Anmeldelse: Som i himlen, Det Kongelige Teater

Anmeldelse: Som i himlen, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

I 2004 havde Kay Pollaks film ”Så som i himmelen” (dansk titel: ”Som i himlen”) premiere. Den blev siden omdannet til scenen som musical, og denne version kom til Malmö Opera i 2022, og nu har er turen så kommet til Det Kongelige Teater, hvor den netop har haft premiere på Operaens Store Scene. Musicalen er igen iscenesat af Edward af Sillén, som her ved genopsætning er bearbejdet af Johanna Hybinette.

Historien handler grundlæggende om, at vi alle er mennesker, og at vi er lige meget værd. Vi skal leve det liv, som vi har fået, men vi skal samtidig være medmennesker for de øvrige mennesker, som vi møder på vores vej. Vi er ét samlet hele, og vi skal støtte og opbygge relationer, så alle har deres frihed til at ikke blot at opleve livet, men også at leve det. Som i himlen er en feel good-musical om leve livet, mens vi har det – vi ved aldrig, hvordan morgendagen ser ud.

Som dreng vokser Daniel op uden en far. Han har ikke verdens nemmeste barndom, hvor han bliver mobbet og tævet af sine klassekammerater. Han har dog nogle usædvanligt musikalske evner, hvilket er med til at holde modet oppe, og han tager kunstnerefternavnet ”Daréus”. Moren dør, da han er teenager. Senere bliver han en berømt dirigent, og han turnerer verden rundt. I hvert lige indtil han bliver ramt af en blodprop, så han må opgive karrieren.

Uden helt at vide hvorfor flytter han tilbage sin barndomsby, hvor han køber den tidligere skole. Hos byens købmand møder han den yngre kvinde Lena, der synger i kirkekoret. Daniel overtager modvilligt ledelsen af koret, som han fører til succes. Vejen dertil er dog ikke lige nem, og Daniel og landsbyens pastor har deres sammenstød. Undervejs får vi en række sidehistorier om andre af landsbyens beboere. Koret skal deltage i en korkonkurrence i Østrig. Koret synger fantastisk, alt imens Daniel møder sit endeligt.

Hovedhistorien er en smule banal og sine steder også en kende forudsigelig. Det er derfor personskildringerne og landsbyboernes sidehistorier, der for alvor er interessante, og det er dem, der tilføjer historien tyngde. Fokus i denne musicaludgave er dog på Daniel Daréus og hans udvikling, hvorfor disse sidehistorier nedtones noget, hvilket er lidt synd. Mange dynamikker og ikke mindst årsagerne hertil kommer derfor aldrig rigtig frem, og vi savner flere steder en forklaring på personernes handlinger. De øjeblikke, der så er, leveres heldigvis med den rette pondus, så vi føler, at der er mennesker bag.

Til gengæld lader det mere plads til Daniel og personerne tættest på ham. Det sætter også sine krav til portrætteringen af disse personer og særlig af Daniel. Det lykkedes heldigvis ganske skarpt, og de mange følelser formidles fint. Carsten Svendsen er fantastisk som Daniel. Han synger formidabelt og ganske smukt, og hans portræt af Daniel har dybde, så det umiddelbart stive udtryk afløses af den rette nerve, ømhed og udtryk af inderlige følelser. Man kan ikke undgå at blive en smule berørt over hans portræt af Daniels endeligt.

Lena spilles af Sicilia Gadborg ganske åbenhjertig og ligefrem, og hun synger også smukt. Hun minder os om, at livet også skal leves ganske jordnært, selvom hendes portræt nogle steder næsten bliver for sødladen, og hendes samspil med Svendsen er glimrende.

Hertil er styrken hos Jesper Lundsgaard som landsbyens gudfrygtige og næsten reaktionære pastor, og herover Cecilie Stenspil som pastorens kone Inger, der drømmer om frihed. Mellem disse to får dermed et dybere lag. Maria Lucia Heiberg Rosenberg er den underkuede Gabriella, der alligevel viser sig at turde sige imod, og hun leverer smukt sin sang. Troels Malling som den frembrusende Arne er både morsom, men han viser os også, at der også under denne overflade er en sårbarhed og eftertænksomhed. Lars Arvad har en fin styrke som Holger, der pludselig får nok, så han endelig siger fra over for de mange års mobning. Resten af ensemblet leverer overordnet ganske fine personportrætter.

Fredriks Kempes musik er fantastisk, og den formår at røre os de rette steder. Det Kongelige Kapel, som her er under ledelse af Lars Kvensler løfter flot opgaven med at formidle den smukke musik udover scenekanten, og musikken er melodisk med til at drive musicalen frem.

Når Som i himlen alligevel bliver en flot oplevelse, skyldes det særligt den fine musik, som Kapellet leverer ganske smukt, en række fine skuespil- og sangpræstationer, og ikke mindst Carsten Svendsens formidable portræt af Daniel og de lidelser, som han har gennem- og ikke mindst overlevet. Musicalen bliver derfor en bevægende oplevelse, og vi bliver mindet om moralen om, at vi alle er mennesker med noget i livet, som vi skal stoppe op og lytte til en gang imellem.

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 18. november-28. december 2023

Set den 18. november 2023

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20232024/musical/som-i-himlen

Medvirkende: Medvirkende: Carsten Svendsen, Sicilia Gadborg, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Jesper Lundgaard, Troels Malling, Cecilie Stenspil, Kristian Rossen, Mathias Hartmann Niclasen, Betty Glosted, Lars Arvad, Nina Pressing, Nicoline Siff Møller, Nadin Reiness, Jacob Højlev Jørgensen, Thor Søby Vestergaard og Christina Elisabeth Mørkøre

Børn: Elias Norman Lassenius Kramp, Bertram Hasforth Klem, August Kramp, Laura Thomsen og Silas Santin

Ensemble: Bjarne Antonisen, Isak Bendelin, Silke Biranell, Emilie Groth Christensen, Rasmus Garndt, Rachael Ireson, Kristian Jensen, Julian Kellermann, Camille Rommedahl, Linnea Stenbeck og Jonas Suurballe samt sangere fra koret Vocalius

Iscenesættelse: Edward af Sillén

Instruktør ved genopsætning samt bearbejdelse: Johanna Hybinette

Dirigent: Lars Kvensler

Orkester: Det Kongelige Kapel

Scenografi: Kim Witzel

Kostumedesign: Annsofi Östbergh Nyberg

Koreografi: Per Magnus Andersson

Genopsætningskoreograf: Tommy Englund

Lysdesign: Mikael Kratt

Lyddesign: Jonas Peter Vest

Oversætter: Mads Æbeløe

Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *