der betyder ”Kom, lad os drikke!”, vækker genklang hos alle operaelskere. Champagnen flyder, musikken spiller og scenen prydes med festglade mennesker i Verdis udødelige klassiker La Traviata, der netop nu (gen)opføres på Operaens Store Scene. Men under overfladen lurer faretruende skyer for det unge elskende par, Violetta og Alfredo.

Ungt Teaterblod var på pletten, da La Traviata sidst så dagens lys på Operaen. Har du lyst til at vide mere om operaens handling og denne opsætning, så læs med her.

La Traviata bygger på Alexandre Dumas den yngres roman ”Kameliadamen”, der har fængslet så mange kunstnere og publikummer, siden den udkom i 1848. Fortællingen om den flamboyante men dødsens syge kurtisane Violetta (Marguerite i romanen), der forelsker sig i den unge og naive Alfredo (Armand i romanen), eksisterer foruden som roman og opera også som skuespil og ballet. Handlingen er da også gribende, og den har altid ligget mit hjerte meget nær og haft status som den ultimative smertelige kærlighedshistorie. Tårer er uundgåelige, uanset om det er romanen man læser, eller operaen, skuespillet eller balletten man overværer. Store følelser er på spil!

På denne repremiereaften blev hovedpartierne som Violetta Valéry og Alfredo Germont sunget af den armenske sopran Anush Hovhannisyan og den italienske tenor Matteo Lippi. Sidstnævnte præsterede gennemførte, klangfulde og klare toner fra operaens begyndelse til slutning. Lippi gav liv til den unge Alfredo, for hvem livet er en leg, og charmen er det ultimative karaktertræk. Først ved operaens klimaks, hvor der ikke er anden udvej end døden for Violetta, indser Alfredo, at livet er mere nuanceret, og han selv er fejlbarlig. Det fangede Lippi flot.

Hovhannisyans Violetta var derimod mere svingende. Violetta skal forestille at være rund og omfavnende. Det matchede stemmen tilhørende Hovhannisyan desværre ikke. Hendes stemme og klang havde tendens til at gå over i det skingre, og man havde flere gange fornemmelsen af, at der var lagt en dæmper på stemmen.

Det var synd, for af og til lykkedes det hende at komme udover scenekanten. Hun fandt ind til kernen af Violetta i samspillet med Alfredos far Giorgio Germont sunget af baryton Palle Knudsen. Vekselvirkningen mellem Hovhannisyans sopran og Knudsens dybe baryton gav os en La Traviata, der var Operaens Store Scene værdig.

Forestillingens helt store trumfkort var dog operakoret, der agerede lystslupne gæster til fest i de franske saloner. Ikke nok med det store kors unisone enhed imponerede musikalsk, så gav de den også fuld gas med dans og fest. Det løftede operaen og niveauet, og Verdi kom i den grad til sin ret.

Verdis La Traviata har det hele: Stor musik, opera-hits, fest og farver mens den også rummer tragedien, de store følelser og den store ulykkelige kærlighed. Musik og handling går hånd i hånd og bygges op over kontraster. Den lette og luftige musik står i brat kontrast til den grumme virkelighed, som Violetta står overfor. Hun vælger at ofre sin egen lykke for, at Alfredo og hans families ære sikres.

Er du ny i operaens verden? Så er denne opsætning af La Traviata et oplagt valg. Instruktør David Radok har truffet sikre men gode valg, og har skabt en tidløs opsætning, så både dramaet, komikken og tragedien kan folde sig ud.

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 10. januar-3. juni 2023

Set den 10. januar 2023

Fotos: Miklos Szabo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20222023/opera/la-traviata

Medvirkende (denne aften): Anush Hovhannisyan, Matteo Lippi, Palle Knudsen, Sophie Haagen, Johanne Bock, Jens Christian Tvilum, Kyungil Ko, Morten Staugaard, Lia McNally, Simon Schelling, Rasmus Ruge og Det Kongelige Operakor

Dirigent: Sesto Quatrini og Paolo Carignani

Instruktør: David Radok

Scenograf: Lars-Åke Thessman

Kostumedesign: Ann-Mari Anttila

Lysdesign: Hans-Åke Sjöquist

Koreograf ved genopsætning: Lina Räftegård

Instruktør ved genopsætning: Line Kromann

Varighed: Ca. 2 timer og 50 minutter inkl. 2 pauser

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *