Anmeldelse: Den mystiske sag om hunden i natten, Aalborg Teater

Lad det være sagt med det samme. Det er ikke delen om, hvem der egentlig har myrdet hunden, der fylder i Mark Haddons roman Den mystiske sag om hunden i natten, og det er ikke en klassisk kriminalroman. Og gudskelov for det! Simon Stephens har dramatiseret bogen, og Martin Nyborg har iscenesat den på Aalborg Teater.

Omdrejningspunktet er i stedet den 15 årige Christopher Boone, der har Aspergers syndrom, og som bor i den engelske by Swindon. Han forstår ikke mennesker, men han elsker logik, lister, matematik og ikke mindst sandheden. En aften finder han naboens hund, Wellington, ude på græsplænen. Hunden er blevet slået ihjel med en havegreb, og ingen interesserer sig rigtig for at opklare forbrydelsen. Det gør Christopher derfor, samtidig med at han vil skrive en bog om det, selvom hans far af flere årsager forsøger at forhindre begge dele.

Christopher er dermed detektiv, alt imens han også er forestillingens fortæller. For at opklare mordet på naboens hund, kommer han dermed på en forunderlig rejse i verdenen udenfor – en verden, som han ikke altid forstår. Det hele fører til opklaringen af ikke bare mordet på hunden, men også på en hemmelighed, som forandrer Christophers liv, når han i London, der er så stor, anderledes og larmende, genfinder den mor, som var løjet død for ham. Spørgsmålet er, om familien vil kunne finde sammen og blive en hel familie igen.

Publikum følger i hælene på Christopher, mens han forsøger at finde sandheden. Martin Nyborg har i sin iscenesættelse sat fokus på, hvordan det hele opleves af Christopher. Vi ser derfor verdenen gennem hans øjne, og mon ikke at de fleste dermed kommer til at se verden fra et noget anderledes perspektiv end normalt. Vi finder ud af, at der ligger mere end det, som vi umiddelbart ser, bag historien. Samtidig er det sundt for os ”normale” mennesker at se verden fra et andet perspektiv, som ikke er så mystisk endda. Den sammensatte tankerække er alligevel så rationel og saglig.

Laura Rasmussen har skabt den forunderlige scenografi, som med spejle og flytbare bure fornemt skildrer verdenen set gennem Christophers øjne og hjerne, hvor hverdagens vante rammer, som vi tager for givet, ikke er vante endda, og hvor det hele bliver kaotisk, når de vante kasser brydes. Det, som vi tror, at vi ser, kan pludseligt og hurtigt vinkles og lyde anderledes.

Christopher spilles eminent af Patrick A. Hansen. Han er troværdig og reel som den anderledes Christopher, og ” anderledesheden” føles ikke fremmed eller kunstig, og vi forstår rent faktisk, hvorfor forandringerne ikke passer ham særligt godt. Det er ganske fremragende karakterskuespil. Hans far spilles med både nænsomhed og ømhed af Lars Topp Thomsen, og selvom hans handlinger overfor Christopher er utilgivelige, kan man ikke undgå at holde lidt af ham alligevel, når vi gennem forestillingen oplever bevæggrundene for hans handlinger. Heroverfor er Camilla Gjelstrup moren, som på en og samme tid ikke kan rumme Christopher og som føler en vis skyld og ulykkelighed over det skete, men samtidig har en stor kærlighed til ham.

Samspillet mellem tre er fremragende, og figurerne og følelserne sidder helt uden på tøjet, når de tre prøver at få deres liv til at spille sammen. En række af teatrets øvrige ensemble leverer skarpt og levende de mange øvrige roller i historien.

Både selve mysteriet om Den mystiske sag om hunden i natten, men også den bagvedliggende mere alvorlige historie bliver derved løst i Aalborg Teaters fine forestilling, som alle, store, som små, kan få glæde af at se. Det er en på samme tid smuk og tænksom forestilling, og vi bliver mindet om, at det ar være anderledes ikke er så anderledes endda.

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 16. februar-23. marts 2024

Set den 17. februar 2024