Anmeldelse: King Lear, Teater V (Teatret Møllen og »Teatret«/Hans Rønne)
Af Emil Samaras Eriksen
Teatret Møllen og »Teatret« har skabt noget særligt. Det er ikke det største skuespil af dem alle, der lige nu præsenteres på Teater V. Blot to skuespillere fremviser Shakespeares klassiske fortælling om King Lear og hans tre døtre frem for et afslappet publikum, der hurtigt lukker en munter latter ud.
Denne King Lear er en nytænkning af det traditionelle teaterstykke af samme navn, og har derfor overordnet set det klassiske tragiske Shakespeare-plot i god behold: Kong Lear ønsker at dele sit kongerige i tre, som han vil give til sine tre døtre af kærlighed. Men kun en af søstrene fortæller sin ærlige mening til kongen, og det bliver hun straffet for. Stykket udvikler sig til magtkonflikter mellem de to andre søstre, som lyver og bedrager for at franarre kongen sin magt – men til hvilken ende?
Handlingen er i virkeligheden det mindst vigtige i denne fortolkning – i stedet ses stykket ud fra kongens synsvinkel, og viser hans interaktioner med søstrene samt hofnarren, som alle bliver spillet af den samme skuespiller, Thomas Clausen Rønne. I starten forvirrede dette identitetsskift en smule, men man vender sig som publikum hurtigt til præmissen.
Det hjælper, at Thomas Clausen Rønne er absolut fænomenal, og leverer med elegance og sarkasme sine knivskarpe replikker, der ofte i sig selv er ekstremt morsomme og spidsfindige, og hans samtaler med kongen, der bliver spillet af den ligeledes imponerende Ole Sørensen, er ofte tvetydige og selvironiske.
Bemærk at stykket kun har disse to skuespillere, begge mænd, som begge brillerer i deres roller, hjulpet af skarpe og vittige replikker. Det er et sats at gøre stykket så kompakt i rollefordelingen, men efter min mening har det betalt sig – her er blot et enkelt eksempel på en samtale fra stykket:
”- Så broderen kopierede hans håndskrift for at forfalske…”
”- Hvad? Det har jeg aldrig forstået, at man bare lige kunne! Hvordan kan folk det?”
”- Måske er det hans særlige talent, okay?”
”- Spring nu bare til slutningen, nar!”
”- De dør. Alle sammen.”
Stykket vinder altså i min bog på, at her er forsøgt en enkelt og elegant stil, som uproblematisk formår at underholde, såvel som sætte tanker i gang.
Gitte Baastrups scenografi videreformidler effektivt denne simple, men unikke stil – den er formet som en trone, hvor Jullie Hjetland sidder i midten som en passiv observatør, der befinder sig i hjertet af scenen, et symbol på en tabt menneskelighed eller noget andet uforklarligt. Hun lægger også lyd og musik til mange af stykkets scener, og disse usædvanlige lyde med diverse akustiske instrumenter skaber en unik lyd og stemning til stykket. Hun synger desuden også, og hendes stemme giver kuldegysninger og lægger en nødvendig portion drama til skuespillerne der omgiver hende.
Jeg anbefaler stærkt, at man giver King Lear på Teater V – eller et af forårets andre spillesteder – et besøg i de få dage stykket spiller. Jeg tror og håber, at denne nyfortolkning af det gamle stykke vil blive husket. Det vil jeg i hvert fald, for det var ganske enkelt en fornøjelse.
Teatret Møllen og »Teatret«/Hans Rønne
Teater V, Prøvehallerne, Porcelænstorvet 4, Valby 2500
Spilleperiode: 11.-14. april 2018
Forestillingen er på turné og spiller igen 23.-26. april på Mungo Park Kolding
Herudover spiller den i perioden 17.-19. april på Teatret Møllen i Haderslev
Set den 11. april 2018
Foto: Søren Hasselgaard Skaanning
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.teatretmoellen.dk/turne/KingLear
Medvirkende: Ole Sørensen, Thomas Clausen Rønne og Jullie Hjetland
Instruktør: Hans Rønne
Bearbejdelse: Thomas Clausen Rønne
Scenograf: Gitte Baastrup
Varighed: 80 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod