Anmeldelse (bog): Erik Aschengreen: Dans over Atlanten

Af Henriette Devantier

Jeg sidder med en tyk, tung bog i hænderne, der blot i sit omslag fremstår smuk med et billede på forsiden af den amerikanske koreograf George Balanchines ”Apollon” med blandt den danske danser Nikolaj Hübbe, der pryder motivet.

Indvendigt lever Dans over Atlanten i den grad op til sit ydre gennem balletconnoisseur og forfatter til bogen Erik Aschengreens store viden. Jeg har aldrig været i tvivl om, at Aschengreen er Danmarks absolut mest vidende balletentusiast. Jeg er vokset op med hans kloge ord på sidelinjen af min forelskelse i kunstarten, og dermed er det oplagt, at han har lagt pen til denne bog om danserelationerne mellem USA og Danmark fra år 1900 til 2014.

På 300 sider fordelt over 19 kapitler og to forord samt med over 200 illustrationer fortæller Erik Aschengreen historien om Den Kongelige Ballets store amerikanske dansere og koreografer og om danske dansere, der blev stjerner i USA. Nuværende balletmester for Den Kongelige Ballet Nikolaj Hübbe står bag et af de to forord til bogen. Hübbe besidder om nogen et kendskab til både dansk og amerikansk ballet gennem sin baggrund som danser både for Den Kongelige Ballet og for New York City Ballet. I forordet giver Hübbe et indblik i bevægelsesinspiration og dansestrømninger på tværs af Atlanten, der leveres med et internt indblik i begge danseverdener. Det andet forord er skrevet forfatteren selv.

Forordene efterfølges af bogens første kapitel med en dybdegående indsigt i Den Kongelige Ballets opståen. I løbet af bogen får læseren endvidere en forståelse af, hvordan New York City Ballet grundlagdes og fungerer. Med dette på plads er fundamentet lagt og herefter tager Erik Aschengreen os med på en rejse af finurlige detaljer mellem kompagniernes dynamiske samarbejde og flere sammenfald gennem årene 1900-2014 fyldt med sjove historier og anekdoter, der bringer læseren tættere på historien. 

Dans over Atlanten har for mig at se flere formål. Bogen kan læses som ét samlet værk fra start til slut og dermed give et udfoldet indblik i danserelationerne mellem USA og Danmark. Samtidig kan bogen også fungere som opslagsværk qua sine skarpe kapitler.  Er man eksempelvis specielt interesseret i danske dansere, der har danset for New York City Ballet gennem tiden eller for amerikanske koreografer, der har arbejdet med Den Kongelige Ballet, kan bogen med fordel bruges som nedslag i dele af den samlede historie.

Det er ikke blot historien og teksten, bogen bringer i fokus. Dans over Atlanten er rig på billeder fra gennem tiden. Billederne spiller sammen med den velskrevne tekst og beriger bogen med en ekstra dimension. Ikke nok med at billederne taler for sig selv i deres smukke æstetik og indblik i tiden, men læseren har endvidere fornøjelsen af kunne skele til de anekdotiske billeder, der i høj grad spejler teksten, mens bogen læses.

Dans over Atlanten er en nichebog for en særpræget interesse for en særlig del af ballethistorien. Som balletentusiast kan man ikke andet end at klappe i hænderne over denne bog. Med Erik Aschengreen ved pennen kan man læne sig roligt tilbage i lænestolen med bogen i hånden. Hans viden er enorm, og hans sans for detaljen er imponerende.

Bogen er derfor ikke blot fortællingen om relationerne mellem dansk og amerikansk ballet, men også et levende indblik i en stor del af den universelle ballethistories udvikling fra år 1900 og frem.

Erik Aschengreen: Dans over Atlanten, Det Kongelige Teater i samarbejde med American Friends of the Royal Danish Ballet, 1. udg.,

ISBN: 978-87-989870-2-4

302 sider

Pris: 150-300 kr.

Bogen kan købes i Det Kongelige Teaters billetsalg eller hos udvalgte boghandlere eksempelvis Arnold Busck: https://www.arnoldbusck.dk/boeger/fagboeger/dans-over-atlanten

Bogen findes også i en engelsk version

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Sex in situ, Teater Nordkraft

Af Sofie Trige   Sex, sex, sex. Hvorfor taler vi ikke mere om sex, ...

Anmeldelse: Folmer går i biffen, Madam Mangor Teater

Af Carina Blangsbøll   Forestillingen er for alle, der gerne vil se noget nyt! ...

Anmeldelse: Spillemand på en tagryg, Det Ny Teater

Af Emil Møller Christensen Traditioner er vigtige. Det slår stykkets hovedperson Tevye, i Tommy ...

Anmeldelse: Os, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen   Er du racist? Feminist? Hvid? Kvinde? Homoseksuel? Har du ...