Anmeldelse: Rockulven, Aalborg Teater

Anmeldelse: Rockulven, Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen

Aalborg Teater sceneopsætter for tiden og en god måneds tid frem ’Rockulven’ som de første i Danmark – en eventyrlig familiemusical for alle pengene. ”Rockulven tager publikum med på en fantastisk musikalsk rejse og er en moderne musical, som fanger og begejstrer både børn, forældre og bedsteforældre”, skriver Aalborg Teater på egen hjemmeside. det må siges at passe godt.

Det første, øjet skuer, når det kommer ind i foyeren, er en masse børn, der løber rundt. Meget frisk at møde, samtidig med forældre og bedsteforældre smiler muntert. Klokken ringer, og dørene bliver åbnet. Vi trækker ind og kan med det samme se en anderledes scenografi, hvor det forreste af scenen er taget af og skiftet ud med en orkestergrav. Forrest i midten ses et mindre podie, der står lidt skråt. Mørket falder, og så er vi ellers i gang.

Rockulven 2 [1600x1200]

Historien er skrevet af Tyra Tønnesen frit efter Brødrene Grimm og Ion Creangá. Historien udspilles i et lille samfund med nogle små dyrefamilier, og der holdes en flot rød tråd gennem fortællingen. Omdrejningspunktet er den store, stygge ulv, som trods dens ryg om at være stor og styg har følelser og bliver forelsket i Mor Ged – men da Mor Ged afviser ham, bliver han såret. Det vender han til hævngerrighed. Med hans 2 ”håndlangere” det forladte æsel og den udstødte los lægges der en plan. Men planen er ikke helt nem at føre til fulde, da de støder på forhindringer undervejs. Modspil fra Mor Ged, men også fra en flok høns, nogle får og et par grise – simpelthen alle bondegårdens dyr.

Rockulven 1 [1600x1200]

Igennem forestillingen er der nogle rigtig gode elementer, og nogle gode pointer – f.eks. at kærlighed gør blind – en pointe, som mange af os ældre kan nikke genkendende til. På trods af advarsler fra de resterende dyr, vælger Mor Ged at mænge sig med Ulven, og det koster hende, da hun står og mangler hjælp. Denne gang er det de andre dyr, der starter med ikke at ville lytte – de mener, hun selv er ude om det. Hun er alenemor med hendes 3 små kid, der igennem forestillingen spilles flot af 3 debuterende børn, der hver især viser en god forståelse for skuespillets kunst.

Rockulven 3 [1600x1200]

Forestillingen bærer stort præg af det musikalske element, og det gør kun godt for forståelsen, at der kommer sang, musik og dans stykket igennem. Noget, der også er med til at understrege, det er for børn, er blandt andet et let sprog, hvis replikker runder af med rim. Det giver noget godt, og man får som publikum den helt rigtige eventyrlige oplevelse.

Stykket er et godt eksempel på, at man som skuespiller skal kunne lidt af hvert – lige fra de meget autentiske dyrelyde til, at det ser ud til, spillerne har en fest og rigtig har fundet sig tilbage til barndommen, når de leger hele stykket igennem – blandt andet den charmerende ulv, der spilles af Christian Gade, samt Stanley Bakker, der senest har spillet Romeo nu i rollen som Lossen og Sebastian Aagaard-Williams, vi kender fra blandt andet MGP og julekalenderen, Jesus og Josefine nu i rollen som et meget dejligt æsel, der igennem stykket viser sig som værende godhjertet, selvom det har følt sig forladt og alene. Hele holdet udviser nogle fremragende præsentationer, der kun er til at tage hatten af for.

Rockulven 4 [1600x1200]

Selve handlingen er én ting, men hvad der også er bemærkelsesværdigt, er de meget gennemførte kostumer, en scenografi med drejescene og rigtig flotte rekvisitter. Alt i alt kan det ikke undgås at gå derfra med en glad følelse, hvad enten du er 12 år eller 70. Det er nu, du skal samle familien og være sammen om en eventyrligt og yderst underholdende aften. Det er sjældent, at det lykkedes så fortrinligt med en forestilling, der kan tiltale os unge, såvel som børn og voksne – Aalborg Teater har vist, det kan lades at gøre. Godt arbejde.

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 8. november–16. december 2017

Set den 10. november 2017