Anmeldelse: Lang dags rejse mod nat, Aalborg Teater

Af Sofie Trige

I dagens Danmark er mange mennesker heldige at vokse op i familier. De kan være sammensat på forskellige måder, men fælles for dem er, at de forsøger at udgøre en tryg base med en god portion af balance og harmoni. Muligvis er det ved at ændre sig, men i lang tid har den idylliske kernefamilien være idealet. Måske glemmer vi, at det langt fra er alle familier, der kan beskrives med ordene balance, harmoni og idyl? Lang dags rejse mod nat skildrer historien om en familie, hvor alt andet end idyl hersker, og historien formår bestemt at gøre indtryk på sit publikum.

Aalborg teater

Dramatikeren bag denne forestilling er nobelprisvinderen i litteratur Eugene O’Neill. Stykket er færdigskrevet i 1942, men blev efter dramatikerens eget ønske først opsat efter hans død. Lang dags rejse mod nat er nemlig taget direkte ud af dramatikerens egen familieerfaring og skildrer hans private liv, hvor dramatikeren selv præsenteres via den yngste søn.

Forestillingen handler om en familie, der udadtil kan ligne en idyllisk kernefamilie. Inde bag facaden ser vi dog fire mennesker, der kæmper med hver deres usikkerheder og fiaskoer. Familien er kommet ind i en vane, hvor bitterhed og angst driver dem til at ødelægge og pille hinanden ned – i stedet for at støtte og hjælpe. Her udsætter karakterne hinanden for både psykisk og fysisk vold, hvor de samtidig må kæmpe med medicin- og alkoholmisbrug.

I dette familiedrama møder vi fire karakterer, hvilke alle er psykologisk komplekse. Familien består af en far, spillet af Henrik Birch, en mor, spillet af Annika Johannessen, den ældste søn, spillet af Lars Topp Thomsen, og den yngste søn, spillet af Ferdinand Falsen Hiis. Alle skuespillere skildrer karakterne meget overbevisende. De formår nemlig at vise mange nuancer af deres karakterer og god forståelse for den indre konflikt karakterne gennemlever.

Iscenesættelsen af Egill Pàlsson formår flot at vise den kompleksitet, som O’Neills tekst rummer. Her fremstilles ingen karakterer som ond eller god, og ingen karakterer får alene skylden for familiens håbløse situation. Som publikum forstår man, hvorfor karakterne gør, som de gør, og at alle langsomt, men sikkert er blevet fanget ind i hinandens ulykke. Samtidig ser man hvordan de alle kæmper for at ændre familiens situation, hvor alle også har drømme for, hvordan de kan gøre deres liv til deres eget og udleve det, de egentlig gerne vil.

Aalborg Teater

Scenografien af Martin Eriksson fremstår flot i sin enkelhed og giver bestemt en stemning af et ensomt sommerhus ude i provinsen, hvor familien holder til. Der er få møbler og rekvisitter med i forestillingen, hvilket overlader skuespillerne til en del aktivitet bestående af ’gå-stå-tale’. Dette klarer skuespillerne uden problemer og bliver på ingen måde kedeligt. I stedet har det ofte en effektfuld virkning, hvor dialogen og ordenes udtryk for lov at fylde og gøre indtryk på publikum. Man kan dog kritisere, at forestillingen få steder kan synes lidt langtrukken. Men denne stemning støtter op om og viser karakternes håbløse og triste situation, der synes meget svær at ændre.

Jeg mener bestemt, at denne forestilling er relevant at se for unge, da den netop handler om familie,og hvordan man kan forholde sig til den. Som ung og i sit tidlige voksenliv har mange mulighed for at vælge og tage stilling til ens familie og de oplevelser man har haft med den. Her tror jeg, at Lang dags rejse mod nat vil være tankevækkende at se for mange. Som psykologistuderende fandt jeg forestillingen meget interessant, og jeg tror, at tendenserne i handlingerne er mere almindelige end det fleste går og tror.

Aalborg teater

Alt i alt er Lang dags rejse mod nat et psykologisk drama om en dysfunktionel familie. Det er historien om fire mennesker, der holder af hinanden, men alligevel nedbryder hinanden, dem selv og deres selvrespekt. Som publikum sidder man og håber på, at der vil ske et mirakel for familien. Dog har de siddet fast i denne situation længe, hvilken ser temmelig håbløs ud.

Forestillingen er stadig meget aktuel, og mange vil formentlig kunne genkende noget fra sit eget liv i den.

Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 9, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 15. maj 2018–9. juni 2018