Anmeldelse (re-anmeldelse): Teaterkoncerten CARL, Bramstrup

Af Mette Herschend

Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Teaterkoncerten CARL, da den havde premiere. Den kan du læse: her. Herudover anmeldte vi også forestillingen, da den havde Københavner-premiere og spillede på Østre Gasværk Teater i august 2016. Den kan du læse her. Begge disse to gange gav vi den 3/6.

Lidt uden for Odense ligger Bramstrup Gods – et sted Carl Nielsen i sine unge år var gåsedreng, og i 2016 er det bl.a. igen rammen for ’Teaterkoncerten CARL’. Det er på mange måder en totaloplevelse, når man skal drage væk fra byen til et smukt område som her og nyde godbidder fra det musikalske skatkammer, som Carl Nielsen efterlod sig.

Det første, der rammer mig, er scenerummet – en stor ladebygning af nyere dato opdelt i foyer og scenerum er aftenens teatersal. Det er et fantastisk rum med højt til loftet, og de nøgne vægge giver plads til visuelle udskejelser i den ene eller anden retning. På en måde synes rummet meget minimalistisk, men på den anden side virker det også storladent (på den gode måde), når skuespillerne står alene på scenegulvet og virker så små.

Seks skuespillere og seks musikere fortæller Carl Nielsens historie fra drengeårene til hans død i 1931. Gennem ”drømmebilleder” får vi et indblik i hans stormfulde ægtestab med Anne Marie Brodersen og kampen med hans skabertrang, der ofte understreges med citatet fra hans dagbog: ”Jeg føler saa meget Kraft i mig, og den maa jo ud, om man ikke skal blive gal!” På vejen får vi nogle indblik i samtidige begivenheder, som giver melodierne og teksterne mere dybde.

Musikerne er fortrinsvis strygere, og selvom skuespillerne synger helt vidunderligt, føler jeg, at det i høj grad er orkesteret, der er teaterkoncertens grundpille, og som virkelig gør et stort stykke arbejde i at formidle Carl Nielsens musik. Jeg havde enormt høje forventninger, og de bliver i stor stil indfriet i de store numre ”Solen er så rød mor” og ”Jens Vejmand”. Med mange strygere sker der noget nærmest magisk i disse to numre samt i nogle af de symfoniske værker – der er så mange følelser i musikken, som resonerer så kraftigt i det store rum, at min krop næsten ikke kan rumme det.

Jeg er dog langt fra enig i mine kollegaers dom over teaterkoncerten ”Carl”. Jeg nøjedes med at læse programteksten om forestillingens handling og fastholdt, at der er tale om ”drømmebilleder”, og jeg følte mig ikke på noget tidspunkt tabt. Ja, jeg medgiver, at nogle af scenerne er lidt syrede, men jeg tolker det som et udtryk for den vitalisme, der var i samtiden.

Selvom jeg måske trak gennemsnitsalderen ned, vil jeg understrege, at man ikke behøver at være 50+ år for at kunne nyde teaterkoncerten. Mange af sangene har alle med garanti sunget til morgensang i folkeskolen eller på højskolen, og nogle af de, har fået en lidt mere moderne lyd, uden at man går på kompromis med originalen. Jeg vil anbefale teatergængere på 22+ med interesse for den danske sangskat at smutte til Bramstrup Gods og få sig en kulturindsprøjtning af de gode.

Samproduktion af BaggårdTeatret, Odense Teater og Mungo Park Kolding

Bramstrup Slot

Spilleperiode på Bramstrup den 1.-11. september 2016