Anmeldelse: Sommerballet: Monochrome, Bellevue Teatret
Af Christian Skovgaard Hansen
Sommeren er nok ved at gå på hæld. Alligevel bringer årets sommerballet på Bellevue Teatret os en række solstråler i form af tre forskellige dele, der giver os ditto forskellige indtryk.
I Tim Rushtons moderne ”Ægget” mødes balletdanser Sebastian Haynes med illustrator Mette Lehmans spillevende streg, som projekteres op på den store skræm på scene til Carl Nielsens toner. Alban Lendorf ledsager på flyglet, når han da ikke indgår i dansesekvenserne med Haynes. Der er skyggespil og effektiv leg, hvor følelserne og udviklingen tegnes live, mens dansen forsøger at bryde ud af rammerne – og måske endda af skallen. Fællesskabet vokser frem gennem skabelsesprocessen i dansen indtil den endelige forløsning.
Herefter følger Kenneth MacMillans ”Romantisk Pas De Deux” til Jules Massenets smukke musik. Romantikken i Ida Praetorius og Alban Lendorfs klassiske pas de deux træder tydeligt frem. Først lettere famlende, derefter mere sikkert og spirende, indtil den forløses. Lidenskaben og længslen indfries, og kærligheden forfører os. De lokker både hinanden og os publikummer, og forelskelsen kommer langt ud over scenekanten. Det bliver en smuk lille sag, som minder os om at huske kærligheden.
Efter pausen skifter vi stil og tempo. Her møder moderne flamenco neoklassisk ballet i Selene Muñoz’ koreografi. Tempoet er højt, og Selene Muñoz hiver Sebastian Haynes ind i flamencoens dragende væsen, alt imens Karen Duelund Guastavino, Jesper Thorn og David Hildebrandt giver os de hede rytmer. Det bliver et fantastisk sammenstød mellem klassisk dans, flamenco og musikkens dragende rytmer, og Selene Muñoz er denne eftermiddag flyvende i en eksperimenterende, legende og omfavnende koreografi.
Selene Muñoz forfører os fuldstændigt, og rytmerne og sanserne strømmer ud over scenen. Hun giver dog også plads til det forrygende samspil med Sebastian Haynes, og Karen Duelund Guastavino, Jesper Thorn og David Hildebrandt får også deres egne øjeblikke – særligt når Muñoz skifter sine fantastiske, overraskende kjoler.
Kodeordet for årets tre dele må være ”legende”. Først legende med livet og (design?)formerne, dernæst med kærlighedens væsen og sidst, men absolut ikke mindst med musikken og flamencoens leg med rytmerne, forførelsen og vildskaben.
Ingen roser uden torne. Også i år forsøges dansen koblet sammen med ”danish design”, hvor der blandt andet udstilles designvarer fra Lauriz.com i foyeren, og visse designgenstande indgår også i de forskellige dansedele, men uden at de i øvrigt kobles sammen med disse. Det bliver derfor mere et forstyrrende, end et samlende element. Sommerballetten ville derfor stå meget skarpere uden denne del, og alle delene kan bestemt sagtens stå for sig selv. Årets titel ”Monochrome” opfyldes til dels, hvor dele holdes i sort/hvid, mens dele holdes i varierende toner i kun én farve, her hvidligt – men derudover bidrager den ikke med meget. Man kan håbe, at teatret fremadrettet neddrosler denne del og satser (endnu) mere på dansen.
Bellevue Teatrets Sommerballet: Monochrome er en flot dansefest, hvor vi får både moderne dans, klassisk ballet og flamenco. Som publikum får du tre vidt forskellige dansebidder, som alle hver især kan noget. Det er en leg, og både nyere og erfarne dansepublikummer går fra salen med en fantastisk oplevelse.
Bellevue Teatret, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg
Spilleperiode: 29. august-12. september 2021
Set den 29. august 2021
Fotos: Robin Skjoldborg
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende:
Dansere: Ida Praetorius, Selene Muñoz, Sebastian Haynes og Alban Lendorf
Illustrator: Mette Lehmann
Musikere: Alban Lendorf, Karen Duelund Guastavino, Jesper Thorn og David Hildebrandt
Koreografi: Tim Rushton, Selene Muñoz og Kenneth MacMillan
Musik: Carl Nielsen, Jules Massenet, Karen Duelund Guastavino, Jesper Thorn og David Hildebrandt
Lyddesign: Mikkel Larsen
Lysdesign: Bjarne Olsen
Varighed: Ca. 1 time og 45 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod