Anmeldelse: Sleeping Beauties, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Holstebro Dansekompagni)
Af Lea Thalund
Sleeping Beauties tager sit udgangspunkt i fortællingen om Snehvide, hvor den onde stedmor er syg af misundelse på Snehvides skønhed. Det klassiske eventyr blander sig med andre eventyr og fortællinger, hvor omdrejningspunktet er jalousien over skønheden hos en anden. Fortællingen knækker, når den onde stedmor, spillet af Nanna Bøttcher, ikke længere vil følge fortællingens gang. For hvorfor er den ”ældre” kvinde altid tvunget til at føle jalousi på yngre kvinder? Denne problematik er ikke kun gældende i århundredes gamle eventyr, men eksisterer også i dag, hvor kvinder frygter alderen. For skønheden ligger i ungdommen.
Nanna Bøttcher står på scenen som den eneste skuespiller. Hun bærer fortællingen frem, med en flot selvsikkerhed. Vores første møde med hende som Snehvides onde stedmor er skræmmende overbevisende. I takt med at den onde stedmor forsvinder træder der er et eftertænksomt helt menneske i hendes sted.
Den onde stedmors jalousi er rettet mod de tre unge og smukke eventyrprinsesser, som yndefuldt bliver spillet og danset af Carley Lund, Bjørk-Mynte Paulse og Yeji Lim fra Holstebro Dansekompagni. Samspillet mellem danserne og Nanna Bøttcher fungerer glimrende og er med til at illustrere de pointer, som Nanna Bøttcher fremhæver.
Laura Løwe, som er den ene af sæsonens huskunstnere på Aarhus Teater, har skabt en scenografi, der rummer den ultimative beskuelse af moderne skønhed; en catwalk. Publikum sidder langs med den hvide T-formede catwalks tre flader. Det eneste som er en fast del af scenen, er et rundt spejl med snirklet ramme og en gammeldags ond sort stol, som kun en ond stedmor, fra et eventyr, kan eje. Den sparsomme scenografi og måden publikum bliver tvunget til at beskue scenen og handlingen på, er et kraftfuldt virkemiddel. Scenografien og de simple eventyrkostumer er her indbegrebet af ”less is more”.
Jeg har været sparsom med ordet ”forestilling”, i denne anmeldelse, da jeg ikke oplevede, at det var det jeg netop havde været vidne til, da jeg forlod teatret. Derimod vil jeg kalde den for en performativ TED-talk. Fortællingen tager som nævnt sit udgangspunkt i de klassiske eventyr, men tager herfra en drastisk drejning, hvor skønhedsidealerne bliver sat under lup og konsekvenserne bliver sat på spidsen.
Jeg savner dog at instruktøren, Sigrid Johannesen, havde tilføjet nogle flere lag, da jeg oplevede den blev meget ensformig og de samme virkemidler gik igen. Konklusionen var, at lykken ikke nødvendigvis følger med skønheden, når man først opnår den. Denne pointe blev understreget gang på gang, men teksten præsenterede os ikke få noget nyt. Fortællingen og budskabet havde stået stærkere, hvis den var skåret mere ind til benet, da halvanden time føltes for lang.
Vigtigheden af fortællingens budskab er dog ikke til at tage fejl af. Den giver stof til eftertanke for alle, både før og efter overgangsalderen. Om man vælger at gå derfra med nye tanker eller en dårlig samvittighed må være op til den enkelte.
Aarhus Teater og Holstebro Dansekompagni
Aarhus Teater, Studio, Teatergaden, 8000 Aarhus C
Spilleperiode: 7. februar-9. marts 2024
Set den 7. februar 2024
Fotos: Rumle Skafte
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/sleeping-beauties/
Medvirkende: Nanna Bøttcher, Carley Lund, Bjørk-Mynte Paulse og Yeji Lim samt Kim Veisgaard (voice over)
Idé: Rikke Frigast Jakobsen og Holstebro Dansekompagni
Dramatiker og iscenesættelse: Sigrid Johannesen
Koreografi: David Cornelius Price og Marie Brolin-Tani
Scenograf (koncept): Laura Løwe
Scenografi (realisering): Astrid Lindgreen Hjermind
Lyddesign: Aki Bech
Lysdesign: Kim Glud
Varighed: Ca. 90 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod