Anmeldelse: To, Aarhus Teater (Opgang2 Turnéteater)

Af Anne Sophie Parsons

En stille og spejlblank sø. To unge mænd står og fisker ved den. Alt tegner idyl – men dybt nede i vandet, svømmer gedden rundt, den farligste fisk, der dræber alt…

Der skitseres nærmest en horrorfortælling med ungdomsteaterforestillingen To, som Opgang2 Turnéteater står bag – men det skal vise sig at der er andre bevæggrunde på spil for gedden, som et rent psykologisk symbol, som tegner sig klarer, jo længere man kommer hen i stykket.

Scenografisk arbejdes der med et minimalt set-up i forestillingen To, hvilket virker hensigtsmæssigt fint og kun styrker fortællingen; et par træer, hvor dystert fluorescerende lys bryder igennem barken i lange revner i det sortlagte rum; store, runde træskiver, som viser bredden ved søen, mens en lommelygte i mørket skaber en stemning af retro-lejrbålskomsammen, som understreger Tos unge univers.

På samme måde underbygger musikken også samme følelse; fra en dyb, gyseragtig 80’er-synth som baggrundstæppe til et mere vildt lydunivers, er scenografi og musik med til at forme oplevelsen af at der er mere på færde end hvad man umiddelbart skulle tro, da de to hovedpersoner kommer barnligt beatboxende ind på scenen.

Alt sammen understøtter dette Henrik Blauner Clausen og Mo Charas fremtræden, som henholdsvis karakterne Bo, en kommende sergeant, og Nadim, hans flabede barndomsven. Synergien imellem de to skuespillere fungerer optimalt, hvor veklsen mellem at fjolle uhæmmet rundt og at betro sig til hinanden om barndomstraumer levereres med dygtig præcision og præsteres også med en imponerende fysisk tilstedeværelse.

Operasanger Jesper Brun-Jensen i rollen som en trenchcoat-klædte mand, der poetisk fortæller om geddens monsterlignende kvaliteteter, er absolut godt castet og giver teaterstykket sit helt eget ret unikke præg, når han med sin store stemme bryder ud i sang.

Præcis styrken ved To er stykkets pendulering imellem at få modsætningstyper til at spille sammen, samt være til stede igennem hele handlingen; f.eks. når Nadim kækt fremhæver, at der er ingen, som skal fortælle ham, hvad han skal gøre, er han på samme tid hurtig til at lade Bo tage styringen i forhold til handlinger og beslutninger, mens de står ved søens bred. Ligeledes fremstiller Bo sig selv som en hård soldat, men er ”for følsom” bare når det kommer til at dræbe en fisk, ifølge barndomsvennen.

Fremstillingen af de to unge mænd, som distancerede i forhold til deres egen følsomhed, når de f.eks. gør fælles grin med oplevelser i barndommen, og på samme tid anerkendende den, føles som en forholdsvis realistisk skildring af hvorledes unge rodløse mænd forholder sig til deres egen følelsesspektrum i mødet med hinanden.

To handler derfor også om, hvordan det at have et utrolig tæt venskab imellem unge mænd på én og samme tid er en enorm hjælp for at kunne tiltro sig omkring bekymringer og tanker, man måtte slås med, men i lige så høj grad et følelsesmæssigt minefelt, der kan resultere i vredesudbrud og komplicerede relationer.

Hvad som kunne nævnes er, at mens at reciteringerne omkring den monstrøse gedde er poetiske fra den mystiske trenchcoat-klædte karakter igennem hele stykket, kunne samme lyriske leg med udvalgte ord og perspektiveringer omkring hvad det vil sige at være mand have været interessant at se i dynamikken mellem Bo og Nadim, der er så i sync med hinanden, at de kan fuldføre hinandens sætninger.

Teaterstykket To er en forestilling, som tegner et portræt af to forskellige unge mænd,  deres ”tosomhed” på godt og ondt, og hvad det vil sige at være en ung mand, der både skubber sine følelser til side – og på samme tid tager dem alvorligt. Hvis du vil opleve ungdomsteater, som både er underholdende, interessant og med et unikt særpræg af en operasyngende karakter, skal du tage til Aarhus Teater før den 30. marts, hvor To har sin sidste spilledag.

Opgang2 Turnéteater

Aarhus Teater, Stiklingen, Teatergaden, 8000 Aarhus

Spilleperiode: 19.-30. marts 2019

Set den 19. marts 2019

Foto: Ditte Chemnitz

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1819/opgang2/

Medvirkende: Henrik Blauner Clausen, Mo Chara og Jesper Brun-Jensen

Manuskript og instruktion: Pia Marcussen

Scenografi: Inge Line Lautrup Jessen

Musik: Eskild Dohn

Lysdesign: Anders Kjems

Dramaturg: Lise Ørskov

Varighed: Ca. 55 minutter

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Opvisning i lavt selvværd, Sort/Hvid

Af Christian Skovgaard Hansen   Sort/Hvids forestilling ’Opvisning i lavt selvværd’ er en forestillingen ...

Anmeldelse: Mor og Far sidder i Grøften, Tivoli

Af Emilie Lykke Hartz   I anledningen af Tivolis 175 års jubilæum har fire ...

Anmeldelse: Intet nyt er godt nyt, Dramaterne

Af Eva Gudmand   Kan vi skabe den perfekte verden ved at lade os ...

Anmeldelse: SKAKMAT, Teater Grob (Teatret st.tv)

Af Malthe Pihl, gæsteanmelder   ’SKAKMAT’ er en forestilling, der vil sætte det danske ...

Anmeldelse: Fakiren fra Bilbao, Aarhus Teater

Af Signe Birk Backs   Aarhus Teaters Store Scene byder denne gang op til ...

Anmeldelse: Passageren, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen   Den Jyske Operas nye operachef Philipp Kochheim lægger ud ...