Teaterblik: Året der gik (2020)

Teaterblik: Året der gik (2020)

Af Christian Skovgaard Hansen

Kalenderen siger nu 2021, og vi har derfor set på vores teateroplevelser i 2020.

Listen dækker de forestillinger, som vi på den ene eller anden måde vil fremhæve. Listen er blot vores ”udpluk” – udover de nævnte forestillinger har der været en masse andet fantastisk teater rundt om i landet igennem hele året.

2020 blev noget anderledes end forventet. Corona’en tog livet af mange forestillinger landet over, og i lange perioder har teatrene været mere eller mindre – mest mere – tomme. Vi har i 2020 derfor ”kun” set 164 forestillinger. Trods det har året budt på mange gode teateroplevelser.

Mange flere forestillinger kunne nævnes. Listen dækker alene forestillinger, som har haft premiere i 2020. Det vil sige, at genopsætninger og repremierer ikke er medtaget her – uanset hvor gode end har været.

Forestillingerne er ikke listet i en bestemt foretrukken rækkefølge, så vi tager i stedet turen fra det nord og ned gennem Jylland over Fyn og til Sjælland.

Hvilke af forestillingerne har du set?

Vi glæder os til at se, hvad teateråret 2021 kan bringe! Og så håber vi, at der snart bliver lidt mere normale tilstande, så scenekunsten kommer tilbage på sit vanlige niveau igen!

Stormene, Vendsyssel Teater

”Det må være en svær disciplin at omsætte en mangefacetteret historisk roman med meget på hjerte til de skrå brædder, men hun formår virkelig at dosere historien mange elementer: Kærlighedshistorien, det politiske drama, den nordjyske lokalhi-storie, kvindefrigørelse og konflikten mellem katolikker og lutheranere perfekt, så intet bliver for langtrukket og intet forsømt. Især de mange hurtige sceneskift bi-drager til at skabe en dynamisk forestilling, og holder dig investeret i historien fra start til slut. Spændingskurven knækker på intet tidspunkt!

Alt i alt er det en sand fornøjelse at blive revet ind i dette nordjyske drama på Vendsyssel Teater.”

“Stormene” på Vendsyssel Teater Foto: Jacob Stage

Det gode vs. det onde, Aalborg Teater

Det gode vs. det onde bliver derfor et billede på netop kampen mellem det gode og det onde, hvor ingen af de to ting kan stå alene. Vi bliver bevidstgjort om, hvem der er på hvilken side, og hvad der skal være vendepunktet for, at samfundet bliver til det bedre. Vi bliver bevidstgjort om, at vi har en verden, der er i stykker, og vi får stillet spørgsmålet om, hvad der skal til for, at vi kan reparere denne verden. Vi får en happy end – eller gør vi? Ikke alt skal afsløres her. Tag selv ind og afgør det!”

Revolutionen i kommunen, Aalborg Teater

(set sammen med Alle mulige ting til salg)

” Begge forestillinger er nyskrevet af den lokale dramatiker Henrik Szklany. Begge forestillinger udspiller sig i samfundets nederste lag, hvor der måske ikke altid har været medvind i livet. Det hele fortælles ærligt, men også medmenneskeligt og reelt – og det hele tilsat et strejf af humor. Alt dette får instruktør Martin Nyborg fornemt frem, og vi tror på familien og teksten, som virker både nærværende og overbevisende trods dens mere vilde virkemidler.

Både Alle mulige ting til salg og Revolutionen i kommunen er glimrende socialrealistisk teater om et Danmark, som vi alle får øjnene op for. Henrik Szklanys portrætter er troværdige og nærværende, og et formidabelt skuespillerhold giver det rette liv til dette liv, som måske ikke er helt så trøstesløst alligevel!”

“Revolutionen i kommunen” på Aalborg Teater Foto: Lars Horn

Baskerville, Himmerlands Teater

”Himmerland Teaters opsætning af Baskerville er komisk i sin forståelse og bearbejdning af det oprindelige materiale, men bærer derfor måske også præg af at der naturligt vil være delte vande omkring om den kitschede præsentation går i bedene på Doyles historie. Hvis din december skal peppes op af et velkendt mordmysterie, der dog tager sig lidt anderledes ud end, hvad man umiddelbart ville forvente af en 118-årig bog, bør du se Baskerville på Himmerlands Teater.”

PUNK – A Rebel Never Dies, Black Box Dance Company

(set på Musikteatret Holstebro)

”Oprør er noget, der spiller ind i vores liv på et eller andet tidspunkt. Det opstår i forskellige grader, men det er trods alt noget, vi alle kender til. PUNK – A Rebel Never Dies er derfor en danseforestilling, som vedrører alle. Om det så er et oprør, man har inden i sig selv, eller om det er et oprør, man tager sammen med en mindre eller større gruppe, så vil man som publikum kunne nikke genkendende til meget af det, som der bliver portrætteret i denne danseforestilling. PUNK – A Rebel Never Dies er i hvert fald utroligt anbefalingsværdig, og burde i min optik opleves af så mange som muligt.”

“PUNK – A Rebel Never Dies” af Black Box Dance Company Foto: Jacob Stage

4EVER, Opgang2 Turnéteater

(set på Aarhus Teater)

”Men mere end det holder teaterstykket 4 EVER sit energiske tempo hele vejen igennem. Foretillingen snubler ikke en eneste gang og som publikum må man overgive sig til den medrivende performance, når Chadi Abdul-Karim og Nikolaj Rosengreen indtager scenen med historien omkring det komplicerede forhold mellem Mini, Deep, Shine og Ice, der alle kæmper for at finde fodfæste i en verden, der kun modarbejder dem.”

Ordet, Aarhus Teater

Ordet er en stilistisk perle, hvor det dvælende blik får lov til at granske hver bevægelse og skrøbelighed ved menneskets liv. …

Nyopsætningens fokus på menneskets skrøbelighed – i livet, kærligheden og sat op mod naturens kræfter – står derfor som følelsesmæssige vågeblus i en forestilling, der minder om hver vores tid på jorden i et fastholdt øjeblik.”

Teaterkoncert C.V. Jørgensen, Aarhus Teater og Aveny-T

(set på Aarhus Teater)

Teaterkoncert C.V. Jørgensen byder ikke på plot eller et karaktergalleri, men udforsker koncertformatet med teatralske input. Igennem forestillingen er det ikke en historie fra A til Z, der følges, men snarere fremhæves C.V. Jørgensens forfatterskab i sine sange på en engagerende og moderne måde, der giver udvalget af sange nyt blod.”

En fortælling om blindhed, Aarhus Teater, Sort/Hvid og Teater Momentum

(set på Aarhus Teater)

En fortælling om blindhed er interesseret i at rette et blændende spotlys mod menneskets mørkeste side i katastrofetilstande: Står man sig selv nærmest? Vil man udnytte andre mennesker, som er mere eller lige så udsatte, som en selv? Findes der moral og etik udenfor samfundets rigide regler og hvordan ville man selv handle i et forfaldent socialt system?

Forestillingen lægger ikke fingre imellem i forhold til sine malende beskrivelser og lydeksperimenter, som resulterer i et hjerte langt oppe i halsen hos langt størstedelen af majoriteten, vover jeg at påstå. Der er en sansende oplevelse placeret på et ækelt sølvfad – for dem der tør.”

“En fortælling om blindhed” af Aarhus Teater, Sort/Hvid og Teater Momentum Foto: Emilia Therese

En plads i solen, Teatret Svalegangen

En plads i solen er et fascinerende indblik i én af de største massemordere, som har betrådt Århus’ gader – fra hans kompromisløse livssyn til hans følelser og betragtninger omkring at tage civiles liv, er forestillingen en påmindelse om at radikalisering langtfra er et overstået kapitel med Anden Verdenskrig og at underkuede mennesker altid vil kunne se en løsning i en overskridelse af deres egen menneskelighed.”

Et Juleeventyr, Aarhus Teater

”Nyopsætningen af Et Juleeventyr på Aarhus Teater sætter alt i alt figurative julelys i øjnene på både voksne og børn med sit fokus på historien omkring hvad der er vigtigt i livet; med en tidløs fortælling om at det aldrig er for sent for forandring og at kunne vise næstekærlighed i svære tider, synes forestillingen at være bestandigt relevant nu i vores usikre samfundsklima – børn kan nyde det storstilede show, mens voksne kan genkende sig selv i de forskellige familiære og kærlighedsrelationer, som har efterladt et varigt indtryk på en.”

“Et juleeventyr” på Aarhus Teater Foto: Emilia Therese

Bjerre Arrest 1945, Teater Jævn

(set i Bjerre Arrest)

”Historien om Bjerre Arrest er især vigtig for en dybere forståelse for, hvad tiden efter befrielsen indebar. Der er især en sætning, som hænger tungere i luften, da forestillingen er slut: ”Snart glemmer man, at nogle levede her”. Og det er sandt. Når bilerne kører forbi ude på Bjerrevej, er det de færreste, der tænker over, hvem der har afsonet i arresten. Det hele bliver bare mere virkeligt af at være til stede i arresten og den stemning, der bliver skabt undervejs. Det er en yderst relevant og vigtig historie for mange.”

The Bodyguard – The Musical, Langkjær Entertainment og Live Nation

(set i Musikteatret Vejle)

”Der er ingen tvivl om, at der er mulighed for fest og farver og et glædeligt gensyn med ”The Bodyguard”, hvis man har eller skal have billetter til The Bodyguard – The Musical.”

Mod til at dræbe, Teatret Møllen

”Hvad er det egentligt, der kan få et menneske til at slå et andet menneske ihjel? Det er jo fuldkommen utilgiveligt, men kan man have en god nok undskyldning til at gøre det? Erik kunne i hvert fald ikke holde sig tilbage længere, hvilket var enden på hans fars liv. Der er en stor chance for, at når man går fra Teatret Møllen efter denne forestilling, går man derfra, og tænker over, hvad der udløste Eriks vrede. Er det i virkeligheden okay, at han dræbte sin far, eller er det fuldkommen utilgiveligt? Det er op til den enkelte.”

“Mod til at dræbe” på Teatret Møllen Foto: Søren Hasselgaard Skaaning

Helligtrekongersaften, Odense Teater

”Instruktør Jens August Wille er gået ind til opgaven med et ganske klart mål, om at opdatere stykket men bibeholde essensen. Lige netop det sidste gør måske, at forestillingen kan forekomme i bølgeskvulp af morsomme finesser og tilsvarende bølgeskvulp af dragende momenter. For nogen vil det virke meget plat, for andre meget morsomt. Det er dog på det nærmeste umuligt ikke at give sig hen til Bisse, når han fylder scenen med sin karisma og halvprovokerende persona. Det er sange der har så meget sjæl, at de helst skal opleves lige foran din egen næsetip.”

George Dandin, Teatret Slotsgården

(set i Slotsgården ved Odense Slot)

”I det hele taget emmer forestillingen afspilleglæde. Skuespillerne får virkelig mulighed for at vise, hvad de kan, med de overdrevne og karikerede figurer. Hver og en leverer varen og har latterfremkaldende scener. Men især Kasper Dalsgaard, der spiller George Dandin, er helt eminent. Hans levering af replikker, den fysiske komik, hans måde at inddrage publikum på samt hans portrættering af George som både sympatisk og patetisk, er kernen i historien, og grunden til at man er engageret fra start til slut.

Grundlæggende er George Dandin i Teatret Slotsgårdens version, en anderledes og sjov oplevelse, der bryder med den traditionelle måde at spille en klassisk forestilling på. Det er morsomt, absurd og yderst underholdende.”

Revylution – en anarkistisk revy, Revylution, Odense Sommerrevy

(set på Anarkist Beer and Food Lab)

”Lars Arvad og co. har altså i den grad fået skabt en fantastisk revyforestilling, der uden snyd kan kalde sig for årets skrappeste og sjoveste revy. Og hvis man lægger en gennemmusikalsk kapelmester, et dejligt måltid inden revyen samt en sjov øl-smagning oveni, så kan aftenen da vist ikke blive meget bedre! Så SKYND jer til Odense!”   

“REVYLUTION – en anarkistisk revy” af Revylution, Odense Sommerrevy Foto: Revylution

Blue Jasmin, Odense Teater

”I det hele taget er det forfriskende at se en ny forestilling med to så interessante og komplicerede kvindelige karakterer i hovedrollerne. Hverken Jasmine eller Ginger er perfekte, men virkelige mennesker med gode og dårlige sider, og hver deres udfordringer i livet.

Blue Jasmine på Odense Teater er kort og godt en solid og underholdende oplevelse med skuespilpræstationer fra den øverste skuffe.”

Sundets stilhed, BaggaardTeatret

(auditiv teater)

”I flere omgange deltager man aktivt i at gøre fortællingen til sin egen. Ved at sanse, gøre ting og (selv)reflektere. I den smukke sløjfe der blev bundet mellem fortid og fremtid gik jeg ind på kirkegården og betragtede min farbrors gravsted. Første klasses udsigt til de blå bølger, tænkte jeg.

Trods lidt tekniske problemer undervejs blev jeg dog ikke hylet ud af den. Visse steder var jeg også nødt til at stoppe op, for at gå enten lidt frem eller tilbage så det passede med lydsporet. En naturlig foranstaltning, når man går i sit eget tempo, må man sige. Nysgerrigheden blev dog ikke mindre alle seks kilometrer igennem. Som skridtene blev tungere, afspejlede mit sind sig hele tiden i mine fødder og omvendt. Alle skulle prøve det. Det er bedre end mindfulness.”

De fedtede fætre på Kærgården, Holbæk Teater

(set i Museumsgården ved Holbæk Museum)

” Selvom det nogen gange næsten bliver for fjollet, må man overgive sig til forestillingens gakkede løjer, som passer perfekt til en varm og ikke alt for tung sommerforestilling. Afsted til Holbæk! Og så kan man jo overveje at have en citronfromage på køl til dessert, når man kommer hjem…”

Ud med Knud, Holbæk Teater og Teatret Fair Play

(set på Holbæk Teater)

Ud med Knud er derfor en på alle måder velkomponeret forestilling, som tør tage sværdslag med det vanskelige emne ”kræft”. Vi sidder og ønsker sammen med William, at Knud vil forsvinde. Emnet behandles med respekt for og i rette øjenhøjde med sit primære publikum, børn og unge, men også voksne kan få noget med hjem fra forestillingen.”

“Ud med Knud” af Holbæk Teater og Teateret Fair Play Foto: Mie Neel

Annas verden, Teatergrad og Det Flydende Teater

(set på Sophienholm)

”… Det Flydende Teater [har] formået at lave et både informerende samt rørende portræt af en vigtig person i dansk kulturhistorie, og uanset om du kender Anna Ancher på forhånd eller ej, eller måske blot har hørt om Skagensmalerne men ikke rigtig ved mere end det, er dette en historie, som jeg vil vove at påstå kan røre mange mennesker; både dem der søger indre lykke hvad angår kunst, kærlighed, børn og erhverv, og til dem der reelt er interesseret i kvinden, der dyrkede farverne og lyset.”

An Education, Republique

”Alt i alt er stykket en stærk præstation af blot tre medvirkende der virkelig formår at fylde scenen ud. Og ikke mindst en på samme tid vedkommende og gådefuld hovedrolleindehaver, Nanna Finding Koppel, der har mange talenter i sin magt. Ikke mindst evnen til, at den første banan i stykket får os til at bruse over af grin, og den sidste banan får det til at vende sig i os.”

Bonnie & Clyde, Betty Nansen Teatret

”Forestillingen Bonnie & Clyde er et genialt eksempel på forcen i at afprøve nye veje. Det er en dansefortælling med nerve og sjæl, der både rammer og imponerer. Og mens lidenskaben pulserer og enden nærmer sig, sidder man helt stille og mindes, at intet er for evigt, og at vi alle på den ene eller anden måde betaler for vores synder. Forestillingen er enestående, et frisk pust, og kan anbefales til alle, der elsker dans, og som har mod på at følge det unge par, når livet betyder noget, og døden venter om hjørnet.”

“Bonnie & Clyde” på Betty Nansen Teatret Foto: Catrine Zorn

Nattergalen, Dansk Danseteater

(set på Det Kongelige Teater)

Nattergalen er for alle, der har en interesse for dans, og som er klar til at lade sig svæve væk i fortolkningerne af de kendte historier. En stor del af forestillingen kræver, at man fortolker, det man ser, men har man mod på at udforske nyt reper-toire, får man smuk forestilling med to forskelligartede værker, der hver har deres force, danset af et veldansende kompagni. Det er alt i alt kunst, der vil noget.”

Rædsel, AHA Produktion og Teater Grob

(set på Teater Grob)

”Angsten er en hård tematik at tage op i en forestilling, der ikke varer mere end fem kvarter, men jeg gik alligevel fra teatret, med en stærk følelse af at have lært noget. Jeg må indrømme, at jeg også selv har været træt af den lange polemik om inflationen i psykisk lidende unge, og det lyder måske hårdt, men min umiddelbare reaktion, da jeg hørte om forestillingen, var ”here we go again…”. Heldigvis blev mine fordomme mod en intetsigende, ”hvor er det synd for mig og hvor har jeg det hårdt”-forestilling stærkt modsat – og det trængte jeg til! Humoren, der sad lige i skabet, og den moderne, poetiske tekst hev debatten hen på et uudforsket niveau, som jeg synes klædte den rigtig godt.”

Queens, Teatergrad og danskdansk

QUEENS tager emner op, som ikke mange tør tage op. Så selv om det kan være svært at følge med, kan man få meget ud af denne forestilling, om man er hvid mand eller sort kvinde. Forhåbentligt har QUEENS startet noget, som vi kommer til at se meget mere til.”

De hovedløse, Mungo Park

(set på Republique)

” Skarpt, tempofyldt, grundigt, følsomt, humoristisk, vedkommende – det er Mungo Parks De hovedløse! Forestillingen giver plads til sjældne stemmer og reducerer ikke opstanden til en kamp mellem de magtfulde og de magtløse. Forestillingen gør en anonym masse, De Gule Veste, til karakterer med individuelle motivationer, og det er det, der gør forestillingen så stærk.”

Tatovering, Mungo Park

”… Der skal være plads til os alle sammen – også i kunsten.

Tatovering er en vigtig forestilling, med fremragende skuespilpræstationer og smuk tekst, som taler ind i vigtige og altid aktuelle debatter og temaer som diversitet, ungdom, sorg og kærlighed.”

“Tatovering” på Mungo Park Foto: Catrine Zorn

Kirsebærhaven, Nørrebro Teater

” Anton Tjekhovs komedie Kirsebærhaven handler på mange måder om at turde. Hvad end det er at turde handle økonomisk, at turde handle på kærligheden, eller at turde bryde med det velkendte og tage ansvar for egen skæbne. Det er i høj grad op til tilskueren selv at bestemme, hvad man vil tage med fra forestillingen – hvis man altså kan beslutte sig selvfølgelig.

Man kan som tilskuer nøjes med at lade sig underholde af det fremragende skuespil og de komiske elementer, men forestillingen rummer også en anden dybde og et kærligt blik for menneskelige skæbner, og netop den sammensætning gør Kirsebærhaven både yderst aktuel, universel og skarp under det underholdende lag.”

Det store stilehæfte, Husets Teater

”Der er noget på spil, når man holder af en bog og skal se den opført som film eller teater. Agota Kristofs roman gjorde et helt særligt indtryk på mig, og derfor var det også med mere spændthed i kroppen end sædvanligt, at jeg satte mig til rette i publikumssædet i går aftes. Det skulle vise sig at være unødvendigt. Den fantastiske fortælling har Albinus og det kunstneriske hold taget i nænsomme hænder, og ud af det er der kommet en gennemfin og vigtig teaterforestilling, som jeg hermed anbefaler på mit allervarmeste. Og det er bestemt ingen forudsætning, at man kender til romanen på forhånd!”

“Det store stilehæfte” på Husets Teater Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

Den skaldede frisør, One and Only Musical Teater

(set i Falkoner Salen)

”Jeg kan kun sende mine varmeste anbefalinger af denne forestilling. Man går derfra høj på kærlighed og med et smil på læben. Den er varm, sjov og går lige i hjertet. Jeg kan ikke få nok af den, og jeg ville gladelig se den igen og spille musikken på replay.”

I al slags vejr, Café Liva

”Så alt i alt har Café Liva skabt en musikalsk og kvalitetsfyldt forestilling i deres fantastisk intime rammer, hvor både latter og tanker bliver sat i gang. En skøn hyldest til en af Danmarks største digtere, som man, efter at have set denne her forestilling, slet ikke kan være i tvivl om er velfortjent. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har set en musikalsk hyldest-forestilling, der har fungeret så godt! Så I al slags vejr er på alle måder værd at bruge både en aften og penge på.”

Hvis livet var en sang, Café Liva

”Umiddelbart skulle man tro, at cabaretens målgruppe er dem, der kan synge med på gamle revysange og kan huske Lane Linds unge dage på de skrå brædder. Men jeg er overbevist om, at målgruppe er og bør være unge mennesker – der skal lære sig selv og livet at kende, og som selv skal beslutte, hvilken sang livet er.”

Karantæne, Det Kongelige Teater

(set online)

Karantæne er et lille stykke danmarkshistorie. Følsomt og forstående sætter den et kærligt blik på det at være menneske i krisetider. Med formidabel timing formår Karantæne at skildre Corona-krisen som en fælles proces, og den er derved med til at skabe forståelse for forskelligheder og en oplevelse af en fælles dansk virkelighed. Sit digitale format til trods, er forestillingen derved et godt eksempel på teatrets evne til at binde os sammen om fælles oplevelser. Karantæne kunne derfor ikke være mere relevant, relaterbar og i den grad anbefalelsesværdig.”

Scavenius, Bådteatret

”Spørgsmålet er så, om forestillingen var for kort, eller om der simpelthen bliver gabt over for meget. Ligegyldig hvad, så måtte jeg flere gange opgive at forstå led og elementer i historien. Men faktisk gjorde det ikke mig så meget – for der er så meget andet interessant og tankevækkende i forestillingen Scavenius. Det kan være en god idé at læse op på Danmarks rolle i krigen og på Scavenius. Men hvis man ligesom mig ikke altid behøver at forstå alting, så er der rig mulighed for at nyde forestillingen og dens gode balance og store spørgsmål – er det altid godt at være neutral?”

“Samba” af Uppercut Danseteater Foto: Bahadir Badi Berber Photography

SAMBA (PLEJER ER DØD), Uppercut Danseteater

(set på Dansekapellet)

”Der skal lyde et stort bravo til alle medvirkende på SAMBA. De satte sig selv en svær opgave, der nemt kunne være endt galt. Her er det dog genialt. Forestillingen er veludført, konceptet gennemført, og Uppercut Danseteater gør det, de er allerbedst til. SAMBA er en modig forestilling, der stiller de rette spørgsmål og efterlader én betaget, eftertænksom og rimelig blown away. Det er ikke en af de forestillinger, man sådan lige glemmer. Og tak for det i en tid, hvor kunsten har svære vilkår, og hvor vi alle trænger til at få vendt vores hverdag lidt på hovedet.”

Hamlet, Det Kongelige Teater

”Det Kongelige Teaters forestilling Hamlet, Prins af Danmark med Morten Kirkskovs bearbejdelser og iscenesættelse er en overraskende og spændende version af en klassiker. Fortællingen om Hamlet og skildringen af hans kvaler står tydeligt frem som fortælling, og vil måske særligt tiltale nybegyndere i Shakespeares univers. Den klassiske Hamlet-fan vil muligvis ærgres over, at nogle af de klassiske elementer er udeladt eller kraftigt bearbejdet, men holder man af godt skuespil og storslåede fortællinger, har man i Hamlet, Prins af Danmark en suveræn mulighed for at lade sig imponere og lære Hamlet at kende på ny.”

Mio, min Mio!, Teatret Zeppelin

”De fire skuespillere har altså sammen med instruktør Amanda Linnea Ginman formået at skabe en fin, lille familieforestilling, der hverken bliver for voldsom eller for lang for børnene, men som samtidig også – stadig! – vil sige både dem og os ældre noget. Så hvis du har børn eller blot har en barnlig sjæl, så vil en tur til Vesterbro helt sikkert ikke være spildt.”

NUL, Teater Sort/Hvid, Teater Momentum og The Other Eye of the Tiger (TOETT)

(set på Teater Sort/Hvid)

”Jeg kunne blive ved med at skamrose forestillingen, TOETT og Morten. Men det ville sikkert blive mere kringlet, og i virkeligheden synes jeg bare, at man skal skynde sig ind og se forestillingen.”

Oliver!, Det Ny Teater

”Samlet er Det Ny Teaters opsætning af Oliver! derfor en pragtopsætning, hvor både tematikker og den smukke musik, historie, dans og skuespil går op i en højere enhed. Så der er absolut ingen grund til at blive derhjemme! Så vores råd må lyde kort og kontant, kom afsted!”

Alle gode ting, Nørrebro Teater og Odense Teater

(set på Nørrebro Teater)

”Det er med den helt rette timing, at Frank Thiel leder sit publikum igennem historiens op- og nedture. Der peges ikke fingre, og der søges ikke efter at placere skyld eller udpeges ofre. Derimod handler Alle gode ting at lade publikum mødes om et svært emne og skabe forståelse frem for fordømmelse.”

“Alle gode ting” på Nørrebro Teater Foto: Büro Jantzen

Lille Eyolf, Husets Teater

”Lille Eyolf halter i stykkets begyndelse ind på scenen, klædt ud som soldat i en blå uniform med guldknapper, bælte og skulderpuder. Fra første scene bliver vi klar over, at der er noget som ikke stemmer, nogle dirrende forventninger, som aldrig vil kunne blive indfriet. Af samme grund får Eyolf og ”det menneskelige ansvar”, som Frederik skriver en bog om, ikke lov til at udfolde sig som mere end blot en idé. Det er denne sorg over egen blindhed, samt det kaos, der følger, når man mister, som illustreres smukt og med sitrende rædsel i Liv Helms iscenesættelse. Og det gøres ganske fokuseret og klart trods stykkets varighed på under halvanden time.”

Spejlmanden, Mungo Park

”Vi går fra teatersalen blæst bagover af indtryk. Men hvad er det egentlig, som vi har set? Er det hele konstrueret, eller er det virkeligt? Mungo Park og Viktor Tjernelds Spejlmanden er dramatisk, fremragende og tankevækkende samfundsteater, hvor hvert lag giver os nye forestillinger. Det er et dygtigt og interessant portræt af den medieverden, som vi lever i. Spørgsmålet er nu mest, om vi tør stole på medierne efter at have set forestillingen.”

Faust, Republique

”Forventningerne til Teater Republiques stjernebesatte Faust bliver i den grad indfriet af imponerende skuespilpræstationer, vældig humor og skærende alvor. Jeg vil i den grad give forestillingen mine varmeste anbefalinger grundet de bundsolide og uovertrufne skuespilpræstationer, der fængsler mig fra start til slut. Faust kan opleves på Teater Republique – jeg skal i hvert fald se den én gang til – så eminent skuespil fortjener at blive set en ekstra gang!”

“Jeg er Silas” af HiLS DiN MOR og Folketeatret Foto: Gudmund Thai

Jeg er Silas, HiLS DiN MOR og Folketeatret

(set på Folketeatret)

”HiLS DiN MOR har tidligere – og i den grad – imponeret mig med deres tagen-kærlig-hånd-om emner som køn, seksualitet og identitet, som vi, små som store, kan have svært ved at snakke om. Med Jeg er Silas gør de ingen undtagelse. Forestillingen og holdet bag imponerer endnu engang og vækker både latter og tårer, men vigtigst af alt – forståelse og stof til eftertanke.”

Lageret Huset Marie, Aveny-T

”Alt i alt er det en enormt anbefalelsesværdig forestilling, især for unge. Forestillingen formår flot at vise et højaktuelt billede af samtidens ungdom, men samtidig hæver den sig over sig selv, og tør være et vigtigt samfundskritisk indspark. Det er en pragtpræsentation af Lasse Steen Jensen, og en flot start for Aveny-T’s nye scene House of T, der især vil fokusere på de unge og vækstlaget.”

“Lageret Huset Marie” på Aveny-T Foto: Jacob Sprogøe

Late Night Show, Posthus Teatret

Late Night Show er et fantastisk arrangement at tage til, hvis du har fem kvarter, hvor du har brug for at blive underholdt af diverse ordspil, satiriske musikalsk underholdning eller opslugende historieformidling med Caspar Phillipson som vært.”

“Lolita for altid” af How to Kill a Dog og Østerbro Teater Foto: Sara Galbiati

Lolita for altid, How to Kill a Dog og Østerbro Teater

(set på Revolver på Republique)

”… Lolita for altid fungerer, fordi den netop ikke er forudsigelig, men at den spiller på forvrængningen, lader absurditeterne, det skingrende sindssyge skinne og blænde, som en skarp, hvid sol.”

Mens vi venter på Godot, Teatret ved Sorte Hest

”Du har set mig, ikke?”, sådan spørger Didi febrilsk ved tusmørke, når den unge fårehyrde – eller var det broren, gedehyrden? – dukker op og fortæller, at Monsieur Godot igen er blevet forhindret, men kommer i morgen. Olga Matthiesen som spiller de to unge hyrder, har en rørende uskyld og ærlighed over sig. Et blik, jeg sent glemmer. Ligesom resten af forestillingen.

Det er netop det menneskelige, der ikke kan indfanges i ord, som det absurde så fint rummer i sine mange spørgsmål. Som sand glider alt ud mellem fingrene, intet hænger fast, intet møde, intet sted. Ensomheden er total og totalt menneskelig.”

“Mens vi venter på Godot” på Teatret ved Sorte Hest Foto: Robin Skjoldborg

Forvandlingen, Bådteatret

”Kafkas Forvandlingen er på én gang så konkret og så åben for fortolkning, og det er vel denne cocktail, der har givet den sin klassikerstatus og tilsyneladende evige aktualitet. Instruktør Rolf Heim har i det store hele ladet fortællingen være, som den er – den er ikke forsøgt analyseret eller aktualiseret – og den beslutning er jeg personligt tilhænger af. Dermed gives fortællingen den plads, som den tåler og fortjener, og beskueren ligeså.

Hvad enten du kender Forvandlingen ud og ind eller slet ikke, så er der god grund til at trodse novembers mørke. Med dukker så levende og betagende, at de i sig selv er en kold cykeltur værd, behandler Bådteatret endnu engang en af litteraturhistoriens helt store kanoner – og det på smuk, sanselig og meget vellykket vis.”

Intet, Det Kongelige Teater

”Alting er intet, og intet er intet. Men denne operaversion af Intet er bestemt noget. David Bruces musik og fine sangpræstationer fra både solister og det store kor går her op i en større enhed i Martin Lyngbos iscenesættelse, så man går ud fra salens mørke med tanker om, hvordan mennesket egentlig er, hvordan vi reagerer, og ikke mindst, hvad der betyder noget for os.”

“Intet” på Det Kongelige Teater Foto: Miklos Szabo

Robin Hood, Folketeatret

”Folketeatrets Robin Hood er fantastisk familieteater, som vil begejstre både store og små. Der er en tilpas mængde lag, så tilskueren alt efter alder og udvikling kan få forskellige, dybere pointer med hjem – sammen med en god portion humor leveret af et veloplagt skuespillerhold. Fang forestillingen i Nørregade eller ude i landet på dens turné!”

My Deer Hunter, Fix&Foxy og Betty Nansen Teatret

(set på Betty Nansen Teatret, Edison)

My Deer Hunter er et hamrende barsk socialrealistisk doku-drama. Det er på én og samme tid de mest skræmmende, men også fine fortællinger om nogle af skæbnerne, der ender ud som krigsveteraner. Forestillingen sætter fokus på, hvad det egentlig er, vi sender vores soldater ud til – og ikke mindst, hvordan vi hjælper dem, når de kommer hjem igen. Det er en tankevækkende og sober fremstilling, hvor de fire veteraner ikke gøres til ofre. De fortæller derimod en nødvendig historie for os, så vi forhåbentligt kan få øjnene op for, hvad krigen gør ved dem. Det er ikke bare et erhverv, som så mange andre. Det burde – også – være obligatorisk for vores kære politikere, der sender folk i krig, at se forestillingen!”

“My Deer Hunter” af Fix&Foxy og Betty Nansen Teatret Foto: Søren Meisner

Nogen er ude at drikke øl, Aveny-T

Nogen er ude at drikke øl rammer følelsen af ensomhed, og frygten for at gå glip af noget lige i øjet. Selvom der ikke er nogen, der er ude at drikke øl for øjeblikket – pga. en vis sygdom, der agerer lyseslukker – så gør det måske kun stykket endnu mere relevant. I disse tider er der nok endnu flere unge, der går derhjemme og er ensomme, imens man går glip af potentielt hyggelige aftener med vennerne. Så kan det forhåbentlig være en trøst, at man i stedet kan gå i teatret og føle sig lidt set og underholdt samt spejle sig forløsende i den groteske karikering af FOMO.”

Den utrolige historie om den kæmpestore pære, Det Kongelige Teater

”Forestillingen indeholder en dejlig diversitet, det er både i måden de er klædt ud på i alle tykkelser, størrelser og former. Det er dejligt, at der er mænd klædt ud i kvindetøj og kvinder klædt ud som kaptajn og sørøver. Den utrolige historie om den kæmpestore pære fortæller en historie om en by, hvor der skal være plads til alle, også de pærer der ikke er helt almindelige, men derimod KÆMPEstore.”

“Den utrolige historie om den kæmpestore pære” på Det Kongelige Teater Foto: Emilia Therese

Harmoniens Revyperler, Harmoniens Revyperler

(set på Restaurant Harmonien)

”Aftenens bedste nummer er til gengæld Anne Karin Boberg i ”Den sidste turist i Europa.” Teksten er opdateret til tidens Corona-krise, og den giver os troen på, at der faktisk er et liv, et Europa, på den anden side. Dengang, nu og fremtiden – vi skal nok klare os igennem det hele, så Europa nok skal komme ud samlet på den anden side.

Alt i alt får vi en fin lille revy med generelt fine præstationer og ikke mindst gode, velvalgte nedslag i revyperlerne, som om nødvendigt er tilpasset tiderne, som vi lever i. Man går opløftet og glad fra salen.”

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *