Anmeldelse: Trans Salvation, Warehouse9

Anmeldelse: Trans Salvation, Warehouse9

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen

I en blanding af musik, installationskunst, kitch, komedie og tragedie føres publikum gennem nogle af de udfordringer, som transkønnede personer kan opleve. En forestilling fyldt med lækre toner, fantastiske sange og med et godt informativt budskab.

Helt aktuelt i forhold til stykket er det netop blevet vedtaget, at transkønnethed skal fjernes fra psykiske sygdomme, og generelt fylder opgøret med køn meget i nogle kredse. Også i kredsen omkring Warehouse9. Det er en queerscene, som du altid kan få en oplevelse ud af at besøge. Og i denne omgang kan du få en bundseriøs, men også lattermild cabaret-stemning med den skønne Ramona Macho i hovedrollen.

Der er ikke meget kapow i forestillingen, eller måske der nærmest er for meget. Alt, hvad der kunne arbejdes med, blev inkluderet i forestillingen; musical, performance, skuespil, dans, skyggespil, dukketeater og cabaret. Og skønt det var en dejlig forestilling, så rørte den ikke mere ved mig, end den blev underholdning. Og det ærgrer mig utrolig meget.

Forestillingen handler om ikke at turde elske eller blive elsket. Om hvordan man forsøger at slippe udenom den nærhed, som er det eneste, man ønsker. Hvad sker der, når maskerne ikke længere kan holde verden på afstand? Hvad sker der, når det hele krakelerer? Er der overhovedet nogen mulighed for forandring, når intet længere giver mening? Kan livet handle om fremtiden, og ikke være styret af fortiden?

Trans_Salvation_bred_FOTO_Jacob_Tekiela_web_banner

Forestillingen emmer af disse emner, og du er slet ikke i tvivl om, at du har overværet hele denne kompleksitet. Jeg synes bare, at det er lidt synd, når det hele gøres til et show; temaet er så smukt i sig selv, så det med hele indpakningen i grim scenografi og fire musikere i et mindre drag-fjer-show, er bare grimt og grotesk.

Trods min kritik, vil jeg stadig anbefale, at du cykler en tur forbi den brune kødby. Det er stadig en forestilling, der er meget skøn, og hvis ikke, så se den i hvert fald for den fantastiske musik, de vildt gode sange og den skønne sanger. Det er altid både festligt, interessant og anderledes at bruge en aften på Warehouse9, særligt hvis køn og kønsforskelligheder ligger dig meget på sinde. Du kan virkelig lære noget, få en god oplevelse og hvis ikke du er kendt i det kønsprovokerende univers, så kan du måske også blive en smule provokeret.

Warehouse9, Halmtorvet 11, 1711 København V

Spiller indtil den 12. juni 2016 under CPH STAGE 2016

Spilledato: 3. juni 2016