Anmeldelse: 46+1, Aalborg Teater

Anmeldelse: 46+1, Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen

Borgerscenen (Mindste Scene) på Aalborg Teater indtages for tiden af en lille flok på 8 med hver ét ekstra kromosom. Mennesker fødes normalt med 46 kromosomer, men en gang i sjældenheden fødes et barn med ét ekstra kromosom – mennesker med Downs Syndrom, bliver de kaldt, og de holder en stærkt bevægende og meget livsbekræftende fest på scenen, som du er inviteret med til.

Billede 1 - 46+1 [1600x1200]Publikum, som er repræsenteret over en bred aldersgruppe, sidder spredt rundt omkring scenen, og instruktøren, Martin Ringsmose, der også ses på scenen, byder velkommen og fortæller kort om, hvad vi kan forvente og ikke forvente, mens han gør klar til, at forestillingen kan begynde.

Ind kommer Christian, Hanne, Janne, Jill, Jonas, Lotte, Peter og Sune og sætter sig i en stol for enden. Der bliver mørkt i salen, og en projekter, der lyser ned mod scenen, indleder til start.

Billede 2 - 46+1 [1600x1200]

Stykkets omdrejningspunkt er livet med Downs Syndrom og består af små scener, der veksler mellem æstetisk teater og virkelighed. Vi introduceres både for fakta om ”sygdommen” og kommer særligt tæt på. Bl.a. laver Hanne en scene, hvor hun læser op af sin dagbog og siger: ”Jeg er glad for at være mig”. Det er super sejt, og det er et tydeligt bevis på, at man kan, hvad man vil – på trods af forhindringer. Det er derfor også tydeligt at se, at selvom stykket er instrueret, så er de dem selv hele vejen igennem.

De har alle hver især et stort talent. De er mennesker med samme ønsker, drømme og behov som alle andre. Martin Ringsmose har bestemt også lagt et meget godt stykke arbejde i projektet – det er ikke enhver, der ville kunne tage opgaven til sig så flot, men han er den helt rette. Han formår at få hver og en til at stråle, fordi han netop selv har et stort talent som skuespiller, hvilket smitter af på hans arbejde som instruktør og på dem, som han arbejder med – spillerne stoler på ham, og han får dem til at trives. Det er tydeligt at se, hvor meget iver, glæde og kærlighed, der stråler ud af hele holdet, når de fortæller historien om et anderledes liv, der bare får lov. Det er helt unikt.

Billede 3 - 46+1 [1600x1200]

Jeg har både set og spillet en masse teater, men jeg har meget sjældent oplevet noget så rent. Spillerne er sig selv, og de spiller med så stor en ægthed, der kommer direkte fra hjertet. Dertil er forestillingen også meget underholdende, og der er lagt op til en masse latter, selvom forestillingen i bund og grund stiller spørgsmålstegn ved vores rummelighed. Igennem hele forestillingen griner vi sammen med dem, hvilket sætter alvorligheden i et bedre perspektiv, fordi publikum får et godt indblik i, hvordan deres verden er og ser ud – og den ligger ikke fjernt fra andres.

Som Hans Henriksen, teaterdirektøren, sluttede af med at sige, er det absolut den bedste forestilling, der har spillet på Aalborg Teater. Den kan og har noget mere end ”bare” teater, og det er dybt inspirerende og meget rørende.

Det er teater med noget på hjertet, som blandt andet skaber oplæg til en debat om, hvorfor vi allerhelst vil fravælge dem med det ekstra kromosom. Det er et stort dilemma, der prikker til os og evnen til at skabe plads til alle, som vi jo så gerne vil. Det er alt i alt en meget flot opsætning.

Billede 4 - 46+1 [1600x1200]

Forestillingen har op til premieren i lang tid været udsolgt, hvilket er meget atypisk for et stykke, der ikke er blevet vist før – det er helt utroligt. Heldigvis er der lagt op til ekstraforestillinger, så se af og få fat i en billet, inden det er for sent!

Aalborg Teater, Borgerscenen (Mindste Scene), Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 6. maj-10. juni og igen 3.-10. august 2017

Set den 6. maj 2017