Anmeldelse: Ronja Røverdatter, Odense Teater

Anmeldelse: Ronja Røverdatter, Odense Teater

Af Naja Matzen

På Odense Teater kan man lige nu opleve en ægte børneklassiker, nemlig Astrid Lindgrens fortælling om Ronja Røverdatter. Historien om Ronja, Birk og røverne har fyldt rigtig meget i min og sikkert også mange andres barndom. Således var det med en nostalgisk glæde, at jeg tog i teatret for at se Odense Teaters nye fortolkning, af den historie, vi alle kender så godt. Og jeg blev heldigvis ikke skuffet.

I forestillingen følger vi børnene Ronja og Birk, der vokser op i to rivaliserende røverbander. Da de mødes i skoven, bliver de venner og udforsker sammen den verden, de lever i, og de lærer at begå sig blandt rumpenisser, grådværge, skovhekse og andre eventyrlige væsner. De beslutter sig for at vende røverlivet ryggen og forsøge at stoppe spliden mellem deres familier. Men det er ikke let.

Historien i Odense Teaters Ronja Røverdatter er altså, som vi kender den. Men iscenesættelsen er ny, og Nikolaj Busk og Thomas Høg har desuden skrevet ni originale sange til forestillingen.

Netop musikken giver et friskt nyt pust til den velkendte historie. Det er godt tænkt at bruge instrumenter såsom mandolin, jødeharpe og fløjter, da det virker autentisk i forhold til historien. Sangene er fine og sjove, men ikke helt så iørefaldende, som man kunne ønske sig i en børneforestilling. Derudover er der et lidt for stort skel mellem sangene i 1. og 2. akt. I 1. akt får vi en række sjove og kække sange omkring det at være røver, mens sangene i 2. akt er mere storstilede og smukke i tråd med den klassiske musicaltradition. Dette giver desværre et lidt rodet helhedsindtryk. Det føles simpelthen som sange fra to forskellige forestillinger, og man kunne ønske sig, at der var blevet valgt en mere klar musikalsk retning.

Frede Guldbrandsen og Peter Friis’ iscenesættelse er dog lige så smuk, bevægende, sjov og magisk, som man kunne håbe på. Scenen, hvor Ronja og Birk udfordrer hinanden ved at springe over helvedesgabet, er flot og eventyrligt lavet. Her nærmest flyver skuespillerne i flere meters højde fra den ene side af scenen til den anden ved hjælp af liner. Scenen, da Skalle-Per dør, og røverne synger en afskedssang med fakler i hænderne, er rørende og ægte, så vi alle føler sorgen over den gamle mands endeligt. Og scenen, hvor Ronjas fod sidder fast i den frosne jord og ender i rumpenissernes hjem, er ustyrligt morsom og fremkalder eftermiddagens højeste latterbrøl.

Anna Bruus Christensen er en sød, kæk og naiv Ronja, og hendes kemi og sammenspil med Jeppe Ellegaard Marling som Birk rammer helt plet. Vi forstår, hvorfor disse to børn drages til hinanden og deres kamp for at ændre verden.

“Ronja Røverdatter” Odense Teater

De to unge skuespillere bakkes dejligt op af en række af teatres faste kræfter. Natalí Vallespir Sand er skøn som Ronjas stærke og kærlige mor Lovis. Anders Gjellrup Koch som Mattis skaber en røverkonge, der både er selvsikker og brovtende, men også følsom og kærlig. Mens Klaus T. Søndergaard er sjov og elskværdig som den gamle røver Skalle-Per.

Ronja Røverdatter på Odense Teater er en eventyrlig fortælling, der tager os med ind i røvernes finurlige, underholdende og til tider skræmmende verden. Forestillingen rammer den helt rigtige stemning fra Astrid Lindgrens bøger og kan klart anbefales til alle børn og barnlige sjæle, der vil have en magisk og nostalgisk tur i teatret.

Odense Teater, Store scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 21. november 2020-17. januar 2021

Set den 21. november 2020

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/ronja-roeverdatter-2

Medvirkende: Anna Bruus Christensen, Jeppe Ellegaard Marling, Anders Gjellerup Kochs, Natalí Vallespir Sand, Klaus T. Søndergaard, Mikkel Bay Mortensen, Louise Davidse, Mogens Rex, Magnus Andersen Hald, Lukas Toya, Linea Høeg Olsen, Timmi Keller Petersen, David Schärfe, Jonathan Sietam, Hal Parfitt-Murray, Magnus Heebøll Jacobsen og Thor Ahlgren

Dramatiker: Staffan Götestam

Oversættelse: Peter Aude

Iscenesættelse og koreografi: Frede Gulbrandsen og Peter Friis

Scenografi og kostumer: Camilla Bjørnvad

Komponist: Nikolaj Busk

Sangtekster: Thomas Høg

Lysdesign: Turpin Napoleon Djurhuus

Lyddesign: Kim Malmose

Varighed: Ca. 2 timer og 5 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *