Anmeldelse: Alle mulige ting til salg og Revolutionen i kommunen, Aalborg Teater

Forestillingen Alle mulige ting til salg havde premiere i 2018. I år har den fået en opfølger i Revolutionen i kommunen. Begge forestillinger kan lige nu opleves på Aalborg Teater – både hver for sig og som en dobbeltforestilling, hvor man ser begge forestillinger samme dag.

Omdrejningspunktet er kvinden Anita. I Alle mulige ting til salg bor hun i familiehuset, som har kendt bedre dage og er tæt på at ryge på tvangsauktion. Hun er netop blevet fyret fra sit aktiveringsjob, så hun nu igen sidder arbejdsløs i lænestolen i stuen derhjemme. Sønnen Lars bor stadig hjemme, selvom han er over 40, og hans tilværelse er lige så ustabil. Lige for tiden er han vikar om medhjælper på et hjem for mennesker med Downs syndrom. Meget symbolsk er familiens hund Gnags død få måneder tidligere. Pengene er små, og kreditorerne står på spring.

“Alle mulige ting til salg”

Naboen John er klunser, og han bor alene. For at få penge begynder Anita at sætte alle husets ting til salg på Gul&Gratis for at skaffe penge. På den måde møder vi den anderledes Esther, som dog ikke er helt dum. En nat kommer Beate på besøg. Det er ikke ligefrem et hjerteligt forsøg, for Beate er Anitas søster, og de to har ikke set hinanden de sidste 30 år, og de har ikke ligefrem et hjerteligt forhold! Hvordan udarter forholdet sig disse mennesker imellem, og vil det lykkedes Anita at beholde huset?

I Revolutionen i kommunen vender Lars hjem efter et længere ophold ude. Han vender dog ikke alene hjem – han har sønnen Vincent med. Moderen er indlagt på den lukkede, og Vincent er mulat. Anita er nu blevet bedste mor, og John, som hun nu kærester med, er dermed blevet stedbedstefar. Esther er af forskellige årsager rejst til Norge, og Beate er blevet frelst af en menighed.

“Revolutionen i kommunen”

Spørgsmålet er, om Lars kan være en god far, og om huset kan være et godt hjem for et lille barn. Det er kommunen ikke helt enig med familien i, så kommunen sender den unge sagsbehandler Caroline. Hun har nok sine egne problemer, men de får ikke lov at stå i vejen for hendes arbejde. Vil familien få lov at beholde lille Vincent, eller vil kommunen lykkedes med at tvangsfjerne ham? Anita er ikke i tvivl og hun er villig til revolution, hvis det er det, der skal til. Og det er det.

Begge forestillinger er nyskrevet af den lokale dramatiker Henrik Szklany. Begge forestillinger udspiller sig i samfundets nederste lag, hvor der måske ikke altid har været medvind i livet. Det hele fortælles ærligt, men også medmenneskeligt og reelt – og det hele tilsat et strejf af humor. Alt dette får instruktør Martin Nyborg fornemt frem, og vi tror på familien og teksten, som virker både nærværende og overbevisende trods dens mere vilde virkemidler.

De to forestillinger er et troværdigt portræt af et Danmark, som man ikke tit ser. Vi kender det alle, men de fleste vil formentlig ikke vedkende sig det. Selve revolutionen i to’eren er måske ikke helt helstøbt, men det hele samler sig alligevel. Det ændrer dog ikke på, at det er socialrealistisk teater, når det er bedst. Hvad er livet ”dernede”, og hvad er konsekvenserne af dette liv? Og er vi egentlig ikke så forskellige, når alt kommer til alt? Måske ikke – se de to forestillinger og dan din egen mening!

Alle skuespillerne som ét stort hold gør det fantastisk. Marie Knudsen Fogh som Anita er sjældent set bedre. Livet har ikke været alt for god ved Anita, så selvom hun måske er bitter, så er hun både brav, men også kampklar, når livet er for uretfærdigt. Alle portrætterne er formidable, og vi tror på Anita og hepper på hendes kamp. Jacob Moth-Poulsen er hendes søn, og det er rart at se ham i en alvorlig rolle fremfor rollerne som sjov mand, som vi oftest ser ham i. Han er både nænsom, alvorlig og med reelt indhold. Følsomheden og ikke mindst desperationen lyser ud af ham. Det klæder ham.

“Alle mulige ting til salg”

Lars Topp Thomsens portræt af John er strålende. Han leverer et tilpas afdæmpet, men også realistisk portræt som den nordjyske nabo som måske ikke altid har fået det, som han ønskede. Han har fine nuancer, og selvom han nok har en lidt brovtende facon, er han også lun og god nok på bunden. Mange vil kunne genkende portrættet af den klassiske (nord)jyske mand. Camilla Gjelstrup er den fisefornemme søster, som det hurtigt viser sig ikke har noget at have det i. Hun mestrer hele galleriet fra hysteri over nederlaget til viljestyrken. Karla Rosendahl Rasmussen som Esther er både sød og kejtet, når hun med sit nedslåede blik og ”Jow” bare gerne vil have lov at leve i fred, men også med bestemthed, når tingene går hende imod.

I to’eren, Revolutionen i kommunen, møder vi også kommunens sagsbehandler Caroline. Det er ikke altid nemt at komme ind i et sammentømret hold, men Bolette Nørregaard Bang klarer det med både styrke og sårbarhed. Hun har sine egne problemer – men dem tages der ikke hånd om her. Det er jo heller ikke nødvendigt, da hun jo tilhører en anden klasse – eller gør hun…

“Revolutionen i kommunen”

Scenograf Laura Rasmussen har i begge forestillinger fået sammensat en fantastisk og virksom scenografi. Vi er i begge forestillinger i husets hjerte: Stuen. Det er et klassisk hjem med sofaer i (imiteret?!) læder, ulige stole, hjemlig rod og ”husalteret”. Forskellen er blot, at hvor stuen i Alle mulige ting salg er en smule nusset, er den i Revolutionen i kommunen lidt mere poleret. Anita har også fået en ny lænestol! Der er ingen tvivl om, at der er sket noget med Anita og familien. Ligesom livets dilemmaer og problemer kan scenografiens stue pludselig også blive svær at bestige, og ikke alt er helt så nagelfast, som man måske kunne forestille sig.

De to forestillinger kan sagtens ses uafhængig af hinanden, men denne anmelder vil anbefale, at man ser dem i den rette rækkefølge, så man ser Alle mulige ting til salg før Revolutionen i kommunen, så man både får den fortløbende historie, men også så man får det fulde udbytte af historiens og karakterernes udvikling.

Både Alle mulige ting til salg og Revolutionen i kommunen er glimrende socialrealistisk teater om et Danmark, som vi alle får øjnene op for. Henrik Szklanys portrætter er troværdige og nærværende, og et formidabelt skuespillerhold giver det rette liv til dette liv, som måske ikke er helt så trøstesløst alligevel!

Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 28. november, 5. december, 12. december og 19. december 2020 og 26.-30. marts 2021 (dog her på Store Scene)

Alle mulige ting til salg spiller 27. november-21. december 2020