Anmeldelse: Nattens ende, Glyptoteket (Glyptoteket, Songbirds v/Lotte Andersen og Sort/Hvid)

Anmeldelse: Nattens ende, Glyptoteket (Glyptoteket, Songbirds v/Lotte Andersen og Sort/Hvid)

Af Christian Skovgaard Hansen

Korværket Nattens ende, som er en samproduktion mellem Glyptoteket, Songbirds v/Lotte Andersen og Sort/Hvid, kan netop nu opleves i Glyptotekets Festsal. Det er et korværk, der hylder livet i form af skaberkraften, frugtbarheden og den utæmmede lyst. Baseret på 4400 år gamle bønner, frugtbarhedsmyter og skabelsesberetninger har dramatiker Alexandra Moltke Johansen og komponisterne Kirstine Fogh Vindelev og Anna Brønsted med koncept af skuespiller Lotte Andersen skabt et korværk med fokus på disse kræfter.

Efter nogen tid ledes vi ind i Glyptotekets Festsal, hvor vi møder de sortklædte og tildækkede spillere, inden vi efter yderligere en rum tid ledes ind på vores pladser. Senere får vi uddelt en lille sort sten, hvilket det dog kan være svært at se betydningen af. Det største spørgsmål, som man sidder med, er ”Hvorfor?!”.

Vi er placeret rundt om en arena i Laura Rasmussens blodrøde scenografi. Som en plads i et amfiteater skal vi nu være vidne til kampen mellem dag og nat, mellem overlevelse og uddøden. Hele scenografien er holdt i blodrødt, som passer glimrende til det brusende blod, som løber gennem os i kampen om skabelsen og frugtbarheden i de fortalte myter, og til den frugtbare jord. Her smelter scenografi og tekst fint sammen.

Det er blandt andet i disse fortællinger, at forestillingen står stærkt. Emnerne om frugtbarheden og skabelsen er allestedsnærværende, og spørgsmålet om, hvorvidt natten vil have en ende, herunder spørgsmålet om vi uddør, eller om vi overlever eller genfødes, er både interessent og lidenskabeligt. Vi får lov at reflektere og tænke over undergangen. Det er her dramatiker Alexandra Moltke Johansens tekst kommer til sin ret. Hvordan skal vi leve? Hvor? Spørgsmålet er klart: ”Vil natten ende? Vil lyset vende tilbage?”.

Det starter med fødslen, hvilket vi også bliver smerteligt beviste om. Og vil mennesket kunne rejse sig og genfødes som en anden Fugl Fønix? Frugtbarheden kommer også til sin ret i brugen af ægget. I Troels Kortegaard Ullerup og Özlem Saglanmaks ”leg” bliver det et livgivende symbol, mens det, når det senere nemt og brutalt knuses, nærmere bliver et symbol på netop det modsatte. Samme symbolik kan findes i brugen af – formentligt – kornet, som måske vil have en fremherskende rolle. I disse fragmenter står fortællingen ganske skarpt.

Det er bare synd, at disse fragmenter får lov at stå lettere alene uden en dybere sammenhæng i fortællingen. Og hvorfor en nøgen Jacob Moth indtil flere gange må rulle henover amfiscenens gulv med sten, korn og æggeskaller giver noget mindre mening.

Men vi kastes rundt i Anja Behrens iscenesættelse uden at kunne ane en rød tråd eller en overordnet forståelse. Ligesom den delvise publikumsinddragelse, hvor de medvirkende henvender sig mere eller mindre til os, bliver det hele lidt vel diffust, og dele stikker ud, og passer ikke ind i fortællingerne. En række delelementer fungerer egentligt ganske godt, men de sættes bare aldrig ind i en rigtig, større sammenhæng.

Teksten udfoldes fornemt i sangen af alle de medvirkende. Lotte Andersen, Özlem Saglanmak, Christine Sønderris, Nana Bugge, Jacob Moth og Troels Kortegaard Ullerup synger alle glimrende, og de supplerer hinanden fornemt. Det er hér, at fortællingens nerve og dybde er, og her, hvor vi tilnærmelsesvist, kan få gåsehud, når vi hører myterne og beretningerne.

Nattens ende er et ikke uinteressant korværk, og emnerne om frugtbarheden og skabelsen, herunder om natten vil have en ende, er nærværende og tankevækkende emner. Men korværket kommer desværre aldrig rigtigt i mål. Det bliver aldrig helt skarpt, så det kommer til at fremstå noget for fragmenteret, hvor enderne desværre stritter i for mange forskellige retninger, så de ikke synes at mødes. Og det er synd!

Glyptoteket, Songbirds v/Lotte Andersen og Sort/Hvid

Ny Carlsberg Glyptotek, Dantes Plads 7, 1556 København V

Spilleperiode: 24. november-12. december 2021

Set den 28. november 2021

Fotos: Karoline Lieberkind

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

og

Medvirkende: Lotte Andersen, Özlem Saglanmak, Christine Sønderris, Nana Bugge, Jacob Moth og Troels Kortegaard Ullerup

Koncept: Lotte Andersen

Dramatiker: Alexandra Moltke Johansen

Komponister: Kristine Fogh Vindelev og Anna Brønsted

Instruktør: Anja Behrens

Scenograf: Laura Rasmussen

Korleder: Sarah Thordsen

Lysdesigner: Michael Breiner

Regissør: Mia Bredsdoff

Maskemager: Anna Ladas

Scenemester og afvikler: Sven August Buse

Instruktørassistent: Emilie Beske

Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *