Spotlight: Østerbro Teater

Spotlight: Østerbro Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Vi retter denne gang vores Spotlight mod Østerbro Teater. Østerbro Teater omfatter scenerne Østre Gasværk Teater, Teater Republique, Revolver og Reaktor, der blev administrativt sammenlagt i 2017.

Vi har talt med teaterdirektør Emmet Feigenberg og chefdramaturg og kurator Rikke Hedeager om teatrets og scenernes profiler, dna og ambitionerne for fremtiden.

Østerbro Teater – og Emmet Feigenberg og Rikke Hedeager

Østerbro Teater er en del af Det københavnske Teatersamarbejde, som også inkluderer Betty Nansen Teatret, Folketeatret og Nørrebro Teater.

Emmet Feigenberg
Foto: Natascha Thiara Rydvald

Emmet Feigenberg er direktør for Østerbro Teater og de tre scener Østre Gasværk Teater, Teater Republique og Revolver samt popup-scenen Reaktor. Han er uddannet sceneinstruktør, og har siden sin debut i 1976 iscenesat over 150 forestillinger på teater, TV og radio, samt arbejdet som lærer på landets tre etablerede teaterskoler. I perioden 2008-2015 var Emmet skuespilchef på Det Kongelige Teater.

Rikke Hedeager
Foto: Natascha Thiara Rydvald

Rikke Hedeager er nok mest kendt fra Eventministeriet på Det Kongelige Teater. I ti år (fra 2008 til 2018) var hun ”eventmester” – så hun har både været producent, dramaturg, forestillingsleder og assistent. Eventministeriet er klar til at hoppe på alle fikse idéer, og de stod bag en række forestillinger med en gennemsnitsprøvetid på produktionerne på ti dage, hvor lys, lyd, rekvisitter og kostumer var markeringer, mens teksten fik fuldt fokus. Eventministeriet har i årene 2008-2018 blandt andet stået bag de anmelder- og publikumsroste forestillinger ”Boy’s Don’t Cry”, ”Tør aldrig tårer bort uden handsker” og ”Transfervindue”.

Østerbro Teaters forskellige scener – og deres særpræg

Sammenlægningen af teatrene har som sådan ikke nogen indflydelse på scenernes profiler, så publikum vil stadig møde de samme scener Østre Gasværk Teater, Teater Republique og Revolver. Men der er en styrke og mange fordele ved at have flere så markante københavnske teaterscener samlet i én administrativ enhed.

Østre Gasværk Teater

Østre Gasværk Teater har hjemme i Martin Nyrops berømte gamle gasbeholder, som heldigvis overlevede byens forandringer, så det i dag er en Københavns mest smukke og spændende scenerum. Teatret åbnede efter en større renovering og modernisering med genåbningsforestillingen ”Pelle Erobreren” i oktober 2018.

Teatret er hjemsted for de store, favnende fortællinger. Det er medrivende og musikalsk teater for alle, som elsker store oplevelser. Der er plads til ca. 850 publikummer.

Samtidig har det helt unikke scenerum, hvor der hverken er klassisk proscenium (sceneramme), snoreloft, bagscene osv. Det sætter derfor på mest spændende vis en ramme for, hvordan spektakulære forestillinger kan opsættes, og det specielle scenerum kan inddrages.

Fra “Shakespeare in love”
Foto: Miklos Szabo

Forestillingerne her er oftest de store og spektakulære fortællinger af en god kvalitet, der henvender sig til et bredt publikum.

Her har blandt andet Aarhus Teater og Sort/Hvids opsætning af ”Erasmus Montanus” spillet, og næste gæstespil, der venter os, er punkrock-musicalen ”Green Day’s American Idiot” af Heltemus. Østerbro Teater har bl.a. selv spillet ”Shakespeare in Love”. Scenen huser også store co-productioner som den eventyrlige forestilling ”Storm over Ramasjang” i samarbejde med DR i 2020 og den episke ”Charlie og Chokoladefabrikken” i 2021 i co-produktion med Aarhus Teater.  

Teater Republique

Teater Republique (tidl. Republiques Store Scene) på Østerfælled Torv er scenen, hvor ”klassikerne” sættes op, og hvor tidens skarpeste iscenesættere giver sig i kast med nyskabende formater. Teater Republique byder på overvægt af nyskreven dramatik med noget stærkt på hjerte, og på medrivende og dannende forestillinger, vi har lyst til at opleve med hinanden.

Fra “Faust”
Foto: Karoline Lieberkind

Det er oftest her, den ”klassiske teatergænger” kommer til forestillingerne, og hvor der eksperimenteres, f.eks. visuelt eller med internationalt artisteri. Det er her, at de stærke fortællinger og samtidsteatret sættes op; de forestillinger, der har historien i fokus. Scenen er teatrets ”midterscene” med plads til ca. 400 publikummer.

På Teater Republique har vi oplevet kulturklassikere som ”Dantes guddommelige komedie”, ”Selvmordets anatomi”, den sanselige ”Babettes gæstebud”, ”Lehman Brothers”, ”De befriede”, Goethes mesterværk ”Faust” og snart også Brechts ”Den kaukasiske kridtcirkel”.

“Coronamonologerne” i bogform Foto: Thormod S. Kamban

Samtidigt bringer fokus på at holde teatret relevant i samtiden også et nyt og mere eksperimenterende dramatisk formsprog frem på Teater Republique og søsterscenerne: ”Coronamonologerne” var et af de første bud på dette, som dramatiske monologer med refleksioner over lockdown livet under den første nedlukningsbølge i foråret 2020. ”Coronamonologerne” kunne tilgås gratis via teatrets sociale og digitale kanaler og blev udviklet med fondsstøtte og er siden udkommet som antologi i november 2020 på Lindhardt & Ringhof. Du kan læse vores anmeldelse af monologerne her

Revolver – og den digitale teaterdarling Revolver play

Revolver er Republiques mindste scene med plads til ca. 200 publikummer. Det er her, hvor de små, anderledes og spændende forestillinger sættes op. Lysten og legen er i højsædet på Revolver. Det er også denne scene og forestillingerne her, der især henvender sig til det unge publikum.

Revolver er i Rikke Hedeagers hænder. Scenekunstens grænser udfordres her, med stærke, samtidsaktuelle og voldsomme historier, der rører os og sætter tanker i gang.

Fra Revolver play – Christina Hagen: “Det spejl de kalder dig”
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh

Revolver play – teatrets digitale kanal for virtuel samtidsdramatik – er seneste skud på stammen fra Revolver med ny tekst af Christina Hagen og et serieformat baseret på fem uddrag af Stine Pilgaard roman ”Meter i sekundet” på vej. Dernæst følger uddrag af Amalie Langballes ”Forsvindingsnumre” og ”Selvmordsmanual” af Thomas Korsgaard.

En sæson på Revolver indeholder desuden typisk et kunstprojekt, nye tekster og musikdramatik. Samtidig er det også her, der er plads til det ”frie felt”, så upcomming scenekunst får et rum – både for sig selv og i co-produktioner. Der skabes her plads til morgendagens teater på en åben scene, hvor der kan eksperimenteres mere end på de traditionelle scener.

På Revolver har været opført den nyskrevne ”Med mig selv i mine arme”, som havde premiere i januar 2019, samt ”An Education” med premiere i januar 2020, som var en forførende skildring af ungdommens drømme og længsler. Senest har How to kill a dogs anmelder- og publikumsroste forestilling ”Lolita for altid” indtaget Revolver for fulde huse, lige i hælene på den Reumertvindende ”Brøgger”, baseret på Suzanne Brøggers liv og tekster.  

Reaktor

Reaktor er Teater Republiques intime popup-foyerscene, hvor der gives plads til impulsive, sjove og anderledes scenearrangementer. Her lægger teatret scene til, mens andre får muligheden for at levere indholdet.

Synergi

De i alt fire scener under Østerbro Teater har vidt forskellige profiler. Østerbro Teater er i dag én pakke med mange scener, hvor den kollektive gennemslagskraft gør, at teatret sammen står stærkere og kan drage nytte af udvikling, kommunikation, marketing, relationer og samarbejde på tværs.

Teater Republique
Foto: Christian Skovgaard Hansen

Både Emmet og Rikke håber, at de forskelligartede profiler kan have en synergieffekt scenerne imellem og overfor publikum, så publikum tør udfordre sig selv på en af de andre scener, hvor de måske ikke kommer så ofte. Skabes der først en synergi kan publikum fanges, så de kan opleve, hvad teatret også kan, og så de både tør prøve noget nyt samtidig med, at de kommer på ”deres” foretrukne scene.

Ungdommen i teatret?

Dansk teater mangler de unge – og det er blandt andet et af de indsatsområder, som Østerbro Teater arbejder for at gøre en forskel omkring.

Ifølge Emmet og Rikke skal de unge naturligvis – også! – gerne gå i teatret. Det sker ved, at teateret også henvender sig til de unge, og taler til dem. Det er naturligvis et eviggyldigt emne at få ungdommen i teatret. Men det er samtidig ikke nødvendigvis alt teater, der tiltaler dem, eller som de unge nødvendigvis skal se.

Fra “Lolita for altid” af How to Kill a Dog og Østerbro Teater
Foto: Sara Galbiati

En af de oftest forekommende indvendinger er, at det er dyrt at gå i teatret. Det kan det naturligvis også være, men det behøves ikke være sådan! Østerbro Teater har en ”billettrappe”, så der på scenerne er pladser til alle prisgrupper.

Der vil altid være ”ups and downs” i forhold til hvilket publikum teatrene tiltrækker. Der er i den senere tid sket et skred i det danske teaterbillede, så der også er en udvikling og en formidling til de unge, der skal i højsædet. Det er en opgave at strække sig ud efter de unge – og gøre sig så relevant for dem, så de unge selv opsøger teatret og ønsker at blive inspirerede og underholdt her, fordi teatret byder på fortællinger og oplevelser og fortæller historier der vil de unge noget, i formater der tiltaler dem. Blandt andet den opgave har Østerbro Teater taget på sig, i særdeleshed med Revolver og Reaktor

Kulturel ballast – Teatrets rolle i samfundet

Alle landets teatre en forpligtelse til at give noget tilbage til borgerne. Teatrene er finansieret af landet skatteborgere, så der være noget for alle – men som Emmet og Rikke siger, så skal det ikke nødvendig være på alle teatre. Alle teatre skal ikke favne hele det brede spektrum i befolkningen.

Men teatrets rolle er at give publikum en kulturel ballast. Publikum skal opleve en historie, som giver erkendelse og eftertænksomhed. Sammen med en række andre kulturtilbud skal det tilbyde danskerne dannelse.

Samtidig er teatret også specielt ved, at man laver noget socialt med andre mennesker. Man sidder i salen, og får en masse indtryk fra scenen. Men det er også en interaktion, da skuespillerne på scenen er levende mennesker. Det er på samme tid en flygtig oplevelse, som sker i nuet på scenen; men det er også en mere blivende oplevelse, der udveksles mellem dem på scenen og publikum.

Både de forskellige teaterformer, men også kulturen i det hele, er et samspil, som giver en samlet berigelse – både af den enkelte, men også af samfundet. Kulturlivet er mangfoldigt, og en god oplevelse kan være grobund for mange flere gode oplevelser.

Hele kulturlivet er et stort ”øko-system”, som er en del af samfundet. Det er værd at huske, at teatrets rolle ikke bare er sælge billetter, men det skal også give et eller andet til publikum.

Dét er også fordelen ved Østerbro Teaters fire og forskelligartede scener. Som beskrevet længere oppe har de fire scener netop hver deres profil, så det er bare med at finde ud af, hvilket format der tiltaler dig – og så komme afsted.

Teatret er slet ikke så farligt!

Læs mere om teatret på https://www.osterbroteater.dk/.

Fotos: Natascha Thiara Rydvald, Miklos Szabo, Karoline Lieberkind, Sara Galbiati, Jonas Skovbjerg Fogh, Thormod S. Kamban og Christian Skovgaard Hansen.

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *