Anmeldelse: Stockholms blodbad, Malmö Stadsteater (sammen med Mungo Park)

Anmeldelse: Stockholms blodbad, Malmö Stadsteater (sammen med Mungo Park)

Af Sofie Lystrøm

 

Det stockholmske blodbad. En historisk begivenhed, som vi alle har hørt om, men som danskerne i mindre grad end svenskerne synes at kende detaljerne af.

det-stockholmske-blodbad-billede-1

Hvis du selv er lidt usikker på, hvad den grumme historie går ud på, så følger her en lille opsummering: Danmark, Sverige og Norge var for længe siden samlet i én union – Kalmarunionen, som blev ledet af en dansk regent. I starten af 1500-tallet ønskede svenskerne dog at løsrive sig fra unionen, og et oprør blev påbegyndt af en gruppe svenske adelige. I 1520 blev oprørsgruppens leder dræbt af den danske hær, og Sverige overgav sig. For at markere unionens gensammenkomst tog Kong Christian II til Stockholm for at lade sig krone til konge af Sverige i november samme år. I den forbindelse ville han afholde en banket (fest) i Stockholm, hvor samtlige svenske adelige, der tidligere havde været med i oprørsgruppen, blev inviteret. Kong Christian lovede dem fred og amnesti (straffrihed). Der er dog langt fra ord til handling, for på bankettens tredje dag beslutter Kong Christian II at slå alle hans svenske gæster samt alle de andre tidligere oprørere ihjel.

det-stockholmske-blodbad-billede-2

Teaterstykket ’Stockholms blodbad’ er et samarbejdsprojekt mellem Malmö Stadsteater og det danske teater Mungo Park. I forestillingen bliver vi inviteret indenfor til Kong Christians banket – nok den underligste fest, der nogensinde er afholdt på skandinavisk jord.

Banketten varer som sagt tre dage, og på scenen sidder om et langt hvidt bord fem svenske skuespillere og fem danske skuespillere, hvoraf den ene (Kristian Holm Joensen) er Kong Christian II og en anden (Christine Albeck Børge) er kongens rådgiver. Banketten starter akavet. Hvad skal svenskerne og danskerne snakke sammen om? Og kan de overhovedet forstå hinanden, eller er det bedre at tale engelsk sammen? Den akavede stemning brydes så småt, og snart fjumrer gæsterne rundt og danser svensk frødans og dansk ”Boogie, Boogie, Boogie”. De festlige dage fortsætter og relationer udvikler sig imellem de to brødrefolk.

det-stockholmske-blodbad-billede-3

Selvfølgeligt dansede man ikke ”Boogie, Boogie, Boogie” i det 16. århundrede, men i denne forestilling er sammenkomsten bragt up-to-date. Det er en spændende måde at gribe det an på, da det gør, at publikum nemmere for kan relatere til den historiske begivenhed. Samtidig giver det nutidige aspekt forestillingen mulighed for at trække på klicheer og fordomme danskerne og svenskerne imellem. Det gør stykket komisk og jordnært.

Instruktion og scenografi er foretaget af hhv. Moqi Simon Trolin og Bär Lie Thorbjørnsen. Sammen har de skabt et fascinerende visuelt udtryk med det lange hvide bord som centrum og med et bogstaveligt blodbad på scenen til sidst

det-stockholmske-blodbad-billede-5

I forhold til skuespillet var jeg særligt revet med af Kristian Holm Joensens fortolkning af den naive og distræte Kong Christian, der allerhelst vil slå en streg over krisen med svenskerne og bare holde en kæmpe fest, men som grundet rådgivende kræfter bliver omvendt. For er det i sidste ende ikke bedre at være frygtet end elsket som konge?

det-stockholmske-blodbad-billede-4

En del af stykkets charme er selvfølgeligt at det rent faktisk er både danskere og svenskere der spiller med, men det er også en ulempe. Personligt havde jeg svært ved at forstå halvdelen af det, der blev sagt. Historien går også for hurtigt af og til. Der er meget kort fra festlig stemning til hårdfør slagtning, og det er svært at finde rundt i, hvad de enkeltes karakterers intentioner og baggrunde er. Derfor er det også begrænset, hvor meget man lærer om det stockholmske blodbad som historisk begivenhed.

Med det sagt synes jeg helt sikkert, at det var en spændende oplevelse. Det er en god idé at bringe svenskere og danskere sammen i en teatersal og belyse den begivenhed, der var årsag til flere hundredes års splid mellem vores nationer. At vi så samtidig får lov til at sidde at grine lidt af os selv og hinanden er en berigende følelse. Så bare det aspekt er helt klart turen til Malmö værd.

… men glem nu ikke passet!

 

 

 

Produceret af Mungo Park og Malmö Stadsteater

Spiller på: Hipp, Malmö Stadsteater, Kalendegatan 12, 211 35 Malmö, Sverige

Spilleperiode: 17. sep.–26. okt. 2016

Set den: 24. sep. 2016

Foto: Emmalisa Pauly

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.mungopark.dk/forestilling/stockholms-blodbad/

og

http://www.malmostadsteater.se/stockholms-blodbad

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *