Anmeldelse, Status, Husets Teater

Husets Teater STATUS

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Erlend Loes roman ’Status’ er kommet ind i den dramatiske maskine, og ud er hoppet en forestilling, som både er hylende morsom og en skarp kommentar til vores udslettende marketingskultur.

Nina Faber er lyriker, den nye digtsamling er hendes hjertebarn, og Cato Vold er hendes redaktør. Nina Faber lægger sit hjertebarn i Cato Volds hænder i håbet om, at han kan give den en sikker fødsel ind i den brutale konsumverden.

Kritikerne er enig; Nina Fabers digtsamling er et stort hul i jorden ned til helvede. Det vil Nina fandeme ikke finde sig i, og én efter én skubber Nina de sagesløse idioter ud over kanten og ned i døden.

Husets Teater STATUS

At være salgbar, eller ikke at være salgbar, det er spørgsmålet. Det nådesløse marked har stemplet Nina ”ikke salgbar”, og kan hun så overhovedet eksistere?

Længslen efter anerkendelse bliver til en besættelse, og en selvudslettende rejse mod døden. Til slut ser en ung kvindelig fan Nina ind i øjnene og fortæller hende, hvordan hendes lyrik har gjort en kæmpe forskel for mange mennesker – men der er det for sent.

Erlend Loes naivistiske skrivestil og humoristiske karakterer skinner igennem i teateropsætningen. De krøllede og sære personer på scenen er skrubskøre, men enormt elskelige og relaterbare. Jeg mener, hvem har ikke haft lyst til at slå sine kritikere ihjel… bare en lille smule?

Husets Teater STATUS

Scenografien består af en række firkantede, skrånede plader, der svæver i luften og understøtter på fineste vis det ligeledes skæve tekstunivers.

På samme måde giver lyd og lys teksten plads til at udfolde sig, og det hele bevirker, at man som publikum nemt suges helt ind i den ellers ret bizarre verden.

Både Tammi Øst og Morten Burian gør det fænomenalt på scenen. Tammi Øst formår at skabe en grund solid, utroligt morsom og elskelig karakter, og Morten Burian jonglerer sikkert imellem resten af historiens roller – alle med deres særpræg og detaljer.

Husets Teater STATUS

Jeg forsvandt simpelthen helt ind i dette skønne univers af mærkelige karakterer og sjove kommentarer, og jeg havde ikke lyst til det skulle slutte!

’Status’ er en kommentar til marketingskulturen. Kan kunst gøres op i salgstal? Kan mennesker gøres op i tal? Hvordan påvirker det os, at leve med en konstant angst for ikke at slå til, når vores identitet ligger i, hvad vi gør, og ikke hvem vi er?

Holdet bag ’Status’ har skabt en forestilling, som er ekstraordinær sjov og underholdende, men som også giver stof til eftertanke og refleksion. En fornem forestilling, som klart kan anbefales herfra.

 

Husets Teater, Halmtorvet 9, 1700 København V

Spilleperiode: 22. april-20. maj 2017

Set den: 22. april 2017

Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.husetsteater.dk/forestillinger/status/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

AK-OT-freepicture.ext

Anmeldelse: Anna Karenina, Odense Teater

Af Mette Herschend   Der er rigtig meget godt at sige om Odense Teaters ...

½

Anmeldelse: Lev Spil Dø, Forscenen, Skuespillerakademiet

Af Rose Himmelstrup Hansen, gæsteanmelder Hvad ville du gøre, hvis du havde 50 år, ...

For enden af kærligheden PR03

Anmeldelse: For enden af kærligheden, Odense Teater

Af Mette Herschend, gæsteanmelder   Nøgent, koldt og ærligt. Vægge, gulv og døre er ...

2016-11-docken-455-copy-1600x1200

Anmeldelse: Nøddeknækkeren, Docken

Af Christian Skovgaard Hansen og Sarah Dickow   Denne forestilling er en repremiere. Vi ...

1

Anmeldelse: Folkeskolereformen, Teater V (gæstespil af Mungo Park Kolding)

Af Christian Skovgaard Hansen ’Folkeskolereformen’ præsenteres på teatrets hjemmeside som ”[e]n humoristisk monolog om ...