Anmeldelse: ØDE LAGT eller Markise von O… – Faster Pussycat! Kill! Kill!, Aarhus Teater (Aarhus Teater og DDSKS, Århus)

Anmeldelse: ØDE LAGT eller Markise von O… – Faster Pussycat! Kill! Kill!, Aarhus Teater (Aarhus Teater og DDSKS, Århus)

Af Lea Hjort Thalund

En væltet stencirkel ligger spredt udover scenen, mens en enkelt rejst sten er placeret i midten bagerst på scenen. Rummet fyldes med røg og frem kravler tre kvinder iklædt hvide kjoler tilsølet i blod. Deres mystiske bevægelser rundt i rummet og deres alvidende fortællestil, giver mig straks associationer til Shakespeares ”Macbeth”, men dette års afgangsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus er alt andet end en tør klassiker.

Den første del af forestillingen spejler en klassiker. Den unge Markise von O, spillet af Marie Boda, er blevet gravid, men hun ved ikke med hvem, hvornår eller hvordan. Da hun ikke er gift, bliver hun smidt på porten af sine forældre, spillet af Ask Berntsen og Emil Knutzon. Hun ender med at gifte sig med en greve, spillet af Oskar Salvatore.

Forestillingen bevæger sig frem, både i historisk tid, men også i handlingen. Her når vi frem til deres roadtrip-bryllupsrejse, hvor de her møder tre voldsparate pussycats, spillet af Ida Mia Appel, Mia Lindgreen og Minna Flyvholm Tode. Den anden del af historien er således baseret på Russ Meyers actionfilm ”Faster pussycat! Kill! Kill!” fra 1965.

Hvis dramatiker Enis Macis sammensmeltning af en klassiker og actionfilm ikke var vanvittigt nok, så har instruktør Nina Rudawski tilført et ekstra personligt lag, som både skaber afstand til ”klassikerforståelsen”, men samtidig binder periodedrama og actionfilm sammen. Periode dramaet får således et bevidst overspillet lag, med dyb ironi. Der bliver ikke lagt skjul på, hvor ”kikset” det kan være at foregive, at man rider i al hast, så her får den hele armen, så kikset som det kan gøres. Den overspillede og ironiske distance, kunne nemt blive for meget, men der er fundet den helt rigtige balance til denne forestilling.

Den sammensatte tekst af Enis Maci har et højt tempo og til tider lidt for højt. Flere steder var det desværre nemt at blive hægtet af og tempoet er ikke på samme måde gennemgående. De tre kvinders fortællerroller, som bliver til de tre Pussycats i anden del, fungerer både som afbræk fra periodedramaet, men deres funktion bliver uklar og til tider svær at forstå.

Anna Dolatas scenografi tager, som tidligere nævnt, udgangspunkt i den væltede stencirkel. Det lægger et mytisk lag over fortællingen, men skaber også rent praktisk et rum, hvor niveauforskelle bliver mulige og taget naturligt i brug. Dolatas kostumer er farverige og fyldt med anakronismer, som også er afspejlet teksten. De klassiske 1800-tals kostumer rummer således periodedramaets fornemmelse, men deres ”forkerte” anvendelse passer godt til forestillingens fornemmelse. Kostumerne er blevet queer, hvor intet længere tilhører en bestemt kønsopfattelse eller tid. Ligesom fortællingen i sig selv, ikke lader sig underlægge en historisk periode.

Forestillingen er, i sin helhed, godt skruet sammen, på trods af tekstens, til tider, svære udgangspunkt. Den er tempofyldt og spækket med referencer til populærkulturen og generation Z, som er svære ikke at overse. Et virvar af tid, moderne og old-school referencer, giver publikum mulighed for at finde deres eget holdepunkt. Den afspejler også den tid og generation, som skuespilholdet på scenen tilhører.

En ting står klart for de (næsten) nyuddannede skuespillere i Aarhus. De spiller røven ud af bukserne og det er svært ikke at blive revet med som publikum.

I samarbejde med Den Danske Scenekunstskole

Aarhus Teater, Teatergaden 8000 Århus C

Spilleperiode: 12. april-12. maj 2024

Forestillingen spiller herefter på Folketeatret i København i perioden 17.-22. maj 2024

Set den 12. april 2024

Fotos: Rumle Skafte

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/ode-lagt-eller-markise-von-o-faster-pussycat-kill-kill/

Medvirkende: Ask Berntsen, Emil Knutzon, Ida Mia Appel, Marie Boda, Mia Lindgreen, Minna Flyvholm Tode, Oskar Salvatore

Dramatiker: Heinrich von Kleist og Russ Meyer
Bearbejdelse: Enis Maci

Oversættelse: Madame Nielsen

Iscenesætter: Nina Rudawski

Scenografi og kostumedesign: Anna Dolata

Varighed: Cirka 1 time og 40 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *