Anmeldelse: Vi maler byen rød: The musical, Dronning Dorthea Teatret

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Solen står højt på himlen og bager ned på pladsen foran indgangen til Kolding Amfiscene. De spændte publikummer sidder ved borde og på tæpper rundt omkring på hele pladsen, og nyder deres picnickurve og et lille glas vin, inden der bliver åbnet for tilskuerpladserne. Der er en helt ubeskrivelig sommerlig stemning, som kun gør en i et utroligt godt humør. Og det bedste ved det hele er, at publikum om lidt skal ind i en Melodi Grand Prix-boble som varer et par timer, og det er tydeligt at mærke, at alle glæder sig til blive præsenteret for de fantastiske Melodi Grand Prix-numre som ”Sku’ du spørg’ fra no’en”, ”Lige der hvor hjertet slår”, ”Vi maler byen rød” med flere.

Vi maler byen rød: The musical tager udgangspunkt i et midaldrende ægtepar, hvor konen desværre ligger for døden. Derfor kommer hendes mand og besøger hende hver dag, hvor han med et billedalbum prøver at opfriske minderne om deres ungdom og deres sidste år på gymnasiet. Tiden i gymnasiet har været en rutsjebanetur for alle de gymnasielever, der bliver præsenteret. Alle mulige dilemmaer i deres liv bliver præsenteret, lige fra ”Vil jeg overhovedet bestå historieeksamen?” til ”Kan han mon stadig lide mig?”.

Når jeg ser forestillingen, er jeg godt klar over, at jeg ser en amatørforestilling. Derfor ved jeg godt, at alle skuespillerne har deres svagheder hist og her i løbet af forestillingen, hvad end det så er dans, sang eller selve skuespillet. Jeg synes umiddelbart ikke nogle er castet forkert, men da mange af rollerne i Vi maler byen rød: The musical samtidigt er solister, kan det næsten ikke undgås, at de der har en svaghed for sang, samtidigt også bliver solister. Jeg synes nemlig, at alle byder ind med noget interessant i forhold til forestillingen, men jeg kan dog ikke undgå at se de småting, der stikker ud rundt omkring, hvilket for mig bliver tydeligt hos nogle af solisterne.

Dog synes jeg, at det er værd at fremhæve Julie S. Hansen, der spiller Anne Cathrine. Hun leverer en fantastisk karakter, som tydeligvis har noget på hjerte, men som desværre aldrig bliver hørt, for det hun gerne vil høres for. Anne Cathrine er kendt som klassens nørd, og hun har næsten kun rene 13-taller over hele linjen. Men det er tydeligt at mærke på hende, at hun kan mere end at være dygtig i skolen, og at hun i virkeligheden bare ønsker sig nogle venner. Alt dette kulminerer i hendes solo i 2. akt med sangen ”Lige der hvor hjertet slår”, hvilket hun leverer til UG med kryds og slange.

Noget af det første jeg lægger mærke til i forestillingen, er koret som helhed. Jeg er simpelthen blæst bagover! Jeg kan læse i programmet, at sangcoach Sørine Bager håber på, at publikum lægger mærke til, hvor godt koret performer, og det må jeg altså sige, at jeg gør. I mine øjne rammer koret plet hver gang, og sammen med solisterne leverer de en flot Melodi Grand Prix-sang på et sølvfad til publikum. Det er tydeligt for mig, at koret har styr på deres sange, og de leverer gang på gang noget helt fantastisk. Jeg blev især rørt, da alle gymnasieeleverne kom gående ind på scenen til en mere stille og følsom version af sangen ”New tomorrow”. Det var så smukt et øjeblik og helt igennem rørende.

En af de vigtige elementer der binder en forestilling sammen er blandt andet scenografien. Det er en helt fin scenografi, der er blevet lavet til denne forestilling. Det er ikke fordi, jeg er helt igennem imponeret, men enkeltheden i scenografien giver også noget godt i sidste ende. Scenografien passer helt perfekt ind i 1980’erne med blandt andet en videobutik. Jeg synes derfor, at scenografien helt fint binder forestillingen sammen, uden noget helt ekstravagant.

Da gymnasieeleverne endelig er blevet studenter, kommer de løbende ind på scenen i festhumør og iført rødt og hvidt, til sangen, som forestillingen deler navn med. Imens de danser og synger som gjaldt det deres liv, tænder publikum fontæner, som de har fået udleveret ved indgangen. Publikums pladser bliver flydt med lys i den næsten mørke sommeraften. At publikum interagerer med skuespillerne ved at tænde de udleverede fontæner, skaber en intim atmosfære. Jeg kigger kort rundt på de andre publikummer, og jeg kan ikke se en eneste, som ikke sidder med det største smil på læberne. Dette øjeblik er helt igennem fantastisk, fordi det bare passer helt perfekt ind i det, der er blevet skabt på scenen, at publikum skal bidrage med at tænde de sprudlende fontæner.

Og hvis fontænerne ikke skulle være nok, så slutter hele forestillingen af med et brag, helt bogstavelig talt. For da forestillingen er færdig, bliver publikum overrasket med et fabelagtigt fyrværkerishow, som er en helt perfekt afslutning på denne aften, hvilket i den grad har været et fyrværkerishow af helt igennem vidunderlige Melodi Grand Prixnumre.

Vi maler byen rød: The musical giver rig mulighed for at få opfrisket mange af de velkendte Melodi Grand Prix-sange. Samtidigt bliver man også suget ind i den verden, som gymnasieeleverne lever i, hvilket både kan vække minder og få lattermusklerne i gang. Skuespillerne som helhed skaber en tidslomme, der er dejligt befriende, og fanger mit fokus. Dog bliver mit fokus til tider afbrudt af de ikke altid helt gode præstationer.

Pladsen foran Kolding Amfiscene bliver åbnet 1½ time før forestillingen starter, og hvis man ønsker at nyde det dejlige solskinsvejr, er der gode muligheder for det her. Hvis dette ikke lige skaber interesse, så er der i hvert fald garanti for at blive i godt humør, når man ser forestillingen.

Dronning Dorthea Teatret

Kolding Amfiscene, Christian 4 Vej 55, 6000 Kolding

Spilleperiode: 25. juli-10. august 2019

Set den 25. juli 2019

Fotos: Jesper Frehr

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://dorothea.dk/vi-maler-byen-roed/

Medvirkende: Amanda Arrigan Nymann, Katrina Luisa Herd, Andreas Borchmann Laursen, Thea Adolph Jensen, Sharith Nagendran, Julie A. Hansen, Mads-Emil Fredriksen, Jacob Kofod Jensen, Lauritz Frost Nielsen, Iben Marie Lindquist Jensen, Amalie Bryhl Nissen, Marie Schmidt Klemmensen, Laura Krogsgaard, Laura Henriette Andersen Bager med flere

Dramatiker: Rasmus Mansachs

Instruktør: Kim Brandt

Sangcoach: Sørine Bager

Koreograf: Helena Dong

Kostumier: Gyta Knudsen

Kapelmester: Theis Reinvang

Varighed: Cirka 2 timer og 45 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (2)

  • Ole Sørensen

    Tak for en fuldkommen reel anmeldelse..! Den bære præg af, at du havde gjort dit forarbejde omkring havd – og især hvem du skulle ind at opleve…! Hvis du kunne lære JP’s ‘jyske wannebe Thomas Treo’ anmelder det samme, så var sommerspils-verdenen et bedre sted at være..!
    Fuldkommen enig i dine betragtninger – premieren var en ‘magisk’ aften.. 🙂

    • Ole Sørensen

      …undskyld mine to ‘slåfejl’.. 🙁

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Wallmans Entourage, Wallmans, Cirkusbygningen

Af Sofie Riis Endahl   Det lilla lys bader den enorme Cirkusbygning. Lyden af ...

Anmeldelse: Missing, Secondhand Women og Ctrl+Art

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   ’Missing’ er en international forestilling, der er meget ...

Anmeldelse: H. C. Andersens Samlede Eventyr, Mungo Park

Af Jonas Gudmand   H.C. Andersen er ikke Disney, han er farlig og mørk. ...

Anmeldelse: Lev menneske, Odense Teater

Af Mette Herschend   Godt håndværk. Det er, hvad ’Lev menneske’ på Værkstedet er: ...

Anmeldelse: Et glimt af i går i dag, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier På denne smukke sommeraften havde Tivolis balletkompagni Tivoli Ballet Teater, som ...

Anmeldelse: Barselstuen 2.0, Det Kongelige Teater

Af Mia Søndergaard   ’Barselstuen 2.0’ er for unge såvel som voksne – nye ...