Anmeldelse: Gertrud svarer igen, Husets Teater

De fleste kender William Shakespeares hævntragedie ”Hamlet”. De fleste kender også handlingen og hovedpersonerne heri. Man ved derfor også, at det primært er de mandlige medvirkende i fortællingen, der siger noget, at Hamlets mor Gertrud er en mindre, mere stille og ordknap figur i historien, og ikke mindst at hun langt hen ad vejen mærker Hamlets vrede over hendes handlinger.

Dét har Husets Teater tænkt sig at lave om på med forestillingen Gertrud svarer igen. De ønsker at præsentere ”Hamlet i et nyt perspektiv”, hvor de og instruktør Liv Helm nu i stedet vil lade Gertrud komme til orde, således hun også kan udlægge sin version af historien. I fortællingen taler og taler Hamlet, og Gertrud tier. I præsentationen af forestillingen skriver Helm, at ”Gertrud og Ofelia tilsammen kun har 4 procent af replikkerne i Shakespeares stykke”. Nu mødes Hamlet og Gertrud igen – og denne gang er idéen, at Gertrud skal føre ordet.

Helm har sammen med de to medvirkende, Christine Albeck Børge og Patrick Baurichter, skrevet forestillingens tekst, som de også har sammensat med passende uddrag fra Shakespeares egen fortælling. Læg hertil, at Børge har skrevet dagbogsnoter under arbejdet med forestillingen, så vi pludselig får flere metalag i fortællingen, hvor vi nu får Børges tanker om, hvordan Gertrud mon har set hele virvaret. Overordnet er det en både lærerig, spændende og morsom tekst, men man kunne med fordel have trimmet lidt i den.

Forestillingen har sine visuelt smukke og stærke øjeblikke, men det kunne den også have haft i en kortere version. Og mon, at man bør gå SÅ drastisk til værks, som man gør i forestillingen, hvor Hamlet mister både ene og andet, for, at han holder mund… Og uden at afsløre for meget af slutningen, kan det siges, at vi i hvert fald ikke lige i overfladen finder ligestillingen mellem kønnene – hvis den da overhovedet nogensinde har været der! – da vi skal tilbage til nogle af de allerførste mennesker. Er tematikkerne egentlig netop så universelle?

Christine Albeck Børge starter som en lille og måske lidt forsagt Gertrud, men som forestillingen udvikler sig, bliver hun mere og mere utålmodig, så hun opbygger en vis portion arrighed, styrke og gennemslagskraft. Begge dele er også nødvendigt. Patrick Baurichters Hamlet er nemlig ikke helt parat til at lytte, og han starter da også noget storskrydende ud. Men han må også indrømme, at Gertrud har fat i noget, så han er ikke helt så kålhøgen til sidst! Det er i høj grad Børge og Baurichters fortjeneste, at forestillingen alligevel kan noget. Deres udtryk og leg med fortællingen, diskussionen om kønnene og udviklingen siden dengang, fortællingen blev skrevet, bærer forestillingen.

Christian Friedländer har stået for den fine og legende borgscenografi, som både lader os følge livet uden for Kronborg, men bestemt også inden for murene, når murene åbnes op. Smukkest er billedet dog i afslutningen.

Det er en interessant tanke at lade Gertrud komme til orde i Gertrud svarer igen. Om det lykkedes, kan så diskuteres. Nok kan vi ikke helt undgå Hamlet, og han skal også have lov at forsvare sig. Der er heller ingen tvivl om, at Gertrud har fået en noget større andel af replikkerne i denne forestilling end i ”Hamlet”.

Det er bestemt en interessant og eksperimenterende forestilling og en ditto vinkel på fortællingen om Hamlet. Trods fine tanker og ikke mindst gode skuespilpræstationer er det som om, at hun ikke helt rigtigt får svaret igen – i hvert fald ikke nok! Man kan spørge sig selv om, hvad den egentlig vil sige os. Men se forestillingen og få en ny indgangsvinkel til fortællingen, hvis du er interesseret i Hamlet.

Husets Teater, Halmtorvet 9B, 1700 København V

Spilleperiode: 10. september-15. oktober 2022

Set den 13. september 2022