Anmeldelse: Surstrømning, Folketeatret (Vendsyssel Teater, Teater Nordkraft, Randers EgnsTeater, Teatret Svalegangen, Folketeatret og Team Teatret)

”Dem” vs. ”os”. I dette tilfælde er det Danmark vs. Sverige. Hvordan ser vore relationer ud i her i år 2017? Står vi sammen i kampen mod ”de andre”? Måske… ’Surstrømning’ er en samproduktion mellem 5 teatre (men alle i den nordlige del) og 1 teater i København, så her har Danmark ikke helt forenet sig imod Sverige. Forestillingen er en skæv, overgæret satire, der spidder ”dansken” på en ikke helt ueffen måde.

Klimakrisen har ramt Danmark. Inden for 24 timer vil landet være oversvømmet. Rundt om Danmark er grænsebommene rejst, så det er umuligt for danskerne at flygte til et sikkert naboland. Takket være Dronning Margrethes nære, familiære relationer til det svenske kongehus, er det dog lykkedes at skaffe asyl til fem udvalgte danskere (alle fra de 5 jyske teatres lokalområder…) i Sverige. Men hvem skal det være, og hvad skal der til for, at de kan få lov at blive i vores broderland?

08-Mingo-Photo [1600x1200]

De 5 danskere er udvalgt som 5 arketyper på danskerne. Hans Holtegaard (den lune vendelbo, svineavleren Knud fra Hjørring), Lisbeth Knopper (den lettere racistiske kvinde, som allerede har været igennem en ”integrationsproces” ved flytningen fra Hjallerup (en lille by beliggende nordøst for Aalborg, og som er mest kendt for sit marked) til Aalborg), Morten Bo Koch (brugsuddeleren fra Herning – og som har giftet sig med en indvandrerkvinde, så han nu har konverteret til islam), Anders Brink Madsen (den sexistiske håndboldtræner fra Randers), Camilla Gjelstrup (den højtuddannede kulturelle humanist fra Århus) giver den hver især som en af arketyperne.

04-Mingo-Photo [1600x1200]

Ovennævnte arketyper er udvalgt af en lettere selvfed svensk ”superwoman” i Signe Barfoeds skikkelse. Tilsat hertil spiller Holger Østergaard blandt andet hendes svenske hjælper, som mest af alt overraskes og frastødes over de nytilkomne. Herudover giver den også som en ganske glimrende Dronning Margrethe II.

10-Mingo-Photo [1600x1200]

De 5 danskere får lov at blive i Sverige på tålt ophold, hvis de i øvrigt opfører sig pænt, men kun én af dem får lov at blive permanent. Permanent ophold kræver, at vedkommende består den store test: At udholde og spise et stykke surstrømning uden at besvime. Hvem klarer den mon? Hvem er mest omstillingsparat og kan integrere sig i det politisk korrekte Sverige? Det skal ikke afsløres her, men verden går ikke altid, som man forventer.

Alle 7 skuespillere gør det godt, og de giver hver deres type sit selvstændige præg. Problemet opstår i, at typerne i dramatikerne Gertrud Larsson og Äsa Asptjärns skikkelse bliver lidt for meget i længden. Typerne bliver hurtigt lidt for fjollerede og for forudsigelige og overkarikerede – men det er ikke skuespillernes skyld.

06-Mingo-Photo [1600x1200]

Forestillingen ville have stået langt skarpere, hvis de to dramatikere havde holdt sig lidt i skindet, og ikke gjort karaktererne for platte. Langt hen ad vejen fungerer ’Surstrømning’ heldigvis som satire med det rette bid og den rette angribende latterliggørelse, som gør, at vi lige stopper og tænker.

Hvad er ”hygge”? Hvem er egentlig mest svinsk – og hvorfor? Hvad er det, som binder os sammen? Hvem tilpasser sig først, og hvordan integrerer man sig egentlig bedst? Hvordan løser vi flygtninge- og migrationsproblemerne?

Det er i besvarelsen af disse spørgsmål, at forestillingen står skarpest, og gør os en kende eftertænksomme på, hvordan vores samfund egentlig er, og hvor det er på vej hen. Prøv blot at udskifte folkefærdene i forestillingen – og tænk så over, hvad vi selv gør. Forestillingen er derfor perfekt for den politiske interesserede.02-Mingo-Photo [1600x1200]

Man fornemmer allerede kampen mellem danskerne og svenskerne i Laura Rasmussens glimrende scenografi. Vi starter i håndboldhallen i Randers, inden scenografien let omdannes til de forskellige steder i Danmark, som vi besøger, inden turen går til det mere tilknappede Sverige, hvor danskerne nærmest interneres, og hvor øllen er skiftet ud med Ramlösa, og aviserne er politisk korrekte.

Surstrømming er en traditionel svensk ret bestående af sild konserveret ved fermentering i en dåse. Er samfundet – lige som fisken – på vej til blive nedbrudt?

Forestillingen er en samproduktion mellem Vendsyssel Teater (Hjørring), Teater Nordkraft (Aalborg), Randers EgnsTeater, Teatret Svalegangen (Århus), Folketeatret (København) og Team Teatret (Herning)

Folketeatret, Hippodromen, Nørregade 39, København K