Anmeldelse: Vi de 1 %, Revolver på Republique (Fix&Foxy)

Teatret præsenterer forestillingen Vi de 1 % med ordene: ”De bor i ghettoer. De er ofte kun sammen med andre, som deler samme kultur og værdier. De placerer deres børn i særlige skoler og ønsker ikke at bidrage til fællesskabet.” Os og dem. De fattige og de rige. Hvem er de? Og er der egentlig de store forskelle på de to grupper? Kunne teatrets beskrivelse egentlig ikke passe på begge grupper?

Fix&Foxy sætter – stadig – verdenen i perspektiv i deres forestillinger, og de viser os verdenen, som den virkelig er, både ved at pirre og provokere os. Virkeligheden overgår måske endda fiktionen. Fix&Foxy og instruktør Tue Biering giver os denne gang repræsentanter fra samfundets øverste og nederste klasser. Vi har alle en mening om både de rige og de fattige.

Hver aften inviterer de en ny rig person ind på scenen, og hver dag får denne person modspil af en gruppe personer, som er fattige(re), og som ikke har det helt nemt. Læg hertil den asiatiske au pair eller rengøringshjælp, der sørger for, at alt glider gnidningsfrit.

Den eneste rigtige skuespiller på scenen er Maria Rich, som i en veltilrettelagt improvisation udspørger og udfordrer aftenens rige person. Hvor rig er vedkommende egentlig? Hvordan lever de? Maria Rich skal holde lidt på formerne, og hun skal være den, som vi kan regne med. Det er desværre også her, at forestillingen er lidt træg, da det ganske vist er borgerteater til en vis grænse, men vi ved jo godt, hvad agendaen er, så det bliver en smule forceret. Hun fremstiller rigmanden som en stereotyp, hvilket gør, at vi aldrig rigtig bliver hverken fordømmende eller imponerede af, hvad han har opnået.

Fix&Foxy plejer at lade de virkelige stemmer tale – alene. I disse tilfælde fungerer det bedst, mest nærværende og ikke mindst ærligt. Det bliver derfor også noget kunstigt med Maria Rich, hvilket er synd.

Det løsner dog, når underklassen banker på og entrerer scenen. En mudderpøl er placeret til venstre for scenen. De fattige kommer gennem mudderpølen og banker på. De er ikke så polerede som den rige, de efterlader mudrede fodaftryk på gulvet, og de er ærlige. Men misundelige er de ikke. De er fattige, og de har det ikke let. Det er både grænseoverskridende og en smule akavet. Vi får et mere rigtigt møde mellem rigmanden og de fattige, og det hele bliver mere helhjertet og mindre karikeret. Lige indtil kagen kommer på bordet, og den skal fordeles…

Bedst som vi tror, at vi er med, vendes bøtten en gang til. Vi har nu oplevet den ene % i Danmark, men nu får vi en livestreaming til en flok mennesker i Moldova, som er et af Europas fattigste lande. Vi hører om, hvor meget – eller lidt – de har. Tiøren falder nu – hver enkelt af os publikummer har mere end den moldoviske flok tilsammen. Vi indser, at VI også er den ene procent – nu blot globalt, hvilket sætter det hele i perspektiv.

Efter en lidt træg start rammer virkeligheden os endelig. Det er hér, at Fix&Foxy og Tue Biering med Vi de 1 % slår til og provokerer os, og de lader os gå ud af teatersalen med tanker om, hvad rigdom egentlig er. Det er bare synd, at vejen derind er lidt for forudsigelig og karikeret, så forestillingen ikke helt får den intelligens og nerve, der pirrer os, og som ellers kendetegner Fix&Foxy’s forestillinger. Idéen er god, men den bliver ikke fuldt forløst denne gang.

Fix&Foxy og Østerbro Teater

Østerbro Teater, Revolver, Øster Fælledtorv 34, 2100 København Ø

Spilleperiode: 25 august-18. september 2021