Anmeldelse: SWEET CONSTRUCTED INTIMACY EXPERIENCE, Det Kongelige Teater (The Nordic Beasts Dance Theatre)

Af Ida Spedtsberg

En cirkel af siddende mennesker – fremmede rettere – danner rammen for danseforestillingen SWEET CONSTRUCTED INTIMACY EXPERIENCE denne aften på Skuespilhusets lille scene. En lille pulssensor på højre pegefinger måler min hjerterytme og omsætter data til en lille lysplet netop foran mig. Den er blå lige nu. Min lysplet er bundet sammen med alle de andres i en LED-cirkel, der senere skal vise sig at være en væsentlig del af forestillingens lysdesign og koncept.

Et koncept, som jeg virkelig gerne ville have til at fungere, men som desværre har sine svagheder. Jeg er taget til en af K:Selects håbefulde opsætninger, hvor nye, talentfulde kræfter får sceneplads og rum til at dele deres kunst med os andre i Skuespilhusets setting. SWEET CONSTRUCTED INTIMACY EXPERIENCE er skabt af danser og koreograf Noora Hannula og komponist Ida Duelund. Om deres værk har de selv sagt, at de ”ønsker at give publikum en oplevelse af at være emotionelt intime ved at tage dem med på en rejse gennem hele følelsesregistret.”

Her bærer pulssensoren, eller HRV-teknologien som den også kaldes, en helt central rolle. Lyspletten foran mig skifter nemlig farve alt afhængigt af, hvor rolig eller begejstret, jeg er. Blå for rolig. Lyserød for begejstret. Meget simpelt, men i virkeligheden teknologisk svært og udtænkt af Troels Andreasen, researcher ved Institut for Menneske og Teknologi på RUC. Og det alt det lyder jo meget cool.

I midten af cirklen danser Noora Hannula og langs cirklens kant styrer komponist Ida Duelund forestillingens auditive input, der består af alt fra rave og klassisk symfoni til ASMR og udbrud. Med dyrisk flydende bevægelser, spring og rul forsøger Noora konstant at påvirke os. At få vores hjerte til at hamre derudaf. At få vores lys til at skifte farve. Med sine sorte øjne stirrer hun på dig – på jagt efter reaktionen. Og vi andre betragter opmærksomt, hvordan de andres lysplet reagerer.

Og jeg må sige, at jeg er virkelig vild med konceptet. Desværre lever udførslen ikke op til mine forventninger. Og ikke fordi Noora er en dårlig danser, eller Ida er en dårlig komponist. Men fordi den delte intime oplevelse, som var målet, desværre aldrig rammer mig. Ja, lyspletten foran mig reagerer til tider. Men jeg har ikke en fornemmelse af, at det er mig, der styrer den. Og når lyspletten så senere udvides til LED-rave på fornemmeste vis, har jeg endnu mere end fornemmelse af, at det bare er noget, vi lader som om.

Dansen udføres med kraft og ynde af Noora. At hun formår at holde skansen i 45 minutter uden stop, er virkelig imponerende. Men der er mangler en rød tråd for mig. En fortælling og noget gennemgående, der er mere end forskellige forsøg på at overtræde min intimsfære og fremprovokere en reaktion. Noget der tager os med på en fælles rejse fremfor en individuel reaktion. Og det er min største anke ved SWEET CONSTRUCTED INTIMACY EXPERIENCE; det bliver intimitet på deres præmisser og ikke på vores. Udover pulssensoren er der ikke yderligere inddragelse, der er blot indrullering.

Og det er så ærgerligt. For der er uden tvivl tale om to virkeligt dygtige kunstnere, der forstår at udvikle koncepter og indtænke det omliggende samfund i deres forestilling. Det falder bare en smule til kort i denne opsætning. Men kæmpe cadeau for modet til at turde noget nyt og anderledes. Jeg glæder mig til at følge med i, hvad de finder på fremadrettet.

The Nordic Beasts Dance Theatre

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 3.-10. oktober 2021