Anmeldelse: Wallmans 2024 – Jubilee, Cirkusbygningen (Wallmans)

Af Christian Skovgaard Hansen
For 20 år siden rykkede det svenske koncept Wallmans ind i Cirkusbygningen, hvor de er blevet lige siden, så de nu i år kan fejre jubilæum. Årets show har titlen ”Jubilee”, og som der betones er det som sædvanligt ikke et tema, men nærmere et udtryk for konceptet og de dele, som det består af. Og det er måske også meget godt, for selve jubilæumsfejringen i sig selv er der ikke meget af.
Sanger Johan Huumonen åbner showet med en tur gennem Cirkusbygningen og dens omkringliggende bygningers kringelkroge som videoprojektion med nummeret ”On Broadway”, inden han – forventeligt – entrerer scenen. Det er et flot åbningsnummer, men det bliver lidt langt i spyttet.

Intet dinnershow uden mad! I lighed med tidligere år lykkedes det køkkenet og tjenerne – både de optrædende tjenere, som fluks kommer fra eller netop skal op på scenen bagefter, og de ”rigtige” tjenere – at servere velsmagende og ikke mindst tilpas tempereret mad til alle. Imponerende! Samtidig hjælper det naturligvis også, at årets fire retters-menu med oksemørbrad og Wallmans-signatursuppe er gennemført. (Og vil man selv lave den velsmagende suppe, ligger opskriften på Wallmans’ hjemmeside).
Selve showet er også i år gennemført. Igen i år er Megan Moore vært, og i år er hun mere afdæmpet og ikke helt så højtråbende, men stadig tilpas frisk og frejdig, som tidligere år, hvilket klæder hendes værtsrolle.

Holdet af sangere i år er ganske stærkt. De leverer alle flot varen i de mange medleys, og sangmæssigt er der noget for enhver smag, så de fleste kan tromme rytmen til i hvert fald en del af musikken. Musikken spænder vidt, og vi får både medleys med musik fra Taylor Swift, Coldplay, og Prince samt med en række danske popnumre, hvilket for sidstnævntes vedkommende rigtig får festen sat i gang.
Både hovedscenen og de mange små scener rundt i salen udnyttes godt, og de er som om, at videobrugen i år er bedre afstemt. Det er ikke sangernes skyld, at koreografien, som er skabt af forskellige koreografer, bliver lidt ens i udtrykket. Den grønne sci-fi-koreografi med små klimahints til Coldplays musik skiller sig dog positivt ud. Der er heller ikke en finger at sætte på det velspillende liveorkester.

Der bliver også plads til få, men velvalgte og elegante ture ned ad memory lane, når der ses tilbage på de sidste 20 års shows. Det tager ikke overhånd, så man i stedet forfalder til fordums tider. Tak. Et stolenummer fra første show fra dengang er støvet af, og det føles ikke bedaget.
Dmitriy Karpenko, Martyna Majak og Kamila Katarzyna Ganclarska står for de imponerende, men også lettere traditionelle cirkusnumre. De sender wow-effekten gennem rummet, selvom de i deres grundessens med svævende, hårrejsende (i bogstavelige forstand for Ganclarskas vedkommende!) sving og fald under Cirkusbygningens kuppel lidt ligner hinanden meget. Jeg har nævnt det før, men det ville bestemt klæde showet med et enkelt mere spektakulært cirkusnummer, som f.eks. Benny Schumanns tallerkennummer, som vi så for nogle år siden.

Wallmans 2024 – Jubilee bliver, trods de små nedslag, samlet et fantastisk dinnershow, hvor musik og sang, artisteri og god mad går op i en større enhed, og der er noget både for gengangerne og de nye. Sammen med Wallmans er der stadig garanti for en god fest med de mange svingende hvide servietter i Cirkusbygningen. Og 20 år er ingen alder – så man kan håbe på, at konceptet næste år tør satse bare lidt mere, så også fremtidens show i Cirkusbygningen er sikret.
Wallmans
Cirkusbygningen, Jernbanegade 8, 1608 København V
Spilleperiode: 29. marts 2025
Set den 17. september 2024 (gallapremiere)
Fotos: John Resborn
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Vært: Megan Moore
Artister: Dmitriy Karpenko, Martyna Majak og Kamila Ganclarska
Sangere: Johan Huumonen, Rasmus Sønderberg, Patrick Slivsgaard, Linnéa Elfström, Maria Jørstad og Mary Jean Moore
Dansere: Johanna Åkesson (dance captain), Linnéa Hult, Fannie Johansson, Annie Dahlin og Emelie Boll
Band: Martin Karlsson (bas og show captain), Lisa Frisk (piano), Gustav Seltman (perkussion) og Samuel Nilsson (guitar)
Direktør og produktionsdesign: Johan Espeland
Musical Direktør: Figge von Wachenfeldt
Assisterende direktør og stemmecoach: Albin Fredy Ljungqvist
Koreografer: On Broadway: Per-Magnus Andersson, Love Story: Nellie Bethel, Paradise: Ambra Succi, Celebration: Johan Espeland, Cream: Simon Kuno Glæsel og Halftime: Nellie Bethel
Supplerende koreografi: Johanna Åkesson
Cirkuskoreografi: Dmitriy Karpenko, Martyna Majak og Kamila Katarzyna Ganclarska
Kostumedesign: Karen Christoffersen
Kostumeproduktion: Karen Christoffersen, Jeannette Nielsen og Dorte Kimer
Lysdesign: Mikael Kratt
Lyddesign: Magnus Högkvist
Parykker: Denise Gjernøe
Film og animation: Green Wall Designs, Thomas Rosendal
Officiel fotograf: John Resborn
Vokalscore arrangementer: Figge von Wachenfeldt
Scenografi og rigging: Ljus & Dekor i Halmstad AB
Artistisk live kamera: Jakob Ståhle
Varighed: Ca. 5 timer inkl. show og spisning
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod