Anmeldelse: Restaurant Europa, Teater Får302 (Jacque Lauritsen og AKUT360)

Restaurant Europa er en klassisk, hæderkronet restaurant. Der er krystalkarafler, en fin menu og stuvede damaskduge. Det er en restaurant, hvor man gør sig umage, og hvor mange kender sine kunder – særligt de mange stamkunder, som kommer dag efter dag, og som har deres vaner. Stamkunderne er en skønsom og farverig blanding, og personalet på restauranten er lige så blandet. Vi møder en lettere alkoholiseret kok, en noget bramfri barchef, en halvdøv huspianist, en irriterende overtjener og ikke mindst forestillingens hovedperson: Nemlig den aldrende tjener, der holder traditionerne i hævd, og som (forsøger at) holder(r) på formerne, hvilket ikke altid lykkedes.

Men ligesom verden er klientellet under forandring. Nye kunder gør deres entré, og de vender op og ned på tingene. De kommer for både for tidligt og for sent, har specielle bekendtskaber, bestiller sære anretninger, og opfører sig mere eller mindre bizart. Og det bliver ikke bedre, da ”barnedamen” gør sin entré på restauranten. Kan restauranten overleve det, eller er kursen mod katastrofen sat? At forfaldet ikke ”bare” rammer den nulevende generation, men også den kommende visualiseres fint i form af skolepigen Anna, som stille efterlades til sig selv.

Forestillingen er en dramatisering af den norske forfatter Matias Faldbakkens roman ”The Hills” (2017). Romanen skaber et stilbillede af en svunden tid, og af en tid, som er under forandring, på den fiktive restaurant The Hills i Oslo. Men restauranten kunne i princippet ligge hvor som helst i Europa! Spørgsmålet er ikke så meget, hvordan man går på restaurant, men nærmere hvordan man tackler hele samfundets foranderlige væsen, herunder hvordan man egentlig kommer gennem livet.

Jacque Lauritsen er både tjeneren og alle de øvrige karakterer. Det er i høj grad hans fortjeneste, at forestillingen kommer i mål. Han evner på fin vis at give os et troværdigt portræt af hele forestillingens figurer, som fremstår levende for os. Portrætter morer os, men smilet stivner en smule, når man tænker nærmere efter, hvad den bagvedliggende virkelighed er. Rollen som tjeneren står dog klarest og mest velspillet, og man fornemmer både hans forargelse og hans resignation. Han er ”på” hele forestillingen, og han mestrer hver nuance i teksten.  Andreas Dawes iscenesættelse får det bedste frem i både teksten og Jacque Lauritsen. Det hele foregår i Julie Forchhammers fine scenografi.

Denne Restaurant Europa bliver i forestillingen Restaurant Europa ikke bare symbolet på en restaurant i forandring. Restauranten bliver et symbol på vores verden, som den udfolder sig på kontinentet Europa. Det er også et Europa, der er under forandring. Det omkringliggende samfund trænger – også – ind på restauranten, og intet er længere, som det plejer! Ændringerne og ikke mindst forfaldet trænger sig på, alt imens tjeneren forsøger at opretholde en vis orden. Det lykkedes ikke fuldt ud…

Man kan spørge sig selv, hvad normaliteten egentlig er, og om den mon kommer – eller skal komme – retur. Man kan også spørge sig selv om, hvor længe Europa har ligget her, og ikke mindst om den (eller det, hvis vi nu skal tale kontinentet…!) vil bestå. Hvilket samfund mon vi ønsker os? Og hvad kan vi selv gøre for at påvirke det? Restaurant Europa sætter tankerne i gang hos os.

Med en oplagt historie og et fornemt skuespil af Jacque Lauritsen bliver Restaurant Europa en både morsom, men absolut også tankevækkende forestilling. Verden er under forandring, og virkeligheden trænger sig på. Man kan derfor ikke undgå at gå ud fra teatersalens mørke uden en tanke på, hvordan forandringerne sker – og om det hele nu engang er et forfald, eller om der også kan være fremskridt i det.

Jacque Lauritsen og AKUT360

Teater Får302, Toldbodgade 6-8, 1253 København K

Spilleperiode: 21. april-7. maj 2022