Anmeldelse: Woyzeck, Teater Nordkraft

Anmeldelse: Woyzeck, Teater Nordkraft

Af Christian Skovgaard Hansen

Teater Nordkraft genopfører lige nu forestillingen Woyzeck. Georg Büchners skrev historien i 1836, men han nåede aldrig at gøre den færdig, før han døde året efter. Alligevel lever historien stadig, og den finder nu og da også stadig vej til teaterscenerne.

Men glem her alt om en klassisk opsætning historien. Glem også alt om Tom Waits’ musik, som mange nok forbinder med historien i dag. På Teater Nordkraft er fortællingen instrueret af teaterleder Minna Johannesson i stedet blevet en vanvittig, frisk og nærmest frygtløs kraftpræstation af en karnevalsforestilling, som nok har sine udfordringer, men som bestemt er seværdig. Teatret er lidt den frække dreng i klassen, og det er her, at man både som ung og ”almindelig” publikummer skal gå for at opleve klassikerne med et kærkomment og mere eller mindre vildt twist. 

Helt basalt er det historien om den unge soldat Franz Woyzeck, der nok har en stor tiltro til autoriteterne, men han udnyttes, undertrykkes og gøres til syndebuk. Som led i et eksperiment har han levet af ærter i tre måneder – hvorfor det ikke er så sært, at han er ved at blive skør. Alt imens fristes hans kæreste Marie af den mandige tamburmajor, så vanviddet og jalousien tager overhånd. Men troskab og kærlighed er da alt – eller er det? Det kulminerer, da han slår Marie ihjel i rasende jalousi.

I denne iscenesættelse har Minna Johannesson byttet rundt på kønnene. Laura Kold er Woyzeck, mens Jakob Hannibal er kæresten Marie. Vel er det morsom og legende, men det synes ikke rigtigt at give noget dybere til forestillingen. I forhold til dette valg, kan man kun spørge: ”Hvorfor?”

Karnevalstemaet fungerer langt bedre. Johannesson har også ladet fokus være på den altomsluttende og vanvittige kærlighed. Handlingen er her komprimeret til én kærlighedsnat i karnevalet. Det er en nat, der vender det hele på hovedet, og en nat, hvor Woyzecks kærlighed sættes på en prøve. Det er vildt, som hun kører til grænsen – og sine steder også over. Det bliver nogle steder næsten for overgearet, så noget af sartheden og mennesket forsvinder. Vi føler ikke altid helt hans vanvid og jalousi, da det drukner lidt i fest og farver, hvilket er synd. Selv et karneval, fest og farver og ikke mindst kærligheden har brug for sine mere stille afbræk.

Det er måske også derfor, at skuespillerne ikke altid kommer i mål. Spændet mellem vanviddet og alvoren på den ene side og humoren, groteskhederne og den festlige karnevalsstemning er stort, og det lykkedes ikke altid at svinge helt mellem de to yderpunkter. Laura Kold og Jakob Hannibal lykkedes bedst med det. Vanviddet og smerten lyser ud af Laura Kold, mens Jakob Hannibal glimrende viser os Maries kærlighed og løssluppenhed. Den nye mand på holdet, Thomas Nielsen, har lidt sværere ved ”svingningerne”, særligt når oprigtigheden og lidenskaben skal frem.

Hele forestillingen er omsluttet af forskellige popnumre, som passer ganske godt til forestillingen, og som bidrager fornemt til karnevalsstemningen. Musikken spilles fantastisk af Martin Ullits Dahl og Jimmy Nyborg, som begge løfter blandingen af nye og gamle popnumre op til et højere plan. Valget af musikken til denne form for opsætning passer forbavsende godt, og det er i tråd med Johannessons valg af fokus for forestillingen.

Det hele foregår i Mie Riis Christiansens gennemførte scenografi, som formentlig kan henføre enhver aalborgenser til årets karneval. Hele scenerummet udnyttes, og glitter, konfetti og karnevalsvogn dominerer scenen.

Minna Johannesson og Teater Nordkrafts version af Woyzeck er dermed blevet til en vanvittig og frejdig version af den fine kærlighedsfortælling. Visse steder bliver det for meget, men grundlæggende fungerer Woyzecks fortælling og kærlighedsfortællingens crash med karnevallet. Kald det kærlighed!

Teater Nordkraft, Watt, Teglgårds Plads 1, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 27. august-16. september 2022

Set den 6. september

Fotos: Martin Høyer

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Laura Kold, Jakob Hannibal og Thomas Nielsen

Musikere: Martin Ullits Dahl og Jimmy Nyborg

Fortolkning over: Georg Buchners værk

Iscenesættelse: Minna Johannesson

Scenografi: Mie Riis Christiansen

Lysdesigner og lystekniker: Mads Eckert Hermansen

Lyddesign og lydtekniker: Jonas Hvid Brimer

Instruktørassistent: Birgitte Bisgaard Nielsen

Sceneformand: Mikkel Munk Iversen

Skrædder: Parnuuna Thornwood

Rekvisitør: Theresa Breitenstein

Teatertekniker og produktionsleder: Mikkel Ove Hansen

Teknikerelev: Benedicte Andersen

Byg: Christian Steen Møller

Varighed: Ca. 1 time og 40 minutter uden pause

Aldersgruppe: 15+ år

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *