Anmeldelse: Spilleren, Betty Nansen Teatret

Anmeldelse: Spilleren, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen

Den russiske forfatter Fjodor M. Dostojevskij, som selv var brændende hasardspiller, skrev i 1866 kortromanen ”Spilleren” (eller ”Gambleren”), hvor omdrejningspunktet er at tabe eller vinde – ikke bare ved spillebordet, men også i andre af livets forhold. Spillets dragende tiltrækning er i fokus, og ingen kan nok sige sig fri for at have drømt om den store gevinst i livet. Hvor griske er mennesket, og hvor langt vil man gå for at få opfyldt sit mål om gevinsten?

Vi befinder os på kurstedet Roulettenborg, hvor det ikke alene er spa og wellness, der trækker, men i høj grad også stedets kasino! Vi møder den fallerede general, hans ugifte datter, hans kæreste golddiggeren Blanche, deres huslærer, Aleksej, og en fransk adelsmand, som generalen skylder penge. De er alle i samme båd – de mangler alle penge, om end af forskellige årsager. De afholder sig dog fra at spille på kasinoet. I hvert fald for en tid.

Generalen venter og håber på, at tanten, Babushka, vil dø, så hendes formue vil blive frigivet. Sådan går det desværre ikke. Hun dukker i stedet også op på Roulettenborg, og hun prøver lykken på kasinoet. Hun vinder noget, men roulettens magiske virkning får det desværre også til at ende i den modsatte grøft. Derouten er nær. Aleksej bliver også fanget i roulettens magiske væsen, og også han oplever en vinderrus, som han i en periode nyder med Blanche, inden han også må erkende, at gevinsten har en bagside! Zero!

Betty Nansen Teatret og dramatiker Line Knutzon har kastet sig over denne fortælling i Spilleren, og hun har moderniseret fortællingen, som her har fået et mere komisk præg, men uden at miste sit hovedfokus på spillet. Forestillingen præsenteres som om, at den er skrevet ”ualmindeligt frit” efter Dostojevskijs forlæg. Helt så frit er det måske ikke, udover at fortællingen her er blevet mere komisk, satirisk og farverig.

Historiens aktualitet fornægter sig. Mennesket er stadig fascineret af penge og de døre, som de kan åbne for en. Selvom Knutzon har givet fortællingen et mere komisk præg, fornægter denne del sig – heldigvis – stadig ikke. Men man sidder lidt tilbage med spørgsmålet: ”Hvorfor?”. Hvad er det, som det komiske greb kan bibringe fortællingen med? Måske lige udover at lette den tragiske historie lidt. Dét er Knutzons teksts eneste svaghed. Ellers er det en let, men dog stadig tankevækkende, fortælling, som dog vinder i Elisa Kragerups hvirvlende og tempofyldte iscenesættelse, hvor menneskets skyggesider udstilles.

Det hele foregår i Palle Steen Christensens stringente og dog raffinerede scenografi. Opholdet på Roulettenborg er strømlinet, funktionelt og holdt i en kølig turkis nuance, mens drømmene og det gode liv hos Aleksej og Blanche let symboliseres ved en række lyse vifter, lige indtil fattigdommen og mørket kommer snigende. Roses må også nogle af de øvrige visuelle scener, som når Babushka vinder og vinder, og der er penge overalt. Dér føler man sig virkelig hensat i menneskets pengegriske verden.

Hele skuespillerholdet bestående af Tammi Øst, Anders Budde, Simon Bennebjerg, Niels Ellegaard, Stine Schrøder Jensen, Zaki Nobel Mehabil, Kitt Maiken Mortensen, Maria Winther Nørgaard og Adam Schmidt leverer fine præstationer. Enkelte må dog særligt fremhæves. Tammi Øst leverer et både vittigt og ikke mindst vanvittigt portræt af Babushka, hvor vildskaben, galskaben og det bizarre lyser langt ud af hende, og man fornemmer den reelle dybde og sårbarhed bag hendes facaden. Anders Buddes Aleksej forvandler sig fra bipersonen i første akt til den reelle hovedperson i anden akt, hvor hans forvandling fra underkuet huslærer til selvstændighed og dog underdanighed for Blanche, træder frem. Simon Bennebjerg er sexet som Blanche, og han mestrer både det skabagtige, hvor han kun holder generalen ud i håbet om den økonomiske gevinst, og det dekadente, hvor pengene er rigeligt, så der er fest og farver.

Spilleren bliver et tankevækkende portræt af mennesket og dets grådighed, sjæl og hele dets natur. Vores trang til gevinst og det gode liv spiddes effektfuldt, og vi indser, hvor lille forskel, der egentlig er på rig og fattig, og ikke mindst hvor hurtigt livet kan ændres! Tør DU tage en tur ved rouletten?

Betty Nansen Teatret, Frederiksberg Allé 57, 1820 Frederiksberg C

Spilleperiode: 6.-30. oktober 2022

Set den 6. oktober 2022

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.bettynansen.dk/da/forestillinger/spilleren/

Medvirkende: Tammi Øst, Anders Budde, Simon Bennebjerg, Niels Ellegaard, Stine Schrøder Jensen, Zaki Nobel Mehabil, Kitt Maiken Mortensen, Maria Winther Nørgaard og Adam Schmidt

Dramatiseret af: Line Knutzon og Elisa Kragerup ualmindeligt frit efter Dostojevskij

Instruktion: Elisa Kragerup

Scenografi: Palle Steen Christensen

Lysdesign: Christian Alkjær

Lyddesign: Troels Møller

Oversætter af den tyske sceneversion: Madame Nielsen
Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *