Anmeldelse: Velkommen til Pandora, Mungo Park (How to kill a dog)

Af Nanna Sofie Pehrson

Hvis du har brug for en aften, hvor du bare kan læne dig tilbage og lade dig underholde, skal du holde dig langt væk fra Velkommen til Pandora. Emma Sehested Høeg river publikum rundt i manegen i en ren ”vanvids-cabaret”. Med den helt store langefinger rettet mod janteloven, begiver Emma sig ud i en hyldest til den vigtigste person i rummet – hende selv.

Forestillingen er produceret i samarbejde med instruktør Jennifer Vedsted Christiansen og er de to kvinders afgangsprojekt fra Den Danske Scenekunstskole. Den blev første gang opsat på Østerbro Teater, Republique, hvor spilleperioden måtte forlænges med seks ekstra forestillinger – og med god grund.

Duoen, der går under navnet HOW TO KILL A DOG, har formået at skabe en forestilling der, selvom det pakkes ind i et tykt lag humor, udstiller ungdommens enorme behov for anerkendelse. 

Som en lille hund ligger Emma for fødderne af publikum og tigger om bekræftelse, ”Det betyder bare så meget for mig, at i kan lide mig.” Opsætningen giver associationer til børns spontane forestillinger for forældre, bedsteforældre eller hvem, der nu lige gider se med. Den barnlige, uhæmmede opførsel dominerer, og det er skønt af se, hvordan den unge, smukke skuespillerinde, hengiver sig til sine følelsers vold og tør være både grim og ucharmerende. Det er nærmest som om, at Emma på én gang er alt for meget og alligevel lige det, vi har brug for.

Grænsen mellem publikum og skuespiller bliver ophævet, når vi op til flere gange bliver inddraget i vanviddet. Vi bliver en aktiv del af Emmas selviscenesatte selvværdsprojekt. Vi får lov at tage utallige billeder af hende til sociale medier og ”overraske” hende med et surpriseparty. Emma er fuldkommen ligeglad med teaterets klassiske normer og rammer, det er hendes show og hun gør lige, hvad der passer hende.

Forestillingen er spækket med den gode, virkelighedsnære ”det er sjovt, for det må man ikke sige”-humor. Dette understøttes desuden af vidunderlige og sjove sange, skrevet og komponeret af Emma selv. Emma viser os, at vi måske ikke behøver, passe så meget på, hvad vi siger og gør for at opretholde den gode stemning – for fuck den gode stemning, det vigtigste er vel, at man har det godt og kan stå ved sig selv. Det er dejligt at blive mindet om, at livet ikke bør leves efter, hvad andre forventer af dig, men hvad du forventer af dig selv.

Det er en utroligt underholdende forestilling, hvor man virkelig får trænet lattermusklerne. Vi er med Emma i hele hendes ukontrollerbare vandvids-ræs og vi ELSKER det. Med hende kan vi drøfte alt det, vi skjuler for omverdenens dømmende blik, (manglende) kvindelige orgasmer, kropslig frihed, lavt selvværd og behov for anerkendelse. I store kjoler, guldsko, othellolagkage, fællessang og konfettiregn, fandt HOW TO KILL A DOG en lille æske fuld af noget helt ægte – Pandora.

Jeg vil anbefale alle, mænd som kvinder, unge som gamle, at tage ind og opleve denne forestilling, der på alle måder, er noget ud over det sædvanlige. Vær forberedt på en in-your-face-forestilling, der er nærgående og intensiv, og som husker os på, at vi skal turde gå over grænsen og være mere os selv.

HOW TO KILL A DOG

Mungo Park, Fritz Hansens vej 23, 3450 Allerød

Spilleperiode: 29. november-1. december 2019

Spiller herefter Teater Republique, Reaktor den 7., 9., 14. og 16. december 2019 og 16, 17., 23. og 24. januar 2020

Set den 30. november 2019

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

og

Medvirkende: Emma Sehested Høeg

Iscenesætter: Jennifer Vedsted Christiansen

Koncept og manuskript: HOW TO KILL A DOG

Komponist: Emma Sehested Høeg

Lysdesign: Viktor Dahl og HOW TO KILL A DOG

Lyd og afvikling: Viktor Dahl

Rekvisitør: Tine Høeg

Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Cock/Bull, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Se den, hvis du vil opleve ny dramatik, som sætter ...

Anmeldelse: Stjernedrys og Nissekys, Eventyrteatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Eventyrteatret leverer et fantastisk eventyr for alle pengene. Årets ...

Anmeldelse: Med mig selv i mine egne arme, Østerbro Teater, Revolver

Af Christian Skovgaard Hansen Forfatter Christina Hagen skriver råt, kynisk og provokerende, og hun ...

Anmeldelse: Otello, Det Kongelige Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   Othello er en af de mest hjerteskærende, brutale fortællinger af ...

Anmeldelse: GHOST – The musical, Heltemus Productions ApS

Af Daniel Lassen Broadway-musicalen GHOST er for første gang kommet til Danmark efter at ...