Anmeldelse: Romeo og Julie, Aarhus Teater (sammen med Holstebro Dansekompagni)

Anmeldelse: Romeo og Julie, Aarhus Teater (sammen med Holstebro Dansekompagni)

Af Anne Sophie Parsons

Romeo og Julie – de to navne behøver næsten ikke videre introduktion; ét af Shakespeares mest kendte teaterstykker, har set dagens lys i genfortolkninger over årtierne, siden sit første tryk i 1597. Aarhus Teater har blændet op for en trofast fortolkning af Shakespeares forestilling med nye kreative input strøet igennem opsætningen i samarbejde med Holstebro Dansekompagni og akkompagnerende kompositioner. Med et veletableret karakterunivers og æstetisk iscenesættelse, følger vi den verdenskendte historie om en dødsdømt kærlighed imellem to teenage-turtelduer.

I Aarhus Teaters opsætning af Romeo og Julie er lokationen stadig italienske Verona, og den bitre fejde imellem familierne Capulet og Montague raser hævngerrigt. Da Romeo og Julie falder for hinanden, kiler dødsfald og misforståelser sig ned imellem dem på tragisk vis og skæbnen byder dem et sidste favntag i graven…

Med på scenen er Aarhus Teaters huskomponist Marie Koldkjær Højlund, dansere fra Holstebro Dansekompagni og Aarhus Teaters Kor, som sansemæssigt krydrer den fulde teateroplevelse – igennem de to akter, er det tydeligt, at opsætningen har sigtet efter at bevare en loyal skildring af Shakespeare oprindelige forestilling, samt tillagt en moderne forståelse af det kendte materiale.

Den danske oversættelse af Niels Brunse er decideret rytmisk i form af sine enderim og spiller derfor også direkte op imod det nye musikalske tapet, som er blevet skabt af de tilknyttede musikere Marie Koldkjær Højlund og Elias Bender Rønnenfelt. Iscenesættelse af Maren Bjørseth har taget en klassisk tilgang til den oprindelige fortælling, og scenografi og kostumedesign af Olav Myrtvedt formår at favne både det moderne og det deciderede Shakespeare-univers fra Elizabethansk-æra – især fungerer en række hængte kvadratiske spejle specielt virkningsfuldt som scenisk element, der agerer reflekterende lyskilder, men også retter tankerne hen imod vinduer og endda formen på det tabte brev, der resulterer i Romeo og Julies død.

Koreografi af Ida Wigdel navigerer karaktergalleriets scenetilstedeværelse ubesværet og dygtigt i samspil med Holstebro Dansekompagnis dansere, mens lysdesign af Mathias Hersland skaber virkningsfulde stemningsskift med Lars Gaardes lyddesign, som vigtig støttende instans.

Et særligt kærkomment kreativt indspark i forestillingen er de nye musikalske kompositioner af musiker Marie Koldkjær Højlund i samarbejde med Elias Bender Rønnenfelt og producer Nis Bysted. ”Det bevæger sig lige fra klassiske italienske korsange til helt nyskabt pop og rock, og er på en emotionel måde med til at åbne det klassiske for et moderne publikum,” for at citere instruktør Maren Bjørseth. I rollen som bebudende skjald, fungerer de nymoderne sange som underlægningsmusikken til det følelsesmæssige drama, der indkapsler den første kærligheds svimlende storhed. 

Rollebesætningen er et dygtigt sammensat ensemble fra Aarhus Teater. I hovedrollerne som det ulykkelige kærestepar er Mette Klakstein og Viktor Pascoe Medom overbevisende, begge med en nærmest Bambi-på-glatis-persona, som er passende for de akavede teenagekarakterers snublende fald ind i deres første (og ulyksalige sidste) konsumerende kærlighed.

Anders Baggesen er den velmenende formanende Fader Lorenzo, der ikke kan modsætte sig de unge pars ønske om ægteskab. Mens Simon Mathew og Emil Prenter er en særligt dynamisk og komisk duo i form af Romeos venner, Mercutio og Benvolio, mens Marie Marschner er Julies amme, som hjælper kæresteparret i deres kvaler. Kjartan Hansen er Julies fætter, den opfarende Tybalt, der må lide døden ved sværdet og Mette Døssing er en skrap Fru Capulet. Christian Hetland gør sin optræden kort som Romeos far og ligeledes dukker Nanna Bøttcher op i rollen som Fyrsten af Verona, der advarer og falder dom over familiernes slægt. Et nyt ansigt er Emil Busk Jensen, der gør sig flatterende, som den lettere flamboyante Grev Paris.

Aarhus Teaters nye opsætning af Romeo og Julie minder på mange måder om den vedvarende tiltrækningskraft som fortællingen om ung idealisme, kærlighedens altdominerende indvirkning og bitre stridigheder stadig har; selvom publikum allerede ved udfaldet af historien, som fremlægges i den syngende prolog, bliver man stadig revet med i det følelsesmæssige drama, der kun kan ende galt for alle involverede.

Aarhus Teaters moderne og friske fortolkning af Shakespeares udødelige klassiker, Romeo og Julie, viser stadig, at ung uspoleret forelskelse ikke kan blegne imod omverdenens omkransende mørke.

Præsenteret i samarbejde med Holstebro Dansekompagni

Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 12. februar-10. marts 2022

Set den 12. februar 2022

Fotos: Rumle Skafte

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/romeo-julie/

Medvirkende: Mette Klakstein, Viktor Pascoe Medom, Anders Baggesen, Simon Mathew, Marie Marschner, Kjartan Hansen, Emil Prenter, Mette Døssing, Christian Hetland, Nanna Bøttcher og Emil Busk Jensen (studerende ved DDSKS) samt Aarhus Teaters Kor

Dansere: Izzy Moloney, Jessica van de Koot og Jacob B. Vahlun

Af: William Shakespeare

Oversættelse: Niels Brunse

Iscenesættelse: Maren Bjørseth

Scenografi og kostumedesign: Olav Myrtvedt

Koregrafi: Ida Wigdel

Lysdesign: Mathias Hersland

Lyddesign: Lars Gaarde

Kompositioner: Marie Koldkjær Højlund, Elias Bender Rønnenfelt og Nis Bysted

Varighed: Ca. 2 timer og 30 min. inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *