Anmeldelse: Revyen i Helsingør 2023, Industriforeningens Teatersal (Revyen i Helsingør)

Anmeldelse: Revyen i Helsingør 2023, Industriforeningens Teatersal (Revyen i Helsingør)

Af Christian Skovgaard Hansen

Revyen i Helsingør har skiftet ud på flere pladser. To af skuespillerne, instruktøren og kapelmesteren er nye. Det kommer der et nyt, anderledes tag på revyen ud af. Der er kommet nyt ungt blod (William Halken) på holdet, hvorfor revyformatet vendes på hovedet, således der sættes ”anti-” foran mangt og meget, og således der tages anderledes greb på indtil flere ting. Det er interessant, men heller ikke helt vellykket alle steder. Den nye, unge mand (Halken) på holdet bliver både en slags drivkraft og en forstyrrelse, når der stilles spørgsmål ved det hele.

Nicolai Majland har overtaget musikken. Det klarer han egentlig ganske godt, men han er ikke ligefrem overbebyrdet af arbejde. Det er ligesom, at Fauerbys iscenesættelse glemmer musikken, hvilket er synd.

Teksterne er en pose noget blandede bolcher. Der er ingen tvivl om, at nogen af teksterne lykkedes ganske godt, men en del af dem stikker i lidt (for) forskellige retninger, og indtil flere af dem vil for meget, så vi aldrig rigtig får bundet en pointe til slut. Dét er revyens svageste punkt i år. Jacob Fauerby har i år overtaget instruktørstolen. Han formår dog ikke helt at skabe det helt rette flow, hvor bolcheposen smager perfekt.

Det lokale islæt mangler heller ikke i år. William Halken tager Helsingør under kærlig behandling i hans eget nummer ”Visit Elsinore”, hvor turistbureauet forøger at finde den bedste måde at præsentere byen på. Med slet skjult hentydning til kommunens whistleblowersag behandler hele holdet sagen, hvor virkelighed og fiktion kommer tættere på hinanden, end man lige tror, i ”En fiktiv sag i en fiktiv kommune”, som også er skrevet af Halken. I det hele taget har han haft en finger med i spillet i en række af revyens numre, hvilket han overordnet slipper fint fra.

Intet teaterår uden en musicals, og de seneste år har vist os, at snart sagt alt kan sættes på musicals. Med et smil på læben og en vis ironi er turen nu kommet til ”Den store bagedyst – The musical”.

Dan Schlosser har to af revyens bedste numre. Hans egen ”Kommissionæren” sætter glimrende fokus på det politiske system af i dag, hvor alt kan syltes i en kommissionsbehandling, og hvor embedsmændene i bunden af systemet – desværre – tager knaldet. Vores cykelkultur og cykelsamfundets ”lyksaligheder” irriterer ham mere og mere i Halkens nummer ”Et cykelland”, hvor frustrationer over elcyklernes popularitet morsomt italesættes, alt imens han selv bliver mere og mere hysterisk og indebrændt.

Le Münster-Swendsen synger smukt Leif Maiboms eftertænksomme tekst ”Elefanten i rummet”, som man skal tage hånd om, mens tid er, mens Halken spiller trompet. Nummeret fejler ikke noget, men det virker en smule malplaceret lige før den store finale. Hun er morsom som Anna-Karina Krankgaard; den lettere gale og voldsomt karikerede influencer på Instragrams.

Om det er hans sange og digte eller noget helt andet, som Tobias Rahim er blevet populær på, kan man have sin tvivl om, når Mette Ladekarl slår op på udvalgte passager og billeder i hans bog ”Drømme maler virkeligheden”. Ladekarl viser os også, at hun stepper ganske glimrende, alt imens lader sponsorerne få plads i et par reklamespots.

De aktuelle emner, som krænkelsesdebatten, asylpolitikken, hvor man måske, måske ikke vil samarbejde med Rwanda og debatten om Simon Spies behandles også, ligesom ChatGPT ”hjælper” os med at skrive en mere eller – mest! – mindre god fællessang. Teknologien har sine begrænsninger!

Selvom det er muligt at købe ”nitterdrengebilletter” bagerst i salen og uden mad, bør man nu alligevel overveje at spise med. Før revyen er det igen i år muligt at nyde en glimrende to retters menu fra den lokale Restaurant Strejf.

Årets udgave af Revyen i Helsingør er samlet lidt ujævn. Men årets revy har nole interessante tag på hele konceptet, og den har bestemt sine momenter, som gør, at den alligevel kommer forholdsvist sikker i havn.

Revyen i Helsingør

Industriforeningens Teatersal, Stengade 51, 3000 Helsingør

Spilleperiode: 31. maj-1. juli 2023

Set den 31. maj 2023

Fotos: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://revyenihelsingor.dk/

Medvirkende: Le Münster-Swendsen, Mette Ladekarl, William Jacobsen Halken og Dan Schlosser
Tekst og musik: Jacob Fauerby, Dorte Munksgaard, Nicolai Majland, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard, Søren Dürr, William Jacobsen Halken, Kirstine Hedrup Ringdal, Josefine Skjold Münster-Swendsen, Dan Schlosser, Kristian Jensen, Claus Reenberg, Lars le Dous, Leif Maibom og ChatGPT

Instruktion: Jacob Fauerby

Kapelmester: Nicolai Majland

Varighed: Ca. 2 timer og 15 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *