Teaterblik: Det Kongelige Teater: Alletiders krisesange
Af Christian Skovgaard Hansen
Kulturlivet har ligesom så meget andet været lukket ned i sidste mange måneder, og de fleste troede formentlig, at sæson 2019/20 skulle slutte så brat som ved nedlukningen af Danmark. Helt sådan gik det – heldigvis – ikke, og en række teatre er ved at lukke op igen i større eller mindre omfang; også Det Kongelige Teater.
DR og Phillip Faber har succes med konceptet ”Fællessang – hver for sig”. Kan man synge sig ud af en krise? Måske, måske ikke. Men både teatret, sangene og kulturen som helhed er en del af os alle, og kulturen er stadig vigtig som sammenhold og åndelig dannelsesudtryk.
Op gennem historien har der været mange kriser, både store og små, nogle der berører hele samfundet og nogle personlige, og nogle eksponerede og nogle glemte. Mange sange er skabt i krisetider og/eller omhandler kriser. Det er sange, som både omhandler selve krisen, men også om hvordan vi kommer videre efter krisen. I teaterkoncerten Alletiders krisesange har Det Kongelige Teater sammensat et program af sange, der alle berører krisebegrebet – men ud fra meget forskellige former for kriser.
Lige nu omhandler stort set alt coronakrisen. Men sygdomme, sex, kærlighed, klima, epidemier, frihedskampe, krige, ensomhed og meget mere har og vil formentlig stadig udløse kriser, hvilket også udmærker sig i valget af sange til denne teaterkoncert.
Aftenens store force er skuespillerne Tammi Øst og Johanne Louise Schmidt. De har begge fine stemmer, som glimrer i alle sangene, uanset om det er de stille eftertænksomme sange eller de mere vilde. Samtidig supplerer de aftenen med to meget personlige sange, som flettes fint ind i konteksten, og som har lige så meget på hjerte som de klassiske sange, der er valgt. Vi får ”I en sal på hospitalet” og ”Den blå anemone” så smukt, så hårene næsten rejser sig på armene.
På scenen er også musikerne Emil de Waal, Gustaf Ljunggren og Anders Stig Møller, mens Danni Travn og Mathias Hammer er konferencier. Mathias Hammer spiller smukt Johannes Brahms’ ”Intermezzo i A-dur, opus 118 nr. 2”. Brahms’ havde også sine kriser, men hvorfor det lige er dette stykke, der er valgt, står lettere uklart. Gustaf Ljunggren synger Shu-bi-duas ”Costa Kalundborg” – mere anderledes end fint. Sangen passer egentlig godt nok ind i krisesangene, men fremførelsen er ikke helt i tråd med den fine stemning resten af aftenen.
Aftenen sluttes fornemt af Alberte Windings ”Lyse nætter” som fællessang, hvor Tammi Øst og Johanne Louise Schmidt synger for og supplerer hinanden elegant. Vi kan nu håbe, at de lysere nætter kommer, så vi kan se lyset for enden af denne coronakrise. Opløftede og med troen herpå går vi i hvert fald ud af teatersalens mørke denne aften.
Søndag eftermiddag var operaen og kapellet på plads i Operaen, og mandag var det skuespillets tur i Skuespilhuset. Til slut er der kun at håbe, at vi også får et glimt af balletten, inden sæson 2019/2020 rinder helt ud.
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, København K
Spilleperiode: 8.-10. juni 2020
Set den 8. juni 2020
Foto: Det Kongelige Teater
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20202021/skuespil/alle-tiders-krisesange?section=top
Medvirkende: Tammi Øst, Johanne Louise Schmidt, Emil de Waal, Gustaf Ljunggren, Anders Stig Møller, Danni Travn og Mathias Hammer
Producent: Cæcilie Hørup Havning
Tonemestre: Jonas Vest og Jonas Jensen
Lysdesign: Elizabeth Dyhr
Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod