Anmeldelse: Romeo og Julie, Vendsyssel Teater
Af Christian Skovgaard Hansen
Vendsyssel Teaters version af Romeo og Julie fik kun få spilledage i slutningen af 2020. Nu er den heldigvis tilbage!
De fleste kender Shakespeares klassiske kærlighedsdrama Romeo og Julie, så det behøver næppe den store præsentation. Det er historien om det unge par med den umulige kærlighed. De tilhører hver sin rivaliserende familie, Monague på den side og Capulet på den anden side. Det ændrer dog ikke på Romeo og Julies kærlighed – de to vil have hinanden koste, hvad det vil. De bliver hurtigt gift, men kærligheden og lykken er kort.
Vendsyssel Teater er modige, og de tør lægge arm med de store klassikere. Her har man lavet en gennemmusikalsk version af Romeo og Julie, hvor Benjamin Koppel har sat musik til. Hvem havde troet, at en jazzet version af Shakespeares klassiker ville fungere så godt!?
Det hele foregår i Mie Riis’ runde scenografi, hvor buer, balkoner og rum skabes fornemt trods de enkle, lette elementer. Forrest er hele skuepladsen med fint, brunt muld. Det er her, at de unge fanges, her de finder kærligheden og ikke mindst her, at også bliver lagt i graven. Af jord er du kommet, til jord skal du blive, af jorden skal du igen opstå. Effektfuldt og tankevækkende. Clement Irbils lysdesign er samtidig enestående til at understøtte handlingen, og det skifter mellem det bløde og det hårde, det lyse og det dunkle på de rigtige tidspunkter, således vores følelser kan ændres på et øjeblik.
Teksten er i Niels Brunses fine oversættelse. Man har ladet teksten beskære og tilpasse, hvilket dog ikke fratager essensen af Shakespeares tragedie. Rune David Grues iscenesættelse understøtter fuldt ud fortællingen, og både kærligheden og tragedien træder fornemt frem.
Hertil har Benjamin Koppel komponeret ny musik, der klæder forestillingen. Det supplerer og understreger elegant handlingen, og musikken sætter stemningen og tager pulsen på tragedien. Molly Koppel synger de ditto komponerede sange, som kommer til at fungere som mellemled, som binder fortællingen sammen. Samtidig er Molly Koppel nærmest en sortklædt engel, der varsler, hvad der vil ske. Hun er som en bagvedliggende skygge – lige indtil dødsstødet sættes ind.
Vendsyssel Teater fundet et glimrende, velspillende og ikke mindst samspillende cast. Lue Støvelbæk og Luise Kirsten Skov er fine som det unge par. De er harmoniske og charmerende sammen. De giver kærligheden både renhed og intensitet. Støvelbæk er en på en og samme tid handlekraftig, men alligevel usikker Romeo. Skov er en ung og naiv Julie, men hun viser alligevel, at hun har en stærk vilje, som hun står fast på, når hun ikke vil tvangsgiftes.
Lone Rødbroe giver os en skøn, varm og morsom version af Julies amme. Peter Gilsfort – som afløser Henrik Holtegaard, der desværre døde tidligere på året – er både hengiven, klog og fortvivlet som munken Lorenzo, der følger Romeo og Julie i deres jagt på kærligheden. Resten af holdet fortjener også ros, og alle er velcastede og velspillende i deres respektive roller.
Denne version af Romeo og Julie er derfor samlet nyskabende og betagende. Fortællingen er tilsat Benjamin Koppels glimrende jazzede musik, og den giver nyt liv til den gamle kærlighedshistorie. Det er bestemt en tur til Hjørring værd!
Vendsyssel Teater, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring
Spilleperiode: 2.-28. september 2021
Set den 2. september 2021
Fotos: Emilia Therese
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://vendsyssel-teater.dk/forestillinger/romeo-og-julie-(1).aspx
Medvirkende: Lue Støvelbæk, Luise Kirsten Skov, Lone Rødbroe, Michael Brostrup, Peter Gilsfort, Simon Kongsted, Søren Højen, Sara Marie Maltha, Jørgen Bing, Magnus Haugaard, Nicklas Søderberg Lundstrøm og Molly Koppel
Tekst: William Shakespeare
Oversættelse: Niels Brunse
Instruktion: Rune David Grue
Scenografi: Mie Riis
Musik: Benjamin Koppel
Lysdesign: Clement Irbil
Dramaturgi: Anne Middelboe Christensen
Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod