Anmeldelse: Mit arbejde, Husets Teater (Husets Teater og Folkteatern Göteborg)

Af Sebastian Westh Nielsen

Aldrig før har moderskabet været så modigt og udfordrende dramatiseret på en scene! Moderskabsberetninger har de sidste år været en af de varmeste tendenser i dansk litteratur og nu er den heldigvis også nået til teatret. Olga Ravns roman Mit arbejde er et hovedværk i tematiseringen af det komplekse moderskab og derfor er det også helt passende, at den finder vej til et dramatisk liv på scenen på Husets Teater, hvor den er bearbejdet af dramaturg Sanna Albjørk og teatrets nye leder instruktør Liv Hjelm.

På scenen møder vi den nybagte mor Anna, spillet af de to forskellige skuespillere Marie-Lydie Nokouda og Christine Sønderris, der skiftes til at være henholdsvis Anna, hendes kæreste Aksel og de paranoide tanker, der er en del af Annas fødselsdepression. Den stærke dramatiske tekst foldes ud som replikker i en dynamisk og legende men også skræmmende interaktion mellem de to skuespillere.

Sammen med den enormt visuelle scenografi kommer stykket for alvor til sin ret. Scenen fyldes med et væld af – ofte blodige – rekvisitter, fra en overdimensioneret moderkage til en sanselig oplevelse af kaffebrygning og frikadellestegning, og til sidst transformeres sindets kaos til et symbolsk og futuristisk fødselsalter. Kniven og den truende selvdestruktion spiller også en central rolle undervejs i forestillingen. Scenografien er spækket med alverdens hverdagsting, der bruges på et væld af kreative måder. Strygebrættet bliver transformeret til et funktionelt køkkenbord. Det er med til at skabe fortællingen om den hverdag og de hjemlige rutiner moderskabet fastholder Anna i og samtidig udstilles groteskheden i, hvordan Anna følger sig fanget i og bundet af hverdagsrutinerne og arbejdet som mor, og ikke mindst dilemmaet mellem moderskabet og skriften.

Anna går all ind i babysymbiosen og får nok. Hun æder babymos, som hun så pludselig står og gylper op igen og tværer ud i ansigtet, for bruge det som barberskum. De voldsomme og frastødende provokationer, som stykket indeholder flere eksempler på, er et forsøg på at desillusionere os omkring fødslens generelle skønmaleri kontra realiteterne. De ender desværre ofte med at blive groteske og nærmest splatteragtigt karikeret frem for at provokere til refleksion.

Stykkets tematisering af fødselsdepressionen og psykisk sygdom er enormt stærk. Vi er vidner til en skrøbelig fremstilling af et nedbrud in your face, som bliver uhyggeligt hverdagsagtigt. Annas gradvise sammenbrud udløses af de små konflikter og store udfordringer, den nye hverdag som mor skaber – og kæresten Aksel er i lige så høj grad både skyld i og offer for den. Skuespilpræstationerne er imponerende og de leverer begge med et enormt scenisk nærvær, hvor de både viser Annas rationelle tanker og udstiller hendes instinkter, der ofte er i konflikt.

I det hele taget er det heller ikke en forestilling, der er bange for at give sig i kast med de helt store feministiske diskussioner. Stykket fremstiller moderskabet samt omsorgsarbejdet som noget, der er lige så værdiskabende, som det arbejde vi udfører på vores arbejdspladser, og for Anna handler det om at skrive.

Forestillingen bliver et vigtigt indspark til den vigtige ligestillingsdiskussion. Samtidig bliver den altofrende og idealiserede moderrolle også problematiseret og udstilles som et fortidslevn.

Denne vigtige og langt hen ad vejen vellykkede iscenesættelse af Mit arbejde må i den grad siges at ramme spot on, som et fængslende og vigtigt vidnesbyrd om moderskabet og dets realiteter. Denne anmelder håber på, at vi kommer til at se mange flere af den slags på de danske teatre.

Husets Teater og Folkteatern Göteborg

Husets Teater, Halmtorvet 9, 1700 København V

Spilleperiode: 18. september-23. oktober 2021