Teaterblik: Det Kongelige Operakor på Gamle Scene

Teaterblik: Det Kongelige Operakor på Gamle Scene

Af Kristina McClelland Jacobsen

En kold efterårsdag havde Det Kongelige Operakor hovedrollen på Gammel Scene. Da man trådte ind i den flotte varme sal, kunne man netop opleve dem som et selvstændigt ensemble ved korkoncerten Det Kongelige Operakor på Gamle Scene. Der var en stemning af at være til galla, da de kvindelige sangere trådte ind på scenen i lange sorte kjoler og de mandlige sangere i kjolesæt.

Koncerten rummede alt fra Tjajkovskij til Rossini og viste korets enorme spændvidde af repertoire. Første del af koncerten lagde ud med Morgensang fra Elverskud af Niels W. Gade. Man kunne allerede fra start mærke kemien mellem dirigenten Karine Locatelli og Det Kongelige Operakor. Dette udtrykte Locatelli efterfølgende selv, da hun bød velkommen og beskrev, hvordan hun havde lært at elske og forstå den danske sangperle fra koret. Derudover fortalte hun også om en kulturudveksling mellem hende og koret, da de sang den franske ”Faurés Qantique de Jean Racine”. Hun tilføjede kækt, at franskmænd elsker den, fordi den er nem at synge.

I løbet af koncerten hørte man både kvinderne synge uden mændene og omvendt. Mændene fik lov til at stråle, da de sang ”Schuberts Der Gondelfahrer”.

Efter pausen blev festen sat i gang. Her kunne man mærke koret på en helt anden måde, og alle sangerne lyste op. Især ved Rossinis festlige ”Toast pour le nouvel an!” dansede og optrådte koret på fantastisk vis, hvilket også fik publikum til at smile og grine.

Mod slutningen bød koncerten på operaperler, som det fint blev præsenteret af en af sangerne. Koret var i deres es, da de sang ”Coro di mattadori spagnuoli” fra Verdis ”La Traviata”. Her fik de i høj grad vist, hvad de kunne. Slutteligt inviterede Locatelli, på charmerende vis, publikum til at danse og synge med på ”Bizets Les voici”! fra ”Carmen”. Selv efter koncerten blev folk ved med at nynne.

Koret havde forskellige opstillinger i løbet af koncerten, hvilket gav et frisk pust til stykkerne. Da koret stod i blandet opstilling, fik de en skøn klang, som blev mere samlet. Generelt var kemien mellem dirigenten og koret god, og man kunne mærke hvor meget de nød at arbejde sammen. Så meget at i anden del af koncerten klappede Locatelli af glæde efter stykkerne.

Hele koncerten blev akkompagneret af den dygtige pianist, Ian Ryan. Han fulgte korets behov nøje med tæt kontakt til dirigenten. Hans sans for detaljer og frasering kom især til udtryk i koncertens anden del. 

Det blev desværre kun til en enkelt koncert i denne omgang, men jeg kan varmt anbefale at holde øje med, hvornår Operakoret har andre koncerter.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 19. november 2023

Set den 19. november 2023

Foto: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20232024/koncert/det-kongelige-operakor-pa-gamle-scene

Medvirkende: Det Kongelige Operakor

Dirigent: Karine Locatelli

Pianist: Ian Ryan

Varighed: Ca. 1 time og 35 minutter inkl. en pause 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *