Spotlight: Mind the Gap og forestillingen Nordisk Gravøl

Spotlight: Mind the Gap og forestillingen Nordisk Gravøl

Af Christian Skovgaard Hansen

Vores næste Spotlight er med fokus på Mind the Gap, som er et nyt teatertiltag med skandinaviske skuespillere, der er uddannet i London på East 15 Acting School.

Vi har i den forbindelse talt med skuespillerne Salle Salée og Heidi C. Nielsen fra Mind the Gap.

Hvad er Mind the Gap?

”Mind the Gap var i første omgang en idé jeg fik, fordi det gik op for mig, hvor underligt det egentlig er, at skuespillere uddannet i udlandet ikke rigtigt har en naturlig mulighed for at vise sinde kompetencer og sit talent frem for den danske branche, skulle man have lyst til at vende hjem til dette skønne land. Så jeg besluttede mig for at producere en showcase: En forestilling hvor afgangselever – den næste generation af professionelt uddannede skuespillere – kan præsentere sig selv for branchen. Derfra fik jeg lyst til at kombinere den klassiske, engelske showcaseform med den danske præsentationsforestilling, fordi det føltes som ”the best of both worlds,” siger Salle Salée.

Målet er, at få præsenteret dette koncept så godt i år, at de næste generationer af danske skuespillere uddannet i udlandet har en platform, hvor de kan møde den danske branche. Ligeledes håber Mind the Gap, at branchen begynder at forvente – og se frem til – at opleve hvad ”the overseas” kommer med i år.

”Jeg pitchede kort tid efter idéen for Heidi, som var ombord med det samme, og så gik vi ellers i gang. Med Mind the Gap ønsker vi at bygge bro imellem branchen i Danmark og England. Vores ensemble består af 7 nyuddannede skuespillere fra 2018 og 2019 – 6 danske og 1 nordmand. Vi har teamet op med 4 up-and-coming talenter bag scenen: instruktør Tamara Mathiesen, forestillingsleder Mia Søndergaard Nielsen, scenograf og afvikler Joakim Rødgaard samt forestillingslederassistent Luzie Haber – alle uddannet indenfor hvert deres felt,” siger Salle Salée.

Det har for Salle Salée og Heidi C. Nielsen, som er producere på Mind the Gap og forestillingen ”Nordisk Gravøl”, været vigtigt at samle et team af folk, der kunne matche deres kunstneriske appetit, altså folk med drive og ambitioner, der samtidig er generøse og rare at arbejde sammen med ifølge dem selv.

Hvad er ”Nordisk Gravøl”?

”Nordisk Gravøl” er en collageforestilling, der byder på absurde, ærlige, kyniske og kærlige tekster udviklet ud fra den det simple spørgsmål: ”Hvad sker der når vi mister?”, og de tematikker der dukker op herfra.

”Man kan sige, at den overordnede historie er op til fortolkning – hvilket er et bevidst valg fra vores og instruktørens side. ”Nordisk Gravøl” beretter om et folkefærd, der har nemmere ved at tale om den kolde blæst og grå stemning, vejret byder os her i Norden, fremfor hvordan vi virkelig har det, indeni, når livet viser sig fra sin hårdeste side,” siger Salle Salée. ”Et folkefærd, der har så travlt med at spekulere over, hvad der kan gå godt, og hvad der kan gå galt, at de slet ikke når at være tilstedet i livet før de ender i graven. Vi holder meget at stille spørgsmålstegn og ikke nødvendigvis komme med et facit. Så hvad publikum går derfra med, kan være meget subjektivt, og det synes vi er skønt!,” fortsætter hun.

”Det er ingen hemmelighed, at det er krævende arbejde at lave det vi gør i øjeblikket med Mind the Gap og Nordisk Gravøl. Der ligger meget praktisk arbejde forud for prøverne og imellem prøverne (vi har arbejdet på Mind the Gap-projektet i over et år), og vi har mange kasketter på: skuespiller, produktion, marketing, kommunikation, fundraising, dramatiker, indkøb osv. Og det er med at holde tungen lige i munden, når det er learning by doing. Men når det så er sagt, så er fordelen, at vi har mulighed for at lave næsten lige hvad vi har lyst til,” siger Heidi C. Nielsen.

”Med Nordisk Gravøl fortæller vi de historier, vi har lyst til, i det format vi har lyst til. Vi har stor frihed til at bruge vores ”teaterudtryk” på scenen og vise branchen og publikum, hvad vi kan bidrage med til scenekunsten herhjemme. Vi føler, at vi har det bedste fra den danske og engelske teaterverden”, fortsætter Heidi C. Nielsen.

”Nordisk Gravøl” kan opleves på Teater Grob den 24. og 25. september, kl. 15.00 og igen kl. 19.00 begge dage. For Salle Salée og Heidi C. Nielsen er Teater Grob også vigtig at nævne.

”Teater Grob har været fantastiske helt fra starten af, da vi første gang pitchede vores idé med Mind the Gap. De greb bolden, og har udover at give os en platform, været motiverende og behjælpelige. Teater Grob tør tage chancer, og hjælpe ildsjæle på vej. Det arbejde de laver, vil sætte et positivt præg på fremtidens teater i Danmark, det er helt sikkert,” siger Salle Salée.

Hvad er den engelske showcaseform?

”En klassisk, engelsk showcaseform er altid bygget op som en collageforestilling bestående af scener og monologer fra diverse teaterstykker og tv-/filmscener. En slags ”skuespillertrailer”, hvor man får en smagsprøve på hver skuespillerstuderende,” siger Heidi C. Nielsen.

”På de danske scenekunstskoler bliver der typisk fra skolens side valgt et eksisterende stykke – som der herfra castes til, arbejdes med og vises både for branche og offentligheden ved billetbooking. I ”Nordisk Gravøl” kombinerer vi de to forskellige forme ved at bevare collageformen fra England med små kortere scener og ensemble numre. Til gengæld bygger vi en rammefortælling, en rød tråd og faste hovedkarakterer ud fra tekster, musik og fysik, således at det nærmer sig en mere ”afrundet” forestilling. Vi skriver, komponerer og deviser forestillingen Nordisk Gravøl helt fra bunden af. Heidi og jeg blev midt i udviklingsprocessen enige om at det føltes forkert at få foræret et nyskrevet manus af en ekstern dramatiker,” siger Salle Salée.

Salle Salée (©HEIN Photography)

East 15 Acting School er den skole i London, som alle fra Mind the Gap er uddannede fra – nummer 3 på listen over bedste konservatorier i England, hvis vi lige må prale lidt.

På East 15, som den kaldes i folkemunde, trænes skuespileleverne også i diverse projekter, der omhandler at skrive eller udvikle materiale selv. Skolen lægger stor vægt på at uddanne, ikke blot de bedste skuespillere, men også skuespillere der har kompetencer og mod på at iværksætte.

”Derfor tog vi en lidt vild beslutning, nemlig at forestillingen skulle bestå af udelukkende originalt materiale udviklet af os selv – det blev modtaget med klap, grin og hujen af resten af holdet, og dér vidste vi, at vi havde valgt rigtigt,” siger Salle Salée.

Hvilken rolle spiller vækstlaget for dansk teater?

Flere fra Mind the Gap-ensemblet kommer fra det danske teatervækstlag, hvor de har lavet egne forestillinger.

”Teatervækstlaget er virkelig vigtigt for dansk teater, film, ja hele den danske kulturscene! Det er her den danske talentpulje indenfor skuespil, instruktion, dramatik, scenografi, teknik, kostume osv. har mulighed for at udvikle sig, lære, afprøve idéer af og finde sin stemme. Det er her folk uden særlig meget erfaring, men med masser af gå-på-mod og idéer kan mødes med andre mere erfarne unge teatermagere,” siger Heidi C. Nielsen.

”Jeg selv flyttede fra Falster til København, fordi jeg brændte for at lave teater og for at blive en dygtigere skuespiller. Jeg fandt sammen med andre ildsjæle i vækstlaget, og vi skrev, devisede, producerede vores egne teaterforestillinger. Det var hårdt, og vi måtte gøre det for vores egne penge, hvilket betød at vi også måtte finde nogle kreative løsninger. I dag hvor jeg er uddannet skuespiller, kan jeg især takke mine år i vækstlaget for at gøre mig til en proaktiv, disciplineret skuespiller, der sætter ensemblearbejdet højt, og som tør byde ind med lidt alternative idéer, når jeg arbejder på en produktion. Nogle branchefolk i London tøver med at ansætte skuespillere, som har produceret og stået i spidsen for egne projekter i frygt for at de er dominerende og svære at arbejde med. Men det er helt omvendt. Vi forstår, hvilket arbejde der ligger bag, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe med hele ”forestillingsmaskineriet” fra vores skuespiller-post,” fortsætter hun.

Er talentudviklingen/mulighederne for små i Danmark?

Der sker nogle fantastiske ting i vækstlaget i øjeblikket i Danmark, som virkelig rykker sig. Senest så er TeaterBattle vendt tilbage igen, et koncept oprindeligt skabt af Mungo Park, som nu får nyt liv på Teaterhuset/Xenon. Det er en vigtig platform, hvor der er plads til nye eller måske mere rutinerede unge teatermagere kan afprøve deres idéer og materiale af i trygge, professionelle rammer med en jury bestående af industrifolk. Teaterhuset gør et fantastisk stykke arbejde for vækstlaget, som spreder ringe, der kan ses i den ”professionelle” branche.

”I London findes der en del off-Westend teatre, som har mentor-programmer for uddannede skuespillere, der gerne vil lære at producere og skabe deres egne forestillinger – en slags ”professionel vækstlag”, hvor branchens etablerede og erfarne instruktører, producenter, dramaturger vejleder og deler af deres årlange erfaring. De får økonomisk støtte og lokaler til at kunne fordybe sig i arbejdet og udvikle sig. Dét synes, jeg er fantastisk, fordi det er med til at åbne op for nogle helt nye historier og udtryk på scenen, som er med til at skubbe og udvikle scenekunsten i London,” siger Heidi og fortsætter: ”Hvis der var mere støtte til sådanne projekter i den danske teaterbranche, tror jeg at vi indenfor nogle få år, ville få nogle modige og nytænkende måder at lave teater på, som ville sætte skub i sagerne herhjemme. På samme måde som teaterkoncerterne og Dogmebølgen gjorde i 1990’erne.”

Unge og yngre i teatret?

”Der er flere teatre, der sætter forestillinger op for den unge målgruppe, hvilket er skønt! Det er vigtigt, at de føler sig set, repræsenteret og får en stemme på scenen. Men unge kan også sagtens sætte pris på og elske forestillinger, som tager nogle andre tematikker op f.eks. i en vellavet Shakespeareforestilling, en teaterkoncert, et Ibsen-stykke, nyskrevet dramatik eller en danseforestilling. Overfør det til filmverdenen: Unge elsker ikke kun ungdomsfilm, men også gamle klassikere, gysere, actionfilm og komedier, hvor pov ikke er fra en teenager,” siger Heidi C. Nielsen.

Heidi C. Nielsen

”Jeg tror, det også handler om hvorvidt teatret har været en aktiv del af din opvækst – på samme måde som dét at gå i biografen har været. I min folkeskoletid brugte vi utrolig mange timer på at analysere digte, noveller, skrive boganmeldelser, artikler osv. Tænk hvis vi 3-4 gange om året var taget i teatret, og var blevet bedt om at læse manus inden eller skrive en teateranmeldelse eller havde snakket om forestillingen i klassen bagefter. Jeg synes, at man som en del af den kulturelle læring, man nu får i folkeskolen, bør lære at snakke om og forholde sig til teater, og få nedbrudt den dér med, at ”det er besværligt”, og at ”det er fisefornemt at gå i teatret”,” siger Heidi C. Nielsen.

En måde, som man – måske – kunne få flere unge i teatret, kunne ifølge Salle Salée og Heidi C. Nielsen være ved at lave ”Biografklub Danmark”, men i en teaterversion for unge.

”Så kunne man for billige penge opleve nogle teatre i f.eks. København, som man normalt aldrig ville have besøgt, og se nogle forestillinger af nogle dramatikere, instruktører, skuespillere som man normalt ikke ville have gået ind og se,” siger Heidi C. Nielsen og afslutter med det store spørgsmål: ”Hey, det er da egentlig en god idé? Er der nogle derude, der vil snakke nærmere om det?”

Bolden er her kastet – spørgsmålet er, om der er nogen, der vil gribe den!

Vil du selv opleve Mind the Gap og ”Nordisk Gravøl”?

”Nordisk Gravøl” varer 75 minutter, og du kan også komme med og se den!

Den kan opleves på Teater Grob den 24. og 25. september 2019. Billetterne er gratis.

Læs mere på ensemblets Facebookside: @Mindthegapensemblet eller Teater Grobs hjemmeside.

Fotos: Mind the Gap

lg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

lg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *