Anmeldelse: Greven af Luxembourg, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)
Af Anne Sophie Parsons
Musikhuset Aarhus blænder op for en operette, der har rigelig mængder identitetsforviklinger og slapstick humor i sin kerne – komponist Franz Lehárs Greven af Luxembourg indtager scenen med Den Jyske Operas kor til komisk effekt, der byder på sange omkring alt fra ægteskabets kvaler til ungdommens virilitet.
Plottet kan vist kun forklares på én måde: Den berømte operasangerinde Angéle kan ikke gifte sig med Fyrst Basil Basilowitsch på grund af sin manglende titel. Løsningen på dette problem? Basilowitsch arrangerer at den fattige Grev René bliver gift med Angéle – begge uvidende omkring hinandens identitet. Da Grev René accepterer at han skal gennemføre en skilsmisse tre måneder efter forlovelsen, vil han blive belønnet med en halv million francs. Skæbnen vil at Grev René og Adéle møder hinanden måneder senere, hvor de falder for hinanden – hertil bliver forviklingen endnu større af Fyrst Basils indblanding og da en tidligere flamme gør sin entré, udarter det sig til forudsigelige komiske konsekvenser, som der fyres op under.
Den danske oversættelse af Jacob Beck er faktisk ét af de mere interessante punkter for den østrigsk opsatte operette i sin rene danske version, da både sprog, enderim og entendre jokes skal leveres på en overbevisende og let måde, hvilket den også formår. Instruktør Philipp Kochheim præsenterer en sikker levering af det lattermilde narrativ, der dog først for alvor liver op i anden akt, med dirigent Christopher Lichtenstein i den musikalske førertrøje.
Scenograf og kostumedesigner Barbara Bloch har leget intentionelt kreativt og overdrevent med påklædning, såsom f.eks. i form af fugle på hovedet, mens lysdesigner Anders Poll supplerer med det store sceneshow i forhold til lyssætning og understøttet sprælsk underholdningsstemning.
Castet består af Den Jyske Operas solister og kor, som står stærkt i deres rene sammensætning: Størst komisk appeal havde dog Fyrst Basil Basilowitch, spillet af Morten Wang, og hans uventede udkårne, Grevinde Stasa Kokozow, spillet af Annette Dahl, der endte med at stjæle scenerne, de var med i. Med det elskende par, Grev René og Adéle, spillet af henholdsvis Joan Ribalta og Birgitte Mosegaard Pedersen, blev sangerne blev suppleret af koret, bestående af Estrid Molt Ipsen, Jens Jagd, Erik Bekker Hansen, Thomas Christian Sigh, Andreas Winther, Birgitte Skarby Riddell, Pernille Stolting-Madsen, Bolette Bruno Hansen, Jens Bové, Carsten Gottholt Hansen, Hanne Hohwü Houmøller, Lars Fentz Krogh, Lina Valantiejute, Eline Denice Risager, Sine Algreen Møller, Jani Kyllönen og Al Dresden Ramos i de mindre – men derfor ikke mindre vigtige – roller i forestillingen.
Operetten Greven af Luxembourg kan beskrives som en kop te, som ikke alle vil kunne lide – men for dem, der kan se humoren i sang- og danseløjer i højt tempo, fungerer formatet i form af sin falden-på-halen komik og også hensigtsmæssigt igennem castets professionelle bredde og synergi. Langtfra at tage sig selv seriøst, er der en befriende tilgang i forestillingen, der både leger med identiteter og opsatte værdier, understreger frihed i livet, fremfor penge som vægtende instans, som vigtigst af alt, samt lader alt ende godt til slut, som kan have sin helt egen tiltrækningskraft, her i mørke tider.
Den Jysk Opera
Musikhuset Aarhus, Store Sal, Thomas Jensens Allé, 8000 Aarhus C
Spilleperiode: 11.-19. marts 2022
På turné rundt i landet i perioden 21. marts-30. april 2022
Set den 11. marts 2022
Fotos: Anders Bach
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://jyske-opera.dk/kalender/greven-af-luxembourg
Medvirkende: Joan Ribalta, Birgitte Mosegaard Pedersen, Estrid Molt Ipsen, Jens Jagd, Morten Wang, Annette Dahl, Erik Bekker Hansen, Thomas Christian Sigh, Andreas Winther, Birgitte Skarby Riddell, Pernille Stolting-Madsen, Bolette Bruno Hansen, Jens Bové, Carsten Gottholt Hansen, Hanne Hohwü Houmøller, Lars Fentz Krogh, Lina Valantiejute, Eline Denice Risager, Sine Algreen Møller, Jani Kyllönen og Al Dresden Ramos samt Aarhus Symfoniorkester (forskellige hold og orkestre)
Musik: Franz Lehár
Libretto: Alfred Willner, Robert Bodanzky og Leo Stein, bearbejdet af Philipp Kochheim og oversat til dansk af Jacob Beck
Instruktør: Philipp Kochheim
Dirigent: Christopher Lichtenstein
Scenograf og kostumedesigner: Barbara Bloch
Lysdesigner: Anders Poll
Indstudering: Christopher Lichtenstein og Peter Pade
Repetitør: Rima Chacaturian
Instruktørassistent: Florence Bas
Varighed: Ca. 2 timer og 20 min. inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod