Anmeldelse: Nøddeknækkeren, Docken

Af Christian Skovgaard Hansen og Sarah Dickow

 

Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Nøddeknækkeren, da den spillede sidste år på Docken. Den kan du læse: her. Dengang gav vi den 4/6.

’Nøddeknækkeren’ er oprindeligt skrevet af den tyske forfatter E.T.A. Hoffmann i 1816, og de fleste kender den formentlig i balletversionen. Men det er efterhånden blevet en tradition, at Koerner, Clemens og Hjejles version af ’Nøddeknækkeren’ spiller i december. Det er i år 10. gang, at forestillingen sættes op. Den har tidligere spillet i Tivoli, på Aveny-T og på Aarhus Teater, men også i år spiller den i Docken i Nordhavn.

2016-11-docken-496-copy-1600x1200

I denne bearbejdning møder det klassiske eventyr et univers af break dance, ballet, electric boogie, musik, sang og skuespil. Koerner, Clemens og Hjejle har på fin vis bearbejdet eventyret til en moderne version. De har dog samtidig moderniseret, simplificeret og tilpasset historien noget – om end grundessensen stadig er der. Men kender man ikke lidt til historien, kan den desværre af samme grund, stå lidt uklar, så det kan være svær at følge med. Versionen kunne samtidig have bibeholdt noget mere af den oprindelige historie, så den havde stået det mere stærk og fyldig.

Sangene i sig selv er flotte, men det trækker ned, at (det lyder som om) der bruges playback. Jimmy Jørgensen (som henholdsvis faren og monsterkongen) leverer også denne eftermiddag en flot sangmæssig præstation. Han er noget bedre som sanger end som skuespiller, hvor han står noget mere utydeligt.

Vi kunne godt have været skuespilssessionerne foruden, således man havde tænkt disse dele ind i dansen også. Dog bør englen (Anne Vester Høyer), som gør det super, bibeholdes. Hun besidder den rette portion råhed og charme, og hun binder på fornem vis historien sammen.

2016-11-docken-455-copy-1600x1200

Forestillingens absolutte højdepunkt er de mange dygtige dansere. Battledansen lige inden 1. akt slutter er superfed, og den giver noget godt tempo på forestillingen. Særligt Delphine Que Tran Nguyn som Klara og Daniel Rojas som storebror Julian og nøddeknækker leverer flotte præstationer, som sidder i en længe efter. Generelt har alle danserne et stort talent, så det er lidt synd, at de denne eftermiddag visse steder halter lidt med at følges ad, når der er de store samkoreograferede danse.

Steen Koerners iscenesættelse og koreografi er samtidig flot, og den giver plads til danserne. Forestillingens scenografi er enkel, og dens runde kanter udnyttes effektfuldt. Ligeså bruges både lyd- og lyseffekter tilsat Joakim Hjejles (Yo Akim) på en gang både dramatiske og harmoniske musik. Alt dette gør, at danserne simulerer historiens mange forskellige scener fantastisk.

2016-11-docken-628-1600x1200

Forestillingen formår endvidere elegant at bryde den usynlige fjerde væg til publikum. Både når Høyers engel inddrager os i tankerne, men særligt i Koerners iscenesættelse. Undervejs da ”de gode” på vej til Klara er under vand, ”svømmer” de hen over scenen, mens de holder vejret – men de kan svømme hen til scenekanten, bryde igennem muren til os og få luft. Flot integration med publikum.

Selvom Hoffmanns tekst er 200 år gammel, er fortællingen stadig aktuel, og den rummer en masse temaer, som aldrig forsvinder. Kærlighed, jalousi, kampen mellem det gode og det onde og drømme er nogle af fortællingens væsentligste temaer. I Clemens Legolas Tellings nyskrevne tekst er fokus også sat mere nutidigt, hvor travlhed, stress og julens udvikling (eller afvikling…) spiller en stor rolle. Så udover god underholdning, rummer både eventyret og den mere moderne forestilling også meget mere.

_mg_5650-1600x1200

Forestillingens slutnummer hedder ”Con Amore”, som betyder ”med kærlighed” på italiensk. Vigtigst er det derfor – både i Hoffmanns oprindelige eventyr og i denne moderne version – at huske, at julen er hjerternes tid, og at når kærligheden er der, kan du klare alt!

Forestillingen rådes til børn over 7 år og i øvrigt hele familien. Forestillingen er visse steder lidt voldsom, så vi kan kun tilslutte os denne aldersgrænse. Når det er sagt, er der ikke tvivl om, at denne version af ’Nøddeknækkeren’ er en anderledes og god oplevelse. Generelt er den meget børnevenlig, og man kan håbe, at den kan give børnene og det unge publikum mod på også at se balletten (som netop nu spiller i Tivolis koncertsal).

 

 

 

Steen Koerner, Clemens og Joakim Hjejle

Docken, Færgehavnsvej 35, København Ø 

Spilleperiode 1.-22. december 2016

Set den 4. december 2016

Fotos: Docken

Har du lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.noddeknakkeren.dk

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse (re-anmeldelse): Frøken Julie, Det Kongelige Teater

Af Eva Gudmand De fleste teaterentusiaster vil påstå, at man skal have set August ...

Anmeldelse: The Society of Lost Souls, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier Er der ordnede forhold i livet efter døden? Er indbyggerne lige ...

Anmeldelse og kommentar til De stedløse og KGL Akut, Det Kongelige Teater

Af Mia Søndergaard   Jeg var inde og anmelde forestillingen ’De stedløse’ på Det ...

Anmeldelse: Skabelsen, Husets Teater

Af Sidsel Stoustrup   I en tid, hvor religion konstant er på dagsordenen, er ...