Anmeldelse: Tigerspor, Teater Vestvolden (Teater Vestvolden og Vild Kammerat)

Af Line Weien Hoffmann

Tigerspor er en utrolig fin og eventyrlig børneforestilling over teamet sorg. Forestillingen handler om pigen Alba, der har mistet sin mor, og om, hvordan Alba og hendes far efterfølgende håndterer deres sorg.

Albas far vil helst glemme det hele, da han mener, at ting holder op med at gøre så ondt, hvis man bare lader være med at tænke på dem. Det kan Alba ikke forstå, og hun kan slet ikke lade være med at tænke på eller snakke om den forsvundne mor. Samtidig føler Alba, at hun gør noget forkert hver gang hun nævner moren, da det gør hendes far så ked af det.

I et forsøg på at finde en forklaring på alt der er sket, flygter Alba ind i en drøm, hvor hun forestiller sig, at hendes mor er blevet til en tiger, som hun møder i skoven. Mødet med tigermoren giver Alba den ro og forklaring, hendes omgivelser i den virkelige verden ikke kan give hende.

Pludselig finder Albas far også ind i drømmen, og der genforenes han også med tigermoren. I drømmen kan Alba og hendes far endelig snakke ordentligt sammen, og han forklarer Alba, at han heller ikke selv kan lade være med at tænke på moren, og at Alba altså ikke gør noget forkert ved at mindes ved hende.

Efter drømmesnakken, lignede det først, at det hele ville ende lykkeligt, og at Alba og hendes far ville finde ud af det hele, men det havde været for let løst. Her pointerede skuespillerne også, at alt ikke bare løste sig, fordi Alba og hendes far begyndte at tale sammen om sorgen, men at bryde tabuet gjorde sorgen lettere at bære for dem begge to. De opdagede også at moren altid ville være til stede i de efterladte tigerspor.

På Teater Vestvoldens hjemmeside står der, at Tigerspor er tilegnet børn i alderen 6-9 år og deres voksne. Det, synes jeg, er en meget passende beskrivelse, da forestillingens historie, sprog og billedsprog foregår i børnehøjde, men at der samtidig ligger en masse budskaber til forældrene under overfladen. Det er ikke til at vide, hvor meget af alvoren børnene forstod, men jeg så op til flere mange mødre med tåre trillende ned af kinderne. Det er altså forældrene, der bevæges, opdrages og undervises i samtaler om sorg, mens børnene underholdes af skuespillet og musikken.

Tigerspor er altså både en sød og fin fortælling der kan nydes af både voksne og børn, men forestillingen giver også de voksne en lektion i, hvordan man sætter et eksempel i en sorgfuld situation ved f.eks. at tale åbent om traumet i stedet for at undertrykke følelserne.

Det er tydeligt at mærke, at forestillingen ikke i samme grad er henvendt til voksne uden børn eller børnebørn eller til unge som mig, men derfor fik jeg alligevel med Tigerspor oplevet en inspirerende og rørende fortælling, som alle kan lære noget af: nemlig at det altid er bedre at bryde stilheden, når det handler om sorg, da de tunge følelser er lettere at bære i fællesskab.

Forestillingen er skabt i samarbejde med organisationen Børn, Unge & Sorg, og historien er således baseret på en række børn og unges virkelige erfaringer med sorg. Det synes jeg, er et virkelig fint tiltag, da forestillingen derved kan give et bedre glimt ind i både barnets og den voksnes hoved, og den altså ikke kun bliver de voksnes idé, om hvordan et barn i sorg har det.

Tigerspor underholder de yngste og stiller vigtige spørgsmål til de voksne, der giver anledning til videre refleksion. Et eksempel på dette er, når faren forklarer Alba at de skal videre, hvortil Alba spørger: ”Hvor skal vi hen?”

I en kombination af alvor og leg, og med virkemidler som musik og dukker, formår Teater Vestvolden og Vild Kammerat i fællesskab at skabe en sød, vigtig og realistisk fortælling om dét at miste en voksen i en meget ung alder.

Co-produktion mellem Teater Vestvolden og Vild Kammerat

Teater Vestvolden, Høvedstensvej 49, 2650 Hvidovre

Spilleperiode: 28. september-6. oktober 2019

Set den 29. september 2019

Fotos: Teater Vestvolden

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Ditte Laumann og Troels Hagen Findsen

Dramatiker og instruktør: Thomas Corneliussen

Komponist: Bjørn Eriksen

Musikalsk arrangør og komponist: Maja Romm

Dukkemager og scenograf: Katrine Karlsen

Assisterende dukkemager: Pernille Lehnert

Lysdesign: Flora Brandt

Skabt i samarbejde med: Børn, Unge & Sorg og Vild Kammerat

Varighed: Ca. 45 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Takt og tone, Rialto:Teatret

Af Sidsel Stoustrup   Rialto:Teatret tager dig rundt om do’s and don’ts anno 2016 ...

Anmeldelse: Overgang, Husets Teater (Teater Rio Rose)

Af Jonathan Stahlschmidt   ”Så gammel er jeg vel heller ikke …” “Nej, nej. ...

Anmeldelse: Heids hævn, Frederikssund Vikingespil

Af Julie Vad B. Madsen   Årets Vikingespil Heids Hævn i Frederikssund tager dig ...

Anmeldelse: Figaros bryllup, Aalborg Teater

Af Sofie Trige Foyeren på Aalborg Teater var tæt pakket med publikum. Premieren på ...

Anmeldelse: Alle sømænd er glade for piger, Dronning Dorthea Teatret

Af Sanne Halkjær Hebsgaard Mange danskere kender muligvis filmklassikerne ”Een pige og 39 sømænd” ...